In de Deventer samenleving willen we dat iedereen naar vermogen meedoet. Mensen versterken zichzelf, doen iets voor een ander of voor de stad. Iedereen doet ertoe! Want alleen op die manier is en blijft Deventer een leefbare en vitale gemeente: mee doen is mee bepalen. We willen een sociale, inclusieve samenleving zijn waarin mensen zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid nemen voor de inrichting van hun eigen leven: een samenleving waar iedereen tot zijn recht komt. Waar mensen elkaar aanspreken op opgroeien, opvoeden, financiële onafhankelijkheid en maatschappelijk meedoen. Culturele achtergrond, sekse, leeftijd, talenten en beperkingen maken niet uit: iedereen neemt op een gelijkwaardige manier deel aan de maatschappij.
Mensen worden aangesproken op hun mogelijkheden, niet op hun beperkingen. In deze samenleving doen mensen minder snel een beroep op de overheid en heeft de gemeente een andere rol: de gemeente geeft alleen daar regie en ondersteuning waar die echt nodig is. In deze samenleving zijn de inwoners zelf verantwoordelijk voor het oplossen van hun problemen. Het heft in eigen handen maakt zelfredzamer, sterker, meer zelfvertrouwen en gelukkiger. Op eigen kracht waar mogelijk, al dan niet met een beroep op de directe omgeving, eventueel de inzet van algemene voorzieningen in wijken dorpen en alleen inzet van professionele ondersteuning als dat echt nodig is: “Wie zorg nodig heeft, kan op ons rekenen”.
Onze doelstellingen:
- Maximale participatie van Deventer inwoners: mensen werken, versterken zichzelf, doen iets voor een ander, of voor de stad. Iedereen doet ertoe!
- Het bieden van een vangnet voor inwoners die (tijdelijk) niet volledig kunnen meedoen in de Deventer samenleving.
Teneinde deze doelstellingen te realiseren zullen we de transformatie vormgeven in het sociale domein.
We werken lokaal met onze partners in de stad samen, experimenteren, geven ruimte aan professionals en sturen op resultaat. Maar het is ook duidelijk geworden dat transformeren veel meer tijd kost en dat we te maken hebben met tekorten in het sociaal domein. Dat beeld zien we overigens landelijk. De budgetten zijn niet toereikend voor de uitgaven die we doen in het sociaal domein. In de afgelopen jaren zijn de uitgaven voor de Wmo en Jeugd gestegen en hebben we te maken met een tekort op BUIG. Het gaat om een stijging met een structurele doorwerking.
Sinds 2015 groeit de hoeveelheid cliënten gestaag. Door allerlei landelijke maatregelen, zoals langer thuis wonen, en doordat sociale teams dichtbij de mensen werken, komen de cliënten sneller in beeld en wordt er sneller ondersteuning ingezet. De komende jaren geven we uitvoering aan het Actieplan Transformatie Sociaal Domein om de hulp en ondersteuning ook op langere termijn toegankelijk en betaalbaar te houden. Uitgangspunt hierbij is integrale, effectieve en efficiënte hulpverlening en ondersteuning aan onze inwoners. De aanpak richt zich op vier thema’s:
- Preventie;
- Eenvoudige en integrale toegang (in de wijk);
- Effectieve zorg en ondersteuning (kwaliteit);
- Monitoring.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
In minimaal 85% van de gevallen stromen huishoudens uit met opgeloste of beheersbare schulden (oplossingspercentage) en het slagingspercentage voor minnelijke schuldregelingen is 85%
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige cijfers wordt deze prestatie gerealiseerd. Op dit moment zijn de gevolgen van de crisis nog onduidelijk tav de haalbaarheid van deze prestatie.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige cijfers wordt deze prestatie gerealiseerd. Op dit moment zijn de gevolgen van de crisis nog onduidelijk tav de haalbaarheid van deze prestatie.Minimaal 95% van de regelingen die het BAD met schuldeisers treft, leidt uiteindelijk ook tot een schone lei.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige cijfers wordt deze prestatie gerealiseerd. Op dit moment zijn de gevolgen van de crisis nog onduidelijk tav de haalbaarheid van deze prestatie.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige cijfers wordt deze prestatie gerealiseerd. Op dit moment zijn de gevolgen van de crisis nog onduidelijk tav de haalbaarheid van deze prestatie.De gemiddelde doorlooptijd in 2020 is met 10% gedaald (ten opzichte van 2019).
