In dit programma gaat het om de relatie van de gemeente met de inwoner en de manier waarop Deventer bestuurd wordt.
Het gemeentebestuur wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De raad is de vertegenwoordiging van de inwoners van Deventer. Ze bestaat uit 37 raadsleden en geeft richting aan het beleid en controleert de uitvoering daarvan. Het dagelijks bestuur van de gemeente is belegd bij het college van B&W. Binnen de door de raad gestelde kaders geeft het college uitvoering aan het beleid.
De gemeente heeft vele taken, de rol die ze aanneemt loopt uiteen van reguleren (vergunningen verlenen en handhaven), uitvoeren, regisseren in netwerkverbanden, stimuleren of faciliteren (subsidies) tot loslaten wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. We nodigen inwoners en organisaties actief uit om mee te denken en initiatief te nemen.
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We bieden advies en regie op vragen en processen als levering niet direct mogelijk is. We werken aan deregulering. Wij kijken welke regels belemmerend werken, onnodige regelgeving wordt losgelaten. Zo komen we tot passende regels. De komende jaren willen we voor inwoners en ondernemers de regie op de eigen gegevens verbeteren.
Inwoners en ondernemers kiezen zelf het contactkanaal met de gemeente. Veel dienstverlening is digitaal beschikbaar, maar sommige vragen lenen zich niet voor digitale afhandeling. Bovendien heeft een deel van onze inwoners moeite met digitale dienstverlening. Daarom zijn alle contactkanalen (balie, telefoon, email, social media, whatsapp en digitaal) van groot belang, houden we deze maximaal open en kiest de inwoner zélf zijn contactkanaal: de omnichannel strategie. Dit is niet alleen klantvriendelijk, het is tevens (kosten)efficiënt, omdat het herstelkosten in de vorm van informatieloops, onnodig contact, klachten en bezwaar helpt voorkomen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We werken aan partnerschappen
Het college heeft in het bestuursakkoord "Met lef en liefde voor Deventer" de ambitie neergezet om Deventer nadrukkelijker te tonen aan de buitenwereld en aan samenwerkingsverbanden in de regio. Dat kunnen we niet alleen. Daarom werken we samen met en ondernemen we lobbyactiviteiten vanuit Deventer richting provinciale, regionale, landelijke en Europese overheden en instanties, alsook richting werkgevers en ondernemerskoepels.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
We voeren projecten uit en ondernemen lobbyactiviteiten in Cleantech-verband.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
We vergroten en delen onze kennis met partners als VNG, G40 en Platform 31.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - We streven naar een (meer) participerende samenleving
We streven naar een (meer) participerende samenleving: We gaan uit van vertrouwen geven en krijgen. We zoeken samen naar de best mogelijke oplossingen met een intelligente mix van overheid, samenleving en markt. We zijn als overheid uitnodigend, stimulerend, faciliterend en geven ruimte aan initiatieven uit de samenleving. Zo streven we naar een groter draagvlak voor en hogere tevredenheid over de gemeente.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
We ontwikkelen een strategie: hoe krijgen we initiatieven los in de wijken (extern) en hoe gaan we als gemeente om met deze initiatieven (intern)?
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
We maken ons beleid interactief door het toepassen van gedragskennis.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
We zorgen ervoor dat jongeren hun stem kunnen laten horen in Deventer.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - Inwoners zijn tevreden
Inwoners zijn tevreden: We zijn bereikbaar, in de breedste zin van het woord. Telefonisch, fysiek, online: de inwoner kan bij ons terecht en kiest daarin zelf zijn contactkanaal: omnichannel. We bieden moderne dienstverlening: persoonlijk, snel, op maat, digitaal. Met minder en betere regels. De openingstijden zijn ruim; hiermee sluiten we aan op het ritme van de stad. De tevredenheid voor eerstelijns klantcontact bedraagt minimaal een 8,0.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Het aantal digitaal verstrekte producten neemt toe tot een totaal van 19.000.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
We verminderen en verbeteren regels op het gebied van vergunningen en minimaregelingen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
We leveren producten en diensten en beantwoorden vragen in het 1e lijns klantcontact, waaronder reisdocumenten, vergunningen en minimaregelingen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Met “snel antwoord” beantwoorden we vragen over de gemeentelijke belastingaanslag en voorkomen we bezwaarschriften.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
We ontwikkelen onze online dienstverlening door.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - We treden op als één overheid, één gemeente
We treden op als één overheid, één gemeente: We werken samen; we zijn allemaal ‘van de gemeente’ en realiseren ons dat we samen verantwoordelijk zijn voor het imago van de gemeente. We gaan ervan uit dat inwoners zelf regie op hun leven willen voeren. Daar waar dat niet kan of lukt biedt de gemeente ondersteuning. We proberen klachten tot een minimum te beperken. Komen er toch klachten binnen, dan lossen we deze zo snel mogelijk op.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
We werken volgens een gezamenlijke, integrale aanpak in het sociale en fysieke domein, waarmee inwoner en ondernemer altijd aan het goede adres zijn ('no-wrong-door'-principe).
