Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders (nu nog een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning) met een goede ruimtelijke onderbouwing voor initiatieven uit de samenleving.
Al geruime tijd wachten we op de komst van de nieuwe Omgevingswet. Deze wordt nu vanaf 2021 gefaseerd ingevoerd. Omdat de Omgevingswet een enorme stelselwijziging voor de fysieke leefomgeving in houdt, zijn we nu al aan de slag gegaan met de implementatie. Dat doen we o.a. aan de hand van een plan van aanpak Implementatie Omgevingswet, maar ook door het opstellen van een Omgevingsvisie (die volledig wordt gebaseerd op de nieuwe wet) en het maken van een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte (op basis van de Crisis- en Herstelwet). De aandacht verschuift van het idee van een planbare samenleving naar een ander uitgangspunt. Hoe kunnen we spelregels formuleren op basis waarvan onze fysieke leefomgeving veranderingen in de samenleving (die we niet altijd kunnen voorspellen) kan opnemen? De aandacht gaat veel meer dan in het verleden uit naar de bestaande kwaliteiten. Een Omgevingsvisie geeft een visie op de ontwikkelingen naar de inzichten van nu maar is een dynamisch document. Indien maatschappelijke ontwikkelingen daarvoor aanleiding geven, dan wordt de visie (op onderdelen) herzien of geactualiseerd. De overheid is daarbij steeds meer de verbinder en bewaker van de spelregels - en in die zin dus vooral regisseur - in plaats van de realisator van ruimtelijke initiatieven. In locatie- of gebiedsontwikkelingen is zij vooral de gesprekspartner om in gezamenlijkheid tot gedragen plannen te komen. In die zin passen we de theorie van Uitnodigingsplanologie nu al toe. De gemeente houdt daarbij vanzelfsprekend haar publiekrechtelijke rol. Ons interne proces is daarop steeds beter ingericht (o.a. door Vergunningenplatform en Carrousel: een integraal samengestelde groep die initiatieven snel en adequaat kan beoordelen en bovendien meedenkt hoe ontwikkelingen zijn in te passen en vorm te geven).
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met o.a. de corporaties over de volkshuisvesting. We worden actief richting onze partners om de komende woningbouwopgave (het toevoegen van 3.000 woningen in 10 jaar) te realiseren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Kwaliteiten stad en land
We ontwikkelen en versterken de bestaande, specifieke (ruimtelijke) kwaliteiten van stad en land, zoals verankerd in de Omgevingsvisie en inwoners waarderen het uiterlijk van hun woonomgeving in 2019 op 7,5. Dat is net iets hoger dan het rapportcijfer uit 2017.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
We starten de fiinale inspraakronde eind 2020, en bieden mede op basis van de uitkomsten daarvan het Beeldkwaliteitplan Binnenstad in het eerste kwartaal van 2021 aan de Raad ter vaststelling aan.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020Prestatie gewijzigd
2ste kwartaal rapportage 2020Prestatie gewijzigd
We komen in samenspraak met onze partners in het gebied van de stadscampus tot een ontwikkelingsperspectief, als basis voor de invulling van het gebied. We profileren daarbij Deventer als ICT- en kennisstad, en bieden potentie voor het aantrekken van jonge, hooggeschoolde en talentvolle mensen die in Deventer gaan wonen en werken.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Vanwege de coronacrisis staat het participatietraject onder druk.We komen met een investeringsvoorstel (rekening houdend met mogelijke kosten afbouw NV) voor de middelen die ingezet worden ten behoeve van de verdere ontwikkeling van de Stadshof, waardoor een aantrekkelijk gebied ontstaat met extra betekenis voor Deventer, en het wonen in de binnenstad kan toenemen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
We geven invulling aan de uitvoeringsagenda Vitaal landelijk gebied, waarbij bijzondere aandacht uitgaat naar de leefbaarheid en voorzieningen in de kernen, en het bevorderen van productie en afzet van streekproducten.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