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Uit ervaring weten we dat de toestroom naar de schuldhulpverlening altijd volgt op crises. Op dit moment is het nog “rustig” bij de schuldhulpverlening. Dit komt door alle coulance maatregelen mbt de uitstel van betalingsregelingen. Echter dit houdt een keer op en dan moeten de rekeningen wel betaald worden. Wij verwachten dus ook in de 2e helft van 2020 een sterke stijging in de vraag naar ondersteuning. Dit heeft onherroepelijk consequenties voor de doorlooptijd op basis van de bestaande formatie.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Uit ervaring weten we dat de toestroom naar de schuldhulpverlening altijd volgt op crises. Op dit moment is het nog “rustig” bij de schuldhulpverlening. Dit komt door alle coulance maatregelen mbt de uitstel van betalingsregelingen. Echter dit houdt een keer op en dan moeten de rekeningen wel betaald worden. Wij verwachten dus ook in de 2e helft van 2020 een sterke stijging in de vraag naar ondersteuning. Dit heeft onherroepelijk consequenties voor de doorlooptijd op basis van de bestaande formatie.Voor alle klanten die zich melden bij het BAD wordt nagegaan of zij gebruik maken van de voor hen van toepassing zijnde (gemeentelijke) minimaregelingen. Zo niet, dan worden deze met de klant aangevraagd.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Met de partijen in de stad wordt gewerkt aan nieuwe samenwerkingsafspraken (preventie en vroegsignalering).
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Elke klant die zich meldt voor een uitkering, heeft een gesprek over de financiën (preventie en vroegsignalering).
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - Eén gezin, één plan, één regisseur
De toegang waar een bewoner zich voor een eerste keer meldt, draagt verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één gezin, één plan, één regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 80% van de ervaringen met het contact met de sociale team is positief.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
In elke wijk worden bewonersinitiatieven ondersteund door of i.s.m. WIJ-Deventer en de toegang sociale teams.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Elke inwoner die zich met een ondersteuningsvraag meldt, heeft binnen vier werkdagen contact met de toegang hierover.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
In 75% van de ondersteuningsplannen wordt aantoonbaar zorggedragen voor het principe 1 huishouden,1 plan, 1 contactpersoon.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Deze manier van werken wordt niet zodanig geregistreerd dat het % exact bevestigd kan worden.Doelstelling - Een Positieve gezondheid
Positieve gezondheid is de kapstok voor alle preventie activiteiten die in Deventer worden neergezet.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 60% van de inwoners van 18 jaar en ouder voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
weliswaar niet altijd via sportvereniging ivm corona, maar andere vormen2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Op basis van ons tweejaarlijks bewonersonderzoek (begin 2020) komt het gemiddelde percentage uit op 57%. Dit percentage uit het bewonersonderzoek is gebaseerd op de doelgroep van 18 jaar en ouder. In het onderzoek van de GGD, waarop de 60% is gebaseerd, is de doelgroep van 19 jaar en ouder ondervraagd.(18 jaar is vaak de leeftijd van start nieuwe opleiding waardoor sporten op laag pitje of oriëntatie op (nieuwe) sport)Het percentage inwoners dat zich vrijwillig inzet is minimaal 40%.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Op basis van onze meest recente bewonersonderzoek komt dit uit op 35%. Gezien de vele activiteiten rondom de coronacrisis is de verwachting dat het daadwerkelijke percentage hoger ligt.Het percentage Deventenaren dat zich actief inzet voor buurt, wijk of dorp bedraagt minimaal 26%.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Minimaal 50% van de vrijwilligers en (vrijwillige) organisaties is bekend met de mogelijkheden voor advies en ondersteuning vanuit de Vrijwilligerscentrale Deventer.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Het Platform Informele Zorg zorgt voor een directe verbinding tussen de sociale teams en de vrijwilligers in de wijk. Vragen van bewoners worden gekoppeld aan het aanbod van vrijwilligers en/of professionals.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
500 professionals in welzijn en zorg is getraind in het gedachte goed van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag (positieve gezondheid).
