De poort van Deventer bestaat uit 3 projecten (S/Park, stadsentree en gasfabriekterrein) en de projectoverstijgende verkeersinfrastructuur. De drie projecten worden hieronder afzonderlijk beschreven. Ten aanzien van de verkeersinfrastructuur is de stand van zaken dat er een verkenning is uitgevoerd naar de mogelijkheden van verdere belasting van de kruising Zutphenseweg/Teugseweg/Zweedsestraat door toevoeging van nieuwe functies in het projectgebied. Daaruit komt naar voren dat de kruising in de avondsprits geen extra vooertuigbewegingen er bij kan hebben. Dat betekent dat nieuwe functies die nog niet geregeld zijn in een bestemmingsplan, én die juist in de avondspits veel verkeer genereren, niet kunnen worden toegevoegd in het gebied. Een eventuele bestemmingsplanwijziging kent dan geen goede ruimtelijke onderbouwing op dit punt. Om de ontwikkelingen niet op slot te zetten voor de langere termijn, stelt het college in de begroting 2021 voor om € 83.000 te besteden aan aanvullende studies en ontwerpen voor maatregelen die de kruising gaan ontlasten (de kruising opwaarderen is fysiek alleen mogelijk indien er ongelijkvloerse oplossingen komen, en die zijn duur), zodat er weer ruimte is voor nieuwe verkeersbewegingen die voortkomen uit een nieuwe functie in het gebied. |
Projectnaam | Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
Herstructurering van dit voormalige Essentterrein als onderdeel van de Poort van Deventer (samen met de Stadsentree en het S/Park). Daarbij is ingezet op de “Campus Gasfabriek”, waarbij het terrein een bijdrage levert aan een ruimtelijk/economische impuls voor Deventer. Een strategische ontwikkeling, die goed is voor de stad en bijdraagt aan diverse doelen. Het te bereiken financiële projectresultaat moet op zijn minst neutraal en het liefst positief zijn. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Een aantal gebouwen op het Gasfabriekterrein is eind 2016 verkocht. Na renovatie zijn deze gebouwen ingezet om de “Campus Gasfabriek” vorm te geven. Inmiddels zijn hier 60 kleine bedrijven gevestigd met in totaal 250 fte. Het begrip “Campus Gasfabriek” is gedefinieerd in het bestemmingsplan Stad en Dorpen. Er is een onderzoek gestart in opdracht van 1618Vastgoed (Gasfabriek) en OMA (Hartenaasje) door de Stec-groep, om vanuit economisch perpectief de potentie van het gebied Poort van Deventer Noord €(Gasfabriek, Gashavenstraat, Gashaven, Hartenaasje en driehiek Finsestraat) aan te geven. Dit onderzoek moet als basis dienen voor een op te zetten ontwikkelingsperspectief voor dit gebied. Op het terrein staan nog drie bestaande gebouwen, de twee voormalige bedrijfswoningen (waaronder Villa Kakelbont, Zutphenseweg 8) en een portiersloge. De portiersloge is onderdeel van de aanstaande verkoop van het voorterrein (in vierde kwartaal 2020). Voor het sterk vervallen Villa Kakelbont is de verkoop on hold gezet i.v.m. eventuele reservering van de kavel voor een ontsluitingsweg achter S/park langs. De gesprekken met een potentiele koper zijn voorlopig gestopt. De andere bedrijfswoning wordt nog verhuurd en komt op termijn beschikbaar. Ook voor een kavel op het achter-terrein heeft een potentiële koper zich gemeld. Op het terrein zijn naast ontsluitingswegen en parkeerplaatsen nog een aantal uit te geven gronden, die deels tijdelijk in gebruik zijn gegeven. Er is een stedenbouwkundige verkavelingsplan opgesteld om de exacte uitgeefbare gronden te definiëren. Ook is inmiddels een inrichtingsplan voor de openbare ruimte opgesteld als basis voor de aanleg van de infrastructuur op het terrein. Met tijdelijke gebruikers worden gebruiksovereenkomsten gesloten. De realisatie van een zonnepark met de zonnepanelen op het gebouw is uitgevoerd en de zonnepanelen op carports boven parkeerplaatsen wordt voorbereid. De huidige verouderde parkeerplaats wordt vanaf het vierde kwartaal 2020 verplaatst naar het achter-terrein. Tevens zullen enkele ontsluitingswegen worden aangepast. Het waterhuishoudkundige plan is inmiddels klaar. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