In samenspraak met onze partners komen we tot ruimtelijke uitgangspunten voor gebiedsontwikkelingen, gebaseerd op het Deventer DNA, waarbij ook elementen als gezondheid en duurzaamheid expliciet worden betrokken. We anticiperen daarbij op initiatieven uit de samenleving.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - Omgevingswet
We versterken in Deventer het werken volgens de principes van de komende Omgevingswet.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Conform het plan van aanpak Implementatie Omgevingswet, zetten we stappen om gereed te zijn om volledig conform de uitgangspunten van die wet te werken.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Uitstel van de invoering van de Wet geeft ons ruimte om met name met de toekomstige invoering van het DSO verder te oefenen.We verstevigen het werken in de Carrousel, waardoor we initiatiefnemers voor plannen of projecten optimaal kunnen bedienen. We werken naar een aanpak waarbij we ook onze ketenpartners betrekken in het beoordelen van omgevingsinitiatieven.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
We werken de programmalijnen Gezondheid en Duurzaamheid nader uit, en komen met voorstellen. Afhankelijk van besluitvorming in de Raad worden die al dan niet toegevoegd aan de Omgevingsvisie.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
We oefenen met het Digitaal Stelsel van de Omgevingswet (DSO) en testen of onze eigen systemen erop aansluiten en werken met het DSO.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - Evenwichtige woningvoorraad
We zorgen in samenspraak met onze partners voor een evenwichtige woningvoorraad die aansluit op de behoefte in Deventer, zowel naar aantal als naar aard. We zetten daarbij in op een versnelling van de productie, vanwege de grote vraag naar goede woningen. We huldigen de principes uit de Omgevingsvisie en de Woonvisie 2018 (benutten de bestaande kwaliteiten, waarbij inbreiding voor uitbreiding gaat).
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Wij ronden het gesprek met de raad en de samenleving af om te komen tot een kwalitatieve en kwantitatieve ambitie voor Deventer: wat voor stad willen we zijn, en wat voor woningen en hoeveel horen daar bij.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
De coranacrisis zet de planning onder druk.Op basis van de geformuleerde ambitie bepalen we op welke locaties binnen de gemeente we die kunnen invullen, overeenkomstig de spelregels van de Omgevingsvisie. Dat verwoorden we in een voorstel richting de raad
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
De coronacrisis zet de prestatie onder druk.De beoogde nieuwbouw in 2020 volgens het woningbouwprogramma bedraagt 400 wooneenheden. Wij geven voorrang aan de meest kansrijke plannen, en zetten daar onze capaciteit op in om te zorgen voor adequate planologische kaders.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Ook hier geldt dat er mogelijk gevolgen vanwege de situatie rond Corona zijn. De stikstofdiscussie heeft ook voor vertraging gezorgd.We dragen de eerste woonwagenlocatie(s) over naar de corporaties, op basis van de in 2019 gesloten intentieovereenkomst.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Het in goede staat overdragen van de woonwagenlocatie(s) blijkt een complex en weerbarstig traject dat grote inspanningen vraagt. Dit gaat hoogstwaarschijnlijk niet geheel lukken binnen het oorspronkelijk beschikbaar gestelde budget. In een later stadium krijgen we daar meer inzicht in, en kunnen we daar bij uw Raad op terug komen.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Het in goede staat overdragen van de woonwagenlocatie(s) blijkt een complex en weerbarstig traject dat grote inspanningen vraagt. Dit gaat niet geheel lukken binnen het oorspronkelijk beschikbaar gestelde budget.Doelstelling - Bereikbaarheid Deventer
We verbeteren de bereikbaarheid van Deventer, en zetten in op het bevorderen van een duurzame vorm van mobiliteit. Het aantal inwoners dat (zeer) tevreden is over de bereikbaarheid van de eigen buurt is minimaal 66%.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