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Alle aan onze gemeente toegewezen (aantal wordt jaarlijks landelijk opgelegd) statushouders worden bemiddeld naar een huurwoning en (volgen een traject naar) werk / opleiding.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
tijdelijke vertraging ivm corona, maar jaaraantal wordt gehaald2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
tijdelijke vertraging ivm corona, maar jaaraantal wordt gehaald93% inwoners is het eens met de stelling. “Homoseksuele mannen en lesbische vrouwen moeten hun leven kunnen leiden zoals zij dat willen”.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Vanuit preventie GGZ worden minimaal zeven Mental Health First Aid trainingen en zeven trainingen niet zichtbare beperkingen en onbegrepen gedrag om o.a. destigmatisering te bevorderen, worden uitgevoerd.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
uitstel ivm corona, maar wel haalbaar2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
uitstel ivm corona, maar wel haalbaarDoelstelling - Sluitend vangnet regionale zorgvoorzieningen
Maatwerk II: We organiseren een sluitend vangnet van (regionale) zorgvoorzieningen voor kwetsbare inwoners en zetten voor deze doelgroep maximaal in op het mogelijk maken van zelfstandig wonen en participeren in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 20 nieuwe OGZZ maatwerkvoorzieningen worden uitgevoerd.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Minimaal zeven Mental Health First Aid trainingen en zeven trainingen niet zichtbare beperkingen en onbegrepen gedrag om o.a. destigmatisering te bevorderen, worden uitgevoerd.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
vertraagd ivm corona maar over geheel jaar wordt het gehaald2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
vertraagd ivm corona maar over geheel jaar wordt het gehaaldMinimaal 25 personen stromen door Bijzondere bemiddeling uit een Beschermd Wonen setting dan wel uit een andere intramurale setting (bv opname Dimence of vanuit PI, Transfore).
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Minimaal 20% van de GGZ aanvragen bij het regionaal sociale team Beschermd Wonen wordt via eigen regie, project herstellen doe je zelf opgelost door het in contact brengen van deze groep met onder andere het zelfregiecentrum.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - Passende ondersteuning
Maatwerk: Voor iedere bewoner die onvoldoende in staat is zijn/haar eigen ondersteuning te regelen is er een passende ondersteuning.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 50% van de mantelzorgers is bekend bij het steunpunt mantelzorg en bekend met de mogelijkheden voor advies en ondersteuning.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Onze vraagstelling in het bewonersonderzoek is anders geformuleerd. 38% van de mantelzorgers kent het steunpuntmantelzorgers blijkt uit het bewonersonderzoek.Minimaal 400 bewoners met GGZ problematiek worden ondersteund.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Minimaal 24% van de Wmo-cliënten weet en maakt gebruik van onafhankelijke cliëntondersteuning (31% landelijk).