Inhoudelijk vormt de structuurvisie Stadsaszone en de Omgevingsvisie de koers voor die ontwikkeling. Inmiddels is de opstartfase met succes afgerond en komt de herstructurering van het terrein in de fase van een zorgvuldige, toekomstbestendige uitbreiding van de “Campus Gasfabriek”. Voor de Poort van Deventer Noord wordt een inventariserend onderzoek en een ontwikkelingsperspectief opgesteld vanuit eigenaren in het gebied in samenspraak met de gemeente. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Het Gasfabriekterrein is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €0,18 miljoen (per 1-7-2020) is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. De grondexploitatie kent een actuele boekwaarde van €0,5 miljoen per 1-10-2020. De nog te maken kosten zijn €1,4 miljoen en de nog te realiseren opbrengsten zijn nog €1,8 miljoen. Omdat de kavel Vila Kakelbont (Fittershuisje) gereserveerd wordt voor een ontsluitingsweg wordt gevraagd een beroep te doen op een risicoreservering voor de te derven grondopbrengsten. De grondoverdracht en ontvangst grondopbrengst van het voorterrein wordt nu in 2021 voorzien, op het moment van vergunningverlening. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de jaarschijf van de begroting te melden. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Uitgangspunt is de GREX per 1-1-2020 die is opgesteld in het kader van de jaarrekening. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Er zijn geen risico's die ten laste van het gemeentelijk weerstandvermogen komen. Zoals aangegeven is er een risico voor mogelijk gederfde grondopbrengst vanwege reservering kavel Fittershuisje voor mogelijke ontsluitingsweg achter S/park langs. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
De GREX loopt tot 2022. In 2020 zal een herijking van het stedenbouwkundig beeld en het ontwikkelperspectief voor het gebied worden opgesteld. In de grondexploitatie wordt uitgegaan van verkoop van de kavel aan de voorzijde, een kavel naast het ketelhuis en de portiersloge aan stichting de Gasfabriek in 2020, de afspraken hierover zijn vergevorderd en gedeeltelijk vastgelegd in overeenkomsten. Daarnaast resteren uit te geven bedrijfskavels op het achtergelegen terrein aan de zijde van S/Park. Uitgangspunt in de grondexploitatie is dat deze in drie jaar vanaf 2020, nadat er meer duidelijkheid is over de ontsluitingsstructuur, worden uitgegeven. Op het terrein is nog een bewoonde dienstwoning en achtergelegen bedrijfskavel, verkoop hiervan wordt voorzien in het laatste jaar van de GREX 2022. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de jaarschijf van de begroting te melden. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Er wordt met veel betrokken partijen samengewerkt. Dit gebeurt in verschillende verbanden, (o.a. overleg met Gasfabriek/1618 Vastgoed, overleg Zonnepark, overleg Poort van Deventer, en overleg met tijdelijke huurders van braakliggende terreinen). De beeldvorming en uitstraling van de campus gasfabriek zijn nog alom positief. | |||
Overige informatie | |||
De vergunningverlening van de huidige activiteiten van de Gasfabriek is afgerond. In samenwerking met beleid (RO en Economie) is een voorstel gehonoreerd om in het bestemmingsplan Stad en Dorpen een goede definitie van de bestemming “Campus Gasfabriek” op te nemen, met als doel: een goed hanteerbaar toetsingskader voor de verdere invulling van het terrein. |