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Bij klachten hanteren we de aanpak van “Prettig contact met de overheid”.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Inwoner aan zet | 0.1 Bestuur | Budgetoverheveling | |
Voor Inwoner aan Zet is bij de start van de coalitie een bedrag vrijgemaakt van €50.000. Van dit bedrag is nu nog €25.100 beschikbaar. Gezien het eenmalige budget willen we dit beschikbaar houden voor vervolgacties van Inwoner aan Zet in 2021. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Tweede Kamerverkiezingen | 0.2 Burgerzaken | Corona-effect | |
Voor de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart 2021, heeft het Rijk extra budget toegezegd aan gemeenten ivm corona. Deventer krijgt €151.000 extra. Dit bedrag wordt in 2020 ontvangen en aan de reserve toegevoegd. In 2021, wanneer de kosten worden gemaakt, wordt de bijdrage uit de reserve gehaald. Dit budget hebben we nodig voor de volgende onderdelen:
Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Vergoeding Raadsleden ivm 100.000+ gemeente | 0.1 Bestuur | Budgetoverheveling | |
Op 1 januari 2020 was het aantal inwoners van de gemeente Deventer hoger dan 100.000. Naar verwachting zal het aantal inwoners per 1-1-2021 ook hoger liggen dan 100.000. Als een gemeente in twee opeenvolgende jaren, op de peildatum van 1 januari meer dan 100.000 inwoners heeft, dan hebben gemeenteraadsleden en burgemeester en wethouders met terugwerkende kracht recht op een hogere vergoeding en bezoldiging.Deze hogere vergoeding en bezoldiging worden pas uitgekeerd nadat het CBS voor de 2e maal heeft vastgesteld dat de gemeente meer dan 100.000 inwoners heeft. Naar verwachting is dit in maart 2021 het geval, de vergoeding wordt dan met terugwerkende kracht uitgekeerd. Het budget van €86.500 dat hiervoor beschikbaar is in 2020 moet daarom worden overgeheveld naar 2021. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Vergoeding Burgemeester en Wethouders ivm 100.000+ gemeente | 0.1 Bestuur | Budgetoverheveling | |
Op 1 januari 2020 was het aantal inwoners van de gemeente Deventer hoger dan 100.000. Naar verwachting zal het aantal inwoners per 1-1-2021 ook hoger liggen dan 100.000. Als een gemeente in twee opeenvolgende jaren, op de peildatum van 1 januari meer dan 100.000 inwoners heeft, dan hebben gemeenteraadsleden en burgemeester en wethouders met terugwerkende kracht recht op een hogere vergoeding en bezoldiging.Deze hogere vergoeding en bezoldiging worden pas uitgekeerd nadat het CBS voor de 2e maal heeft vastgesteld dat de gemeente meer dan 100.000 inwoners heeft. Naar verwachting is dit in maart 2021 het geval, de vergoeding wordt dan met terugwerkende kracht uitgekeerd. Het budget van €50.200 dat hiervoor beschikbaar is in 2020 moet daarom worden overgeheveld naar 2021. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Jongerenraad | 0.1 Bestuur | Budgetoverheveling | |
In 2019 zijn we een doe-verkenning gestart naar de jongerenraad. Twee groepen jongeren (scholieren van Etty Hillesum en studenten van Saxion) hebben een proef uitgevoerd met een jongerenraad en onderzoeken mogelijkheden om jongeren hun stem te laten horen. In de jaren 2019 en 2020 zijn alleen wat lage onkosten gemaakt, mede veroorzaakt door de coronacrisis. Dit betekent dat het budget van €30.000 overgeheveld kan worden naar 2021. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Klant Contact Systeem | 0.2 Burgerzaken | Budgetoverheveling | |
De ontwikkeling van het Klant Contact Systeem (KCS) is opgepakt in Dimpact-verband, samen met o.a. Enschede en Zwolle. Het ontwikkelen van functionaliteiten wordt mede uit het innovatiebudget van Dimpact gefinancierd. Voor aanbesteding en gebruik van nieuwe functionaliteit blijft het budget nodig, vandaar het verzoek tot overheveling van €50.000 naar 2021. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Technische wijziging | Diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Financiële aanpassingen
Exploitatie
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 7.081 | 265 | 7.346 | -241 | 7.105 |
Baten | 1.233 | -85 | 1.148 | 0 | 1.148 |
Saldo | -5.848 | -350 | -6.197 | 241 | -5.956 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Inwoner aan zet | Lasten | -25 | 25 | 0 | 0 | 0 |
Tweede Kamerverkiezingen | Lasten | 0 | 151 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding Raadsleden ivm 100.000+ gemeente | Lasten | -86 | 86 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding Burgemeester en Wethouders ivm 100.000+ gemeente | Lasten | -50 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Jongerenraad | Lasten | -30 | 30 | 0 | 0 | 0 |
Klant Contact Systeem | Lasten | -50 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 0 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Totaal lasten | -241 | 415 | 23 | 23 | 23 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 241 | -415 | -23 | -23 | -23 |
Reserves(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 137 | 137 |
Putting uit reserves | 52 | 177 | 229 | -105 | 124 |
Saldo | 52 | 177 | 229 | -242 | -13 |
Voorzieningen(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv voorzieningen | 298 | 0 | 298 | 0 | 298 |
Inkomsten tgv voorzieningen | 362 | 31 | 393 | 0 | 393 |
Saldo | 65 | 31 | 96 | 0 | 96 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Burger en bestuur | Begroting 2020 | 7.081 | 1.233 | -5.848 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 141 | 0 | -141 | ||
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 47 | 0 | -47 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 9 | -85 | -94 | ||
2e kwartaalrapportage 2020 | 68 | 0 | -68 | ||
Totaal programma | 7.346 | 1.148 | -6.198 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Burger en bestuur | Begroting 2020 | 0 | 52 | 52 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 0 | 130 | 130 | ||
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 0 | 47 | 47 | ||
Totaal programma | 0 | 229 | 229 | ||
Voorzieningen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Burger en bestuur | Begroting 2020 | 298 | 362 | 64 | |
2e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 31 | 31 | ||
Totaal programma | 298 | 393 | 95 |