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Bij alle E33 meldingen (type melding bij politie) ontvangen mensen Wmo Acuut-ondersteuning bij verward gedrag als het gaat om psycho-sociale problemen (ongeveer 20 personen per jaar)
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Ons streven is dat niet meer dan 4.500 een Wmo maatwerkvoorziening nodig hebben.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020Prestatie gewijzigd
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
vanuit de aanzuigende werking van het abonnementstarief maken nu ongeveer 4200 mensen gebruik van een maatwerkvoorziening. In de primaire (financiële) begroting was reeds rekening gehouden met een mogelijke stijging naar 45002ste kwartaal rapportage 2020Prestatie gewijzigd
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Pickwick Players | 5.2 Sportaccommodaties | Overige afwijking | |
In afstemming met de vereniging is besloten dat een hybride kunstgrasveld uiteindelijk niet nodig is voor de vereniging, maar dat realisatie van veldverlichting op het 2e veld wel noodzakelijk is. De kosten hiervoor bedragen €50.000. Voorgesteld wordt om het krediet te verlagen naar €50.000 en de vrijval van de kapitaalslasten toe te voegen aan de reserve investeringen buitensport. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Spuk sport | 5.2 Sportaccommodaties | Autonome afwijking | |
Door een wetswijziging met betrekking tot de sport BTW-vrijstellingen vervalt het recht op aftrek van btw voor gemeenten en niet-winstbeogende exploitanten van sportaccommodaties. De gevolgen hiervan worden opgevangen door het voor gemeenten mogelijk te maken een beroep te doen op de SPUK regeling. De gemeente Deventer heeft hiervoor net als vorig jaar een aanvraag ingediend en ter compensatie een bedrag van €777.038 ontvangen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Taalondersteuning huidige inburgeraars | 6.1 Samenkracht | Overige afwijking | |
Betreft de groep inburgeraars die onder huidige wetgeving bijna door hun inburgeringsbudget heen zijn, maar nog geen inburgeringsdiploma gehaald hebben. Vanaf 1 juli 2021 is de gemeente weer verantwoordelijk voor het inburgeringsproces. Om te voorkomen dat deze groep geen diploma haalt en het reeds ontvangen inburgeringsgeld moet terug betalen wordt ingezet op extra ondersteuning. Vooralsnog reserveren we hier een maximum budget van €100.000 voor. Dekking is hiervoor in de reserve nieuwkomers aanwezig. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Aanvragen wijkaanpak lager | 6.1 Samenkracht | Corona-effect | |
Lagere besteding agv corona. Extra aandacht gegenereerd in september, maar direct daarna weer lockdown. Wijkaanpak kent een tweejaarlijkse periode. Aan het eind van dit jaar wordt de onderbesteding gestort in de reserve. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Aanvragen Meedoenbudget lager | 6.1 Samenkracht | Corona-effect | |
In verband met de corona zijn veel initiatieven die anders een beroep doen op de Meedoenregeling niet doorgegaan. We zagen wel veel vrijwilligersinitiatieven maar de aanvragen voor het Meedoenbudget lagen dit jaar lager. De verwachting is dat we eind dit jaar een bedrag van €70.000 onderbesteding hebben en we stellen voor om dit bedrag terug te laten vloeien naar de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Buurtvoorzieningen | 6.1 Samenkracht | Risico | |
Een aantal buurtvoorzieningen heeft het moeilijk. Dit is niet corona gerelateerd. Zo is het Huis van de Wijk bezig met een nieuw toekomst plan. Zij zijn niet in staat om de huidige huurovereenkomst voort te zetten waarbij het HvdW zelf verantwoordelijk is voor groot onderhoud. Op dit moment wordt uitgezocht wat het overgaan naar een reguliere huurovereenkomst voor consequenties heeft voor de exploitatie en welke inhoudelijke ontwikkeling eveneens nodig is. Daarnaast is Masohi bezig met een verkenning naar renovatie mogelijkheden om in de toekomst te kunnen blijven bestaan als buurtvoorziening voor Oranjekwartier en breder. Naar verwachting levert dit voor 2021 een eenmalige en wellicht structurele vraag op. Voor nu wordt dit enkel als risico benoemd. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