Projectnaam | Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 15 oktober 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. Op basis van deze visie wordt met betrokken partijen in het gebied gewerkt aan een “ruimtelijk kader” als onderlegger voor concrete planvorming. De Stadsentree omvat gronden van meerdere eigenaren. De grootste grondeigenaar is de gemeente. Postillion is eigenaar van de gronden onder het hotel alsmede de gehele parkeerplaats en een ruime groenstrook. Daarnaast is een te ontwikkelen kleiner perceel in eigendom van Explorius Vastgoedontwikkeling. Ook McDonalds maakt deel uit van het plangebied. Explorius heeft in 2015 een initiatief met werktitel ‘Deventer Experience’ genomen voor het ontwikkelen van een groot deel van de Stadsentree. Het initiatief voorziet in de ontwikkeling van diverse nieuwe functies, waaronder enkele restaurants en voldoet aan de uitgangspunten van de Structuurvisie Stadsassen. Tussen de gemeente en Explorius is een intentieovereenkomst gesloten waarin afgesproken is dit initiatief op haalbaarheid te onderzoeken en verder uit te werken. Daarin is ook opgenomen dat de gemeentelijke gronden kunnen worden ingebracht in de particuliere ontwikkeling. Indien het plan doorgaat worden deze gronden verkocht en wordt de grondexploitatie Teugseweg afgesloten. Het plan is later in aangepaste vorm verder uitgewerkt Het gaat uit van een mobiliteitsplein, met in het hart een carpoolplek, omringd door (fast food) restaurants (Explorius en Mc Donalds), een hotel (Postillion) en bedrijven die een relatie hebben met (slimme) mobiliteit. Bekeken wordt ook óf en wanneer er laadstations en vulpunten aan toegevoegd kunnen worden. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Explorius heeft in afstemming met de gemeente de integrale ontwikkeling onderzocht op haalbaarheid en verzoekt de gemeente nu het ontwikkelingsperspectief aan te bieden aan de raad en daarna het bestemmingsplan aan te passen zodat gestart kan worden met de ontwikkeling. Bij de haalbaarheid van het plan worden verkeerskundig grote vraagtekens gezet. Met name de aansluiting van de Teugseweg op de Zutphenseweg is problematisch. Meer belasting door nieuwe functies in de Stadsentree kan dit kruispunt niet aan. De diverse verkeerskundige varianten die zijn aangedragen en onderzocht leiden niet tot een goede oplossing. Nader onderzoek naar de gewenste verkeersstructuur van de Poort van Deventer is nodig om de bereikbaarheid van de Poort – en daarmee de gehele stad te kunnen faciliteren. Het gaat dan niet alleen om oplossingen voor de kruising, maar ook om aanvullende maatregelen (zowel infrastructureel als binnen mobiliteitsgedrag) om de verkeersstructuur voor de gehele stad te optimaliseren. De Stadsentree kan niet verder worden uitgewerkt in een ontwikkelingsperspectief zolang er geen zicht is op een goede oplossing van het knelpunt in de verkeersontsluiting. Een uitzondering geldt de inrichting van een carpoolplaats. Door de gewijzigde aansluiting tussen N346 en A1 is verplaatsing van de carpoolplaats nodig voor 1 augustus 2020. Met Postillion is in beginsel overeenstemming dat zij deze carpoolplekken zal realiseren op eigen terrein (huidige groenstrook) op een zodanige manier dat deze zowel autonoom kan blijven bestaan zowel als ook past in toekomstige mogelijk ontwikkeling. Dit past binnen het kader van het huidige bestemmingsplan. De realisatie is afhankelijk van de bijdrage van de provincie Gelderland. Het betreft middelen die Gelderland ter beschikking worden gesteld ter compensatie van het opheffen van de bestaande carpoolplaats. Er is nog geen definitieve overeenstemming met Postillion over de kwaliteit en de gemeentelijke bijdrage. Wel is overeengekomen dat tijdelijk de huidige parkeerplaats van het Postillion kan worden gebruikt door carpoolers. De carpoolplaats levert ook een extra belasting op de ontsluitingsstructuur. Maar dit betreft feitelijk geen nieuwe functie in dit gebied, maar een verplaatsing van de bestaande voorziening. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
Opgeschort. Begin september neemt het college een besluit over het voortzetten van de medewerking aan het initiatief van Explorius. | |||