We leveren via de Cleantechregio een actief aandeel in de aanpak slimme en duurzame mobiliteit, mede in het verlengde van het Klimaatakkoord. We werken stapsgewijs aan een Green Deal ZES (Zero Emissie Stadslogistiek), met als doel om dat in 2025 geheel gerealiseerd te hebben.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
We rollen de rode loper uit voor de fiets. We brengen dat in de praktijk op basis van een Uitvoeringsagenda Fiets. We zetten in op het tot stand komen van een snelfietsroute parallel aan de A1.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Wij blijven inzetten op het versterken van de kwaliteit van het openbaar vervoer, o.a. door een lobby op het spoorboekloos reizen, de Berlijnlijn/IJssellijn en het leveren van input bij de verlenging van de OV-concessie IJssel-Vecht
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Ondanks discussie omtrent het aanbestedingstraject lijkt een goed busvervoer ook in de komende jaren geborgd.We zetten in op een goede ontsluiting van Deventer, overeenkomstig onze hoofwegenstructuur. Belangrijke speerpunten zijn de Zutphenseweg (Poort van Deventer) en de Van Oldenielstraat.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Woonwagenstandplaatsen | 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | Herschikking | |
Om het tekort aan woonwagenstandplaatsen te verminderen dienen volgens het woonwagenbeleid 14 standplaatsen aan de voorraad te worden toegevoegd. Uitgangspunt is dat deze uitbreiding door de woningcorporaties wordt opgepakt. Op dit moment wordt ons woonwagenbestand gefaseerd overgedragen naar de woningcorporaties. De eerste tranche bestaande locaties is inmiddels overgedragen. De eerste noodzakelijke uitbreiding pakken wij als gemeente nog samen met de woningcorporatie op. Dit betreft 4 standplaatsen en bergingen op de locaties Roessinkspad en Colmschaterstraatweg, waarvoor in het 2e kwartaal 2019 al een krediet beschikbaar is gesteld van €460.000 (op dat moment bestemd voor drie standplaatsen en woonwagens). Waar aanvankelijk de constructie was dat wij als gemeente de voorinvestering doen en een bijdrage ontvangen van de corporaties, is om fiscale redenen de constructie gewijzigd. Wij als gemeente investeren in 4 standplaatsen en bergingen, totaal €214.000 en ontvangen hiervoor een bijdrage van €94.000 van de woningcorporaties. Na overdracht van deze locaties investeren de woningcorporaties in 2 nieuwe woonwagens en doen wij een bijdrage van €132.000 in deze investering. De bedrijfswaarde van deze locaties wordt middels een exploitatiebijdrage verrekend, conform afspraken eerste tranche. De totale verrekening vindt plaats bij de overdracht van de tweede tranche. Daarnaast passen wij de openbare ruimte aan voor €15.000. Per saldo betekent dit een bijdrage voor de gemeente van €173.000, dat gedekt wordt uit de reserve woonwagens. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
LEADER / Groot Salland | 8.1 Ruimtelijke ordening | Budgetoverheveling | |
De gemeente Deventer neemt deel aan het huidige LEADER-programma. Van de totaal maximaal beschikbaar gestelde co-financiering van €300.000 was per 1 januari 2020 nog €280.000 beschikbaar in de bestemmingsreserve Kracht van Salland. Projecten die een bijdrage toegekend hebben gekregen kunnen afhankelijk van de startdatum in 2023 de laatste declaraties indienen. In 2020 was een putting van €253.000 geraamd, echter is tot op heden slechts een beperkt bedrag gedeclareerd. De totale declaraties in 2020 worden geschat op €80.000 en daarom wordt voorgesteld om €175.000 over te hevelen naar 2021. Voor de komende twee jaar stelt de EU voor het LEADER programma een transitieperiode in, waardoor ook de komende twee jaar vier nieuwe Deventer projecten gesteund kunnen worden middels LEADER. Vanuit de gemeente volstaat de huidige co-financiering. Voor de LEADER-projecten toegekend in de transitieperiode, geldt dat zij (afhankelijk van de startdatum) uiterlijk in 2025 hun declaraties kunnen indienen. Als gevolg hiervan zal ook de reserve een looptijd kennen tot en met 2025. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Grondopbrengsten Topicus Leeuwenbrug | 8.1 Ruimtelijke ordening | Herschikking | |