I-sociaal | 6.1 Samenkracht | Budgetoverheveling | |
In juni 2020 heeft de directie kennis genomen van de opzet om een implementatieteam vorm te geven in het tweede halfjaar van 2020 met betrekking tot de inbedding van I4sociaal. In september heeft het college een nota behandeld waarbij er ingestemd is met het aangaan van de verdere samenwerking met de 5 andere gemeenten voor de jaren 2021 en 2022. Door Dimpact wordt daarvoor een aanbesteding opgestart waarbij de eerste functionaliteiten naar verwachting in het tweede kwartaal van 2021 beschikbaar komen. Door Corona is er forse vertraging ontstaan in de opstart en werking van een implementatieteam welke bestaat uit diverse disciplines. In 2020 is een groot gedeelte van het structurele budget daardoor niet gebruikt wat deels te maken heeft met het hiervoor genoemde en anderszins door de vertraagde aanbesteding. Hierdoor is een bedrag van €128.000 niet besteed. De vertraging van 2020 willen de samenwerkende gemeenten in 2021 deels inhalen door een versnelling aan te brengen. Voorgesteld wordt om een bedrag van €53.000 over te hevelen naar 2021 en het overige terug te laten vloeien naar de algemene middelen. Het gevraagde overhevelingsbudget bedraagt de kosten voor inhuur om de implementatie van de beschikbare functionaliteiten geregeld te krijgen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Transformatiebudget sociaal domein | 6.1 Samenkracht | Overige afwijking | |
Bij de transformatieopgave gaat het erom dat de goede aanpak en beweging die de afgelopen jaren in gang is gezet met de transformatie oftewel innovatie verder gestalte krijgt. En dat we daarbij gebruik maken van innovatie, nieuwe inzichten en nieuwe werkwijzen. Daarmee spelen we in op onze veranderende samenleving. In hoofdlijnen richt zich de transformatieopgave op het versterken van de eigen regie van onze inwoners, werken vanuit 1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon en het verminderen van de zware zorg door inzet op preventie. Dit incidenteel beschikbaar gesteld budget wordt voor zover dat resteert bij de 4e kwartaalrapportage 2020 overgeheveld naar 2021 om de activiteiten verder uit te voeren. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Krediet Fermerie | 6.1 Samenkracht | Overige afwijking | |
Het gebouw Fermerie heeft geen werkende ventilatie voorziening. Bij de organisatie van buurtactiviteiten dienen, vanwege geluidsoverlast naar de omgeving, ramen en deuren gesloten te blijven waardoor het snel benauwd en te warm wordt in het café en de zaal. Airco units of een kleine ventilatie voorziening lost dit probleem niet, de CO2 concentratie zal respectievelijk hoog blijven of snel weer oplopen. Complicerende factor voor het plaatsen en aanbrengen van een luchtbehandelingssysteem is dat het pand onder het beschermd stadsgezicht valt, een binnen opstelling is hierdoor noodzakelijk en aanzuig- en afblaasroosters zullen op een esthetisch verantwoorde wijzen moeten worden verwerkt in het dakvlak. De kosten hiervoor bedragen €140.000. De installatie wordt annuitair afgeschreven en de lasten worden gedekt vanuit de kostprijsdekkende huur. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
WMO dienstverlening | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Autonome afwijking | |
De verwachting is dat de uitgaven WMO dienstverlening €750.000 lager uitkomen dan begroot. Voor circa €500.000 betreft dit daginvulling en persoonlijke ondersteuning. In de ramingen was met een lichte volumestijging rekening gehouden, terwijl we in werkelijkheid juist een lichte daling zien. Deze volumedaling is het gevolg zijn van enerzijds de eerder ingezette stabilisatie van toegewezen uren en anderzijds een effect van de Coronamaatregelen. Daarnaast hebben we in de Voorjaarsnota 2019 extra budget gekregen voor de tariefsverhoging dagbesteding van €400.000. Omdat het volume lager ligt, is het volledige bedrag niet nodig. Voor circa €200.000 betreft dit Hulp bij het Huishouden. Hier was rekening gehouden met een stijging van 8% van het volume (in 2019 was deze stijging nog 14% ten opzichte van het jaar ervoor), maar sinds maart zien we een sterke afvlakking van de groei. Tegenover dit voordeel staat een nadeel van €150.000 doordat het CAK 2 maanden geen eigen bijdragen heeft geïnd. De compensatie die we van het RIjk ontvangen zal ingezet worden voor het afwegingskader Corona. We stellen voor om het saldo van €600.000 conform de financiële spelregels terug te laten vloeien naar de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Regeling sportakkoord | 5.1 Sportbeleid | Overige afwijking | |
