Het programma veiligheid omvat een breed en complex terrein. Breed omdat veiligheid vele geprioriteerde onderwerpen omvat, van huiselijk geweld en veelplegers, tot de bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit, aanpak woninginbraken en jeugdcriminaliteit, geweld op straat, voetbalvandalisme en gewelddadig extremisme. Complex, omdat voor een effectieve aanpak van veiligheidsvraagstukken de verbinding en samenwerking met en inzet van tal van partijen in de veiligheidsketen en ook daarbuiten essentieel is. Daarnaast kan zich de mogelijkheid voordoen dat er spanning bestaat tussen lokaal beleid en regionale dan wel landelijke prioriteiten. Er zijn grenzen ten aanzien van de mogelijkheden om het gevoel van veiligheid te beïnvloeden. Toch zien steeds meer mensen openbare orde en veiligheid als een taak waar iedereen een bijdrage aanlevert. Toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid. Waar mogelijk vindt de inzet van toezicht plaats in overleg met bewoners en instellingen. Daarnaast leveren we vanuit het programma een actieve bijdrage aan de veiligheidsregio IJsselland en daarmee aan een integrale hulpverlening bij rampenbestrijding en crisisbeheersing.
De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma bestaat veelal uit reguleren (vergunningverlening en handhaving). Daarnaast is er sprake van regisseren en faciliteren (bijvoorbeeld evenementen) en verbinden in zowel beleidsterreinen als netwerkverbanden.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid
Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
We voeren de maatregelen uit de meerjarenbeleidsplan Veiligheid 2020-2023 uit waarbij we in 2020 de focus leggen op de volgende ontwikkelthema's:<ul><li>Ondermijning</li><li>Zorg en veiligheid</li><li>Drugs</li><li>Digitale criminaliteit</li></ul>
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Voor ieder winkelgebied en alle bedrijventerreinen verkrijgen en behouden wij het keurmerk veilig ondernemen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Alle nieuw te bouwen woningen en ook de woonomgeving voldoen aan het Politie Keurmerk Veilig Wonen. Het aantal woningen onder keurmerk blijft minimaal gelijk. Het aantal woninginbraken daalt elk jaar met 5%.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Het houden van toezicht en de handhaving van de regels in het publieke domein, door uitvoering van de activiteiten die zijn vastgelegd en geprioriteerd in het Uitvoeringsprogramma VTH.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Vergunningverlening en advisering bijzondere wetten (horeca, evenementen, coffeeshops en seksinrichtingen) waardoor 100% van de vergunningplichtige bedrijven en organisaties voldoen aan alle wettelijke eisen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Bewaken en monitoren prestaties van de Veiligheidsregio IJsselland.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Voorbereiden en uitvoeren van de gemeentelijke crisistaken.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - Ervoor zorgen dat Deventer een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten
Ervoor zorgen dat Deventer een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Intensiveren van de aanpak ondermijning en weerbaarheid incl.:<ul><li>Project overdracht en normalisatie woonwagens</li><li>Vitalisering bedrijventerreinen: aanpak Bergweide 3</li></ul>
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid
Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
We voeren de aanbevelingen op basis van de Sentimentenmonitor uit (inclusief eenmeting)
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Opstellen procesbeschrijving voor alle doelgroepen waarvoor een persoonsgebonden aanpak nodig is (voetbal; rode groep, jeugdgroepen, veelplegers, extreem woonoverlastplegers, personen in verwarring) inclusief een escalatiemodel en voeren deze uit in samenspraak met o.a. het veiligheidshuis.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Vuurwerkshow | 1.2 Openbare orde en veiligheid | Budgetoverheveling | |
In 2020 is de vuurwerkshow afgelast als gevolg van Corona maatregelen. Het budget van €18.000 wordt overgeheveld naar 2021. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Horeca leges | 1.2 Openbare orde en veiligheid | Corona-effect | |
In verband met de coronacrisis is de horeca afgelopen maanden twee maal gesloten. In 2020 zal dit naar verwachting een nadeel van €65.000 geven vanwege minder inkomsten uit leges voor drank- en horecavergunningen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Veiligheidsregio teruggave 2019 | 1.1 Crisisbeheersing en brandweer | Autonome afwijking | |
Dit betreft een incidentele teruggave, groot €143.000, van de gemeentelijke bijdrage voor de Veiligheidsregio IJsselland over 2019 conform de definitieve jaarstukken van de VR IJsselland. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | Diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Financiële aanpassingen
Exploitatie
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 10.622 | 856 | 11.478 | -78 | 11.400 |
Baten | 670 | 125 | 795 | 53 | 848 |
Saldo | -9.952 | -731 | -10.683 | 131 | -10.552 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Vuurwerkshow | Lasten | -18 | 18 | 0 | 0 | 0 |
Veiligheidsregio teruggave 2019 | Lasten | -143 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 83 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Totaal lasten | -78 | 34 | 16 | 16 | 16 | |
Horeca leges | Baten | -65 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 118 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 53 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 131 | -34 | -16 | -16 | -16 |
Reserves(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 6 | 91 | 97 | 0 | 97 |
Putting uit reserves | 3 | 357 | 360 | -18 | 342 |
Saldo | -3 | 266 | 263 | -18 | 245 |
Investeringen(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 0 | 719 | 719 | 0 | 719 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | -719 | -719 | 0 | -719 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Openbare orde en veiligheid | Begroting 2020 | 10.622 | 670 | -9.952 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | -40 | 0 | 40 | ||
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 73 | 0 | -73 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 743 | 125 | -618 | ||
2e kwartaalrapportage 2020 | 80 | 0 | -80 | ||
Totaal programma | 11.478 | 795 | -10.683 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Openbare orde en veiligheid | Begroting 2020 | 6 | 3 | -3 | |
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 0 | 73 | 73 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 91 | 285 | 194 | ||
Totaal programma | 97 | 361 | 264 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Openbare orde en veiligheid | 1e kwartaalrapportage 2020 | 719 | 0 | -719 | |
Totaal programma | 719 | 0 | -719 |