Binnen het project Topicus Leeuwenbrug zijn grondopbrengsten gerealiseerd van circa €45.000. Deze opbrengsten waren niet begroot. Voorgesteld wordt deze aan te wenden voor de kosten die al gemaakt zijn in de fase van planvorming, en de overlap die dit heeft met het grotere gebied van de Stadscampus. Wij achten deze afwijking van de algemene spelregels gerechtvaardigd vanwege de nauwe samenhang die deze beide zaken met elkaar hebben. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Knelpunt Studie mobiliteit Poort van Deventer | 3.1 Economische ontwikkeling | Overige afwijking | |
In het kader van het verkeerskundige ontwikkeling rondom de Poort van de Deventer is diepgaand onderzoek nodig omtrent de gehele logistiek rondom deze locatie. Het is een van de belangrijkste verkeerskundige knooppunten van Deventer en daarmee van essentieel belang voor de economische en maatschappelijke ontwikkeling van onze gemeente. In de huidige situatie zit het knooppunt al regelmatig aan zijn tax en vooral als er in de nabije toekomst nog diverse functies en programma's aan toegevoegd gaan worden dan loopt het verkeer mogelijk vast op deze locatie.Om het gehele onderzoek te kunnen doen is een bedrag van €133.000 nodig waarvan €83.000 reeds is opgevoerd in de begroting van 2021. Om niet teveel tijd te verliezen wordt er al gestart met het onderzoek in 2020 en daar is nog dekking van €50.000 voor nodig in de huidige begroting. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | Diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Financiële aanpassingen
Exploitatie
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 6.673 | 1.542 | 8.216 | 383 | 8.599 |
Baten | 4.458 | -301 | 4.157 | 35 | 4.191 |
Saldo | -2.215 | -1.844 | -4.059 | -349 | -4.408 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Woonwagenstandplaatsen | Lasten | 15 | -10 | -10 | -10 | -10 |
Knelpunt Studie mobiliteit Poort van Deventer | Lasten | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Grondopbrengsten Topicus Leeuwenbrug | Lasten | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 |
LEADER / Groot Salland | Lasten | -175 | 175 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 448 | 13 | -69 | -69 | -69 |
Totaal lasten | 383 | 178 | -79 | -79 | -79 | |
Woonwagenstandplaatsen | Baten | 0 | -10 | -10 | -10 | -10 |
Grondopbrengsten Topicus Leeuwenbrug | Baten | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | -10 | -43 | -43 | -43 | -43 |
Totaal baten | 35 | -53 | -53 | -53 | -53 | |
Saldo | -349 | -231 | 26 | 26 | 26 |
Reserves(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 1.000 | -594 | 407 | 0 | 407 |
Putting uit reserves | 852 | 1.377 | 2.229 | 326 | 2.555 |
Saldo | -148 | 1.970 | 1.822 | 326 | 2.148 |
Investeringen(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 0 | 917 | 917 | -246 | 671 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 50 | 50 | 254 | 304 |
Saldo | 0 | -867 | -867 | 500 | -367 |
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | Begroting 2020 | 6.673 | 4.458 | -2.215 | |
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 1.283 | 312 | -971 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 180 | -614 | -794 | ||
2e kwartaalrapportage 2020 | 80 | 0 | -80 | ||
Totaal programma | 8.216 | 4.156 | -4.060 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | Begroting 2020 | 1.000 | 852 | -148 | |
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 0 | 970 | 970 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | -1.000 | 0 | 1.000 | ||
Stadshof realisatie doorgang Grote Overstraat | 407 | 407 | 0 | Raadsbesluit 2020-1141 | |
Totaal programma | 407 | 2.229 | 1.822 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | 4e kwartaalrapportage 2019 | 460 | 0 | -460 | |
Stadshof realisatie doorgang Grote Overstraat | 457 | 50 | -407 | Raadsbesluit 2020-1141 | |
Totaal programma | 917 | 50 | -867 |