Het Rijk heeft vanuit de VWS-regeling sportakkoord een bijdrage van €65.000 toegekend. Hiervan wordt €15.000 ingezet voor een onafhankelijke sportformateur en €50.000 voor de uitvoering van het sport- en beweegakkoord van de gemeente Deventer. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Kwijtschelding huur sportaccommodaties | 5.2 Sportaccommodaties | Corona-effect | |
Als tegemoetkoming voor verhuurders van sportaccommodaties heeft het Rijk een compensatieregeling ingesteld. Met deze regeling was het mogelijk om huren van sportaccommodaties over de periode van 1 maart tot 1 juni kwijt te schelden en hiervoor een compensatie bij het Rijk aan te vragen. De gemeente Deventer heeft van deze regeling gebruik gemaakt. Vereiste was dat zowel de kwijtschelding van de huren als de aanvraag bij het Rijk voor 15 oktober moesten plaatsvinden. Amateursportverenigingen die rechtstreeks van de gemeente huren zijn op deze manier tegemoet gekomen, in totaal een bedrag van €51.000. Het Rijk heeft dit subsidiebedrag conform de aanvraag toegekend. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Sportbedrijf aanvullende subsidie | 5.1 Sportbeleid | Corona-effect | |
In de zomer was de inschatting dat het verlies van het Sportbedrijf beperkt zou blijven door de NOW compensatie en door de versoepelingen per 1 juli, met daarbij als uitgangspunt dat geen nieuwe lockdown zou volgen. Inmiddels blijkt uit recente cijfers van het Sportbedrijf dat de nieuwe Coronamaatregelen dit najaar leiden tot een verdere daling van de inkomsten.In het afwegingskader Corona is voorgesteld om een reservering te maken, waaruit instellingen een eenmalige subsidie kunnen aanvragen om de gevolgen van de Coronacrisis over het jaar 2020 op te kunnen vangen. Deze aanvullende subsidie over 2020 kan worden aangevraagd bij de definitieve subsidieaanvraag begin 2021. Om te voorkomen dat het Sportbedrijf in 2020 onvoldoende liquiditeit heeft (als gevolg van het exploitatietekort) stellen we voor om ter overbrugging een subsidievoorschot beschikbaar te stellen van €150.000. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Vrijval regionale reserve 2019 maatschappelijke opvang en beschermd wonen | 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | Autonome afwijking | |
Met het financiële resultaat 2019 ontstond een surplus boven het afgesproken regionale weerstandsvermogen. Regionaal is besloten, cf. convenant, dit surplus ad €2.708.681 vrij te laten vallen ten gunste van de samenwerkende gemeenten. Het gedeelte voor de gemeente Deventer daarin bedraagt €1.134.396. Hiervan is door het college aan de raad voorgesteld (raadsvoorstel 2020-1367 dd. 18/11/'20) dit als dekking in te zetten ten behoeve van de lokale investeringen én de tijdelijke huisvesting zoals verwoord in het voorstel Renovatie Polstraat 8-10. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | Diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Financiële aanpassingen
Exploitatie
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 85.135 | 7.438 | 92.574 | 1.749 | 94.323 |
Baten | 4.251 | 376 | 4.627 | 476 | 5.103 |
Saldo | -80.884 | -7.062 | -87.947 | -1.272 | -89.220 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Pickwick Players | Lasten | 0 | -10 | -10 | -10 | -10 |
Taalondersteuning huidige inburgeraars | Lasten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanvragen Meedoenbudget lager | Lasten | -70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
I-sociaal | Lasten | -128 | 53 | 0 | 0 | 0 |
Krediet Fermerie | Lasten | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Sportbedrijf aanvullende subsidie | Lasten | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