Financiën | Op koers | ||
De grondexploitatie Teugseweg kent per 1-1-2020 een planresultaat van € 167.000 (tekort). De boekwaarde bedraagt op 1-1-2020 € 543.000. De nog te maken kosten zijn € 665.000 en de nog te realiseren opbrengsten zijn nog € 1.080.000. De grondexploitatie is nog gebaseerd op de bestaande uitgangspunten, waarin de integrale ontwikkeling doorgaat. Na besluitvorming over het voortzetten van de medewerking aan het initiatief Explorius wordt in samenwerking met alle grondeigenaren in het gebied de ontwikkeling opnieuw bezien en de grondexploitatie daarop aangepast. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Ten opzichte van de Q3-2019 rapportage is het planresultaat met € 70.000 afgenomen. Dit houdt verband met de toename van de plankosten als gevolg van de ontsluitingsproblematiek en de inzet op het verhoogde ambitieniveau (duurzame mobiliteitshub). | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Vooralsnog geen afwijkingen. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Het risicoprofiel bedraagt netto € 375.000, verband houdend met de grotere onzekerheden. In de risicodatabase zijn de volgende risico’s opgenomen: Nadere toelichting: Beëindiging van de grondexploitatie zonder ontwikkeling of verkoop van de gronden is niet als risico opgenomen. Inmiddels is het risico ontstaan dat het project opnieuw moet worden opgestart. Dit kan betekenen dat de grondexploitatie dient te worden afgesloten en de boekwaarde dient te worden afgeboekt. Na aftrek van de huidige verliesvoorziening en de opbrengst van de grond onder de reclamemast betekent dit een netto afwaardering van ca. € 300.000. Mocht dit het geval zijn dan vervallen de overige risico’s (€ 375.000). Om die reden is het risicoprofiel nog niet aangepast. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Behoeft aandacht | ||
Vertraagd | |||
Afwijking totaalplanning? | Ja | ||
Ten opzichte van de Q3-2019 rapportage is het planresultaat met € 70.000 afgenomen. Dit houdt verband met de toename van de plankosten als gevolg van de ontsluitingsproblematiek en de inzet op het verhoogde ambitieniveau (duurzame mobiliteitshub). | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
In de omgeving is vooral bedrijvigheid. Bestaande bedrijven zijn kritisch ten opzichte van de nieuwe ontwikkelingen en dan vooral het horecaonderdeel van het plan. De ontwikkeling van het duurzame mobiliteitsplein kan rekenen op groot maatschappelijk draagvlak en ook van de omliggende bedrijven. Met alle partijen wordt uitvoerig en intensief gesproken. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
Projectnaam | Poort van Deventer - S/Park | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
Positionering: S/park is een ecosysteem van industrie, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten op het gebied van hoog-reactieve/veeleisende chemie en technologie (o.a. veilige ontwikkeling, productie, verwerking en transport). Door deze specifieke positionering onderscheidt het S/park zich van bestaande (inter)nationale chemie campussen. Propositie: Bedrijven, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten krijgen tegen commercieel aantrekkelijke prijzen toegang tot een ecosysteem dat o.a. bestaat uit een kennis- en bedrijvennetwerk, R&D-faciliteiten, testvoorzieningen, een incubator, educatie/trainings- en algemene voorzieningen. Op het S/park kunnen zij samen nieuwe kennis, competenties, toepassingen en producten ontwikkelen, processen opschalen en optimaliseren, en nieuw talent onderwijzen en trainen. Ambitie: De Initiatiefnemers hebben de scherpe ambitie gesteld om een ecosysteem te creëren dat met voldoende kritische massa wereldwijde impact kan behalen met chemische en procestechnologische innovaties. Vertaald in cijfers ziet deze ambitie er als volgt uit: S/park begint met 315 fte, om binnen zeven jaar een totaal van 600 fte te bereiken (inclusief R&D medewerkers van Nouryon, exclusief 50 gebruikers gerelateerd aan educatie). | |||