WMO dienstverlening | Lasten | -750 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling sportakkoord | Lasten | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kwijtschelding huur sportaccommodaties | Lasten | 51 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval regionale reserve 2019 maatschappelijke opvang en beschermd wonen | Lasten | 1.574 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 757 | 896 | 618 | 609 | 609 |
Totaal lasten | 1.749 | 949 | 618 | 609 | 609 | |
Krediet Fermerie | Baten | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 |
WMO dienstverlening | Baten | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling sportakkoord | Baten | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kwijtschelding huur sportaccommodaties | Baten | 51 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 510 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Totaal baten | 476 | 12 | 12 | 12 | 12 | |
Saldo | -1.272 | -936 | -605 | -596 | -596 |
Reserves(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 1.165 | 665 | 1.830 | 53 | 1.883 |
Putting uit reserves | 2.564 | 3.052 | 5.616 | 2.809 | 8.425 |
Saldo | 1.399 | 2.387 | 3.786 | 2.756 | 6.542 |
Investeringen(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 0 | 2.745 | 2.745 | -42 | 2.703 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 289 | 289 | -32 | 257 |
Saldo | 0 | -2.456 | -2.456 | 10 | -2.446 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2020 | 85.135 | 4.251 | -80.884 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 2.638 | 15 | -2.623 | ||
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 980 | 14 | -966 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 1.993 | 564 | -1.429 | ||
2e kwartaalrapportage 2020 | 1.945 | -15 | -1.960 | ||
Lening GA Eagles III | 0 | -48 | -48 | ||
Ambtelijke wijziging | -118 | -155 | -37 | ||
Totaal programma | 92.573 | 4.626 | -87.947 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2020 | 1.165 | 2.564 | 1.399 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 60 | 1.395 | 1.335 | ||
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 104 | 1.070 | 966 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 345 | 587 | 242 | ||
2e kwartaalrapportage 2020 | 279 | 0 | -279 | ||
Ambtelijke wijziging | -149 | 0 | 149 | ||
Lening GA Eagles III | 26 | 0 | -26 | ||
Totaal programma | 1.830 | 5.616 | 3.786 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | 3e kwartaalrapportage 2019 | 242 | 42 | -200 | |
4e kwartaalrapportage 2019 | 200 | 0 | -200 | ||
Vaststelling kredieten | 545 | 95 | -450 | ||
Hockey waterveld DHV | 532 | 152 | -380 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 50 | 0 | -50 | ||
2e kwartaalrapportage 2020 | 205 | 0 | -205 | ||
Multifunctioneel Bierstraat | 971 | 0 | -971 | ||
Totaal programma | 2.745 | 289 | -2.456 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Hybride kunstgrasveld Pickwick Players | 5.2 | Behoeft aandacht | In afstemming met de vereniging is besloten dat een hybride kunstgrasveld niet nodig is voor de vereniging. Vanwege de lock down periode is dit abusievelijk niet genoemd in de 1 kwartaalrapportage. | |
Kleedkamers Kon. UD, renovatie | 5.2 | Op koers | Met de vereniging wordt overleg gevoerd om het kleedgebouw binnen het gestelde budget te renoveren, waarna het in eigendom wordt overgedragen aan de vereniging. Realisatie tijdens de winterstop, in december 2020 en januari 2021. | |
Renovatie kleedkamers Deventer Hockey Vereniging | 5.2 | Op koers | Afgerond. De vereniging heeft een totale renovatie van kleedkamer (onder) en clubhuis (boven) gerealiseerd. | |
Veldverlichting Honk- en softbalvereniging de Eagles | 5.2 | Behoeft aandacht | Realisatie naar verwachting winterperiode 2020/2021 | |
Veldverlichting training DVV GoAhead (amateurs) | 5.2 | Op koers | Realisatie dit najaar | |
Veldverlichting trainingsveld Kon. UD | 5.2 | Op koers | Realisatie begin 2021 | |
Waterveld DHV | 5.2 | Op koers | Gerealiseerd voor het nieuwe seizoen in september 2020. | |
Renovatie Bierstraat 52 | 6.1 Samenkracht | Op koers | Project is opgestart. Projectplanning is gericht op realisatie zomer 2021. | |
Renovatie Zandpoort 20 Walhalla | 6.1 Samenkracht | Op koers | Investering is binnen krediet afgerond |