Besluitvorming | |||
Samenwerkingsovereenkomst Deventer Open Innovatie Centrum (DOIC) 2017-01524 | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Er zijn hebben zich het afgelopen kwartaal geen nieuwe vestigingen voor gedaan. Dat betekent dat er op de gehele locatie (dus het Nouryon deel en S/Park) ruim 30 fte extra gecreëerd zijn die gerelateerd zijn aan de bijzondere mogelijkheden en veiligheidseisen van deze locatie. Het merendeel daarvan is gesitueerd op het R&D Nouryon deel van de locatie, en is grotendeels Nouryon personeel wat is overgekomen van andere vestigingen. Er lopen een aantal trajecten met bedrijven die interesse hebben voor vestiging vanwege de unieke kwaliteiten van deze locatie. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
Zie hiervoor projectbeschrijving. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
De gemeente beschikt over een reserve waaruit de canon erfpacht de eerste zeven jaar wordt betaald. Dit omdat de afspraak in de SOK is gemaakt dat S\park niet zal worden belast met erfpacht voor deze eerste 7 jaar. Op basis van dit punt liggen de financiën op “koers”. Dit aspect staat op rood omdat de financiële resultaten van S/Park achter blijven bij de prognoses uit het businessplan. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Ja | ||
De hoeveelheid investeringen in S/Park door de BV (waarin HMO en Nouryon participeren) blijft vooralsnog achter bij de prognoses uit het businessplan. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
In het weerstandsvermogen van de gemeente wordt rekening gehouden met twee risico’s: S/Park wordt geen succes en partijen beëindigen de samenwerking na 7 jaar. In dat geval lijkt doorexploiteren middels erfpacht ook geen optie en kan de gemeente de grond zelf op een alternatieve manier gaan ontwikkelen en/of verkopen. Een verkenning van dit scenario laat zien dat de grond dan een herontwikkelingswaarde van ca. €3,5 miljoen vertegenwoordigt. Dat zou leiden tot een afwaardering van €4 mln (de gemeente heeft immers al €7, 5 miljoen geïnvesteerd). De kans dat zich een dergelijk scenario voordoet, is voorzichtigheidshalve bepaald op 20%. Het netto risico waarvoor weerstandvermogen moet worden aangehouden bedraagt derhalve €800.000, -; Veiligheidscontour €750.000, kans van optreden 10%, €75.000 beroep op weerstandsvermogen. De hoeveelheid vestigingen van bedrijven is vooralsnog lager dan gedacht. Daarmee is er een mogelijkheid dat op het gedefinieerde go/no go moment de contractuele bepalingen inzake “no go” van kracht worden. Deze mogelijkheid is niet in het gemeentelijk weerstandsvermogen opgenomen omdat één der bepalingen luidt dat de gemeente bij een “no go” de betaalde grondwaarde terugbetaald krijgt. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Over een kwartaal (Q1 2021) is er een moment van go/no go. Gekeken wordt dan naar de hoeveelheid gecreëerde arbeidsplaatsen, het aantal kansrijke vestigingen en opties voor vestiging op het S/Park, en de ontwikkeling van de (financiële) exploitatie van het terrein. De raad is bijgepraat door de partners over de voortgang in september 2019. In Q1 2020 is met de raad gesproken wat de contractuele context is. In aanloop naar de meningsvorming over “go of no go” wordt er begin oktober een sessie belegd met de raad om bij te praten over de actuele stand van zaken. Hierbij zal ook provinciale staten worden uitgenodigd. Door de recente corona maatregelen gaat deze bijeenkomst fysiek niet door, er wordt overlegd met beider griffies om in november een beeldbel-bijeenkomst te beleggen. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
S/Park geeft regelmatig een nieuwsbrief uit. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |