Projectnaam | Bedrijvenpark A1 | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 15 oktober 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van een nieuw bedrijventerrein: A1 Bedrijvenpark. Het totale projectgebied is circa 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. A1 Bedrijvenpark is voor Deventer een belangrijke ontwikkelingslocatie voor bedrijven. Deventer heeft lang geen uitbreidingsmogelijkheden gehad, waardoor grote nieuwvestigers en lokale bedrijven die wilden doorgroeien nergens terecht konden. A1 Bedrijvenpark is door haar aard en ligging zeer geschikt voor logistiek, duurzame maakindustrie en voor lokale bedrijven die willen doorgroeien. Oorspronkelijk betrof het grondgebied van de gemeente Gorssel en provincie Gelderland. In een convenant (1999/2004) zijn diverse afspraken en beperkingen opgenomen voor A1 Bedrijvenpark. Dit gaat op voor milieucategorieën, bouwhoogtes, afstand tot de bebouwing en afspraken over grondwallen en bufferzones. Door het zorgvuldig inpassen van de belangen van flora en fauna wordt een kwalitatief goed plan verkregen waarin ecologische zones een belangrijke plek hebben gekregen en waarin bescherming van soorten, natuur-inclusief bouwen en een fijne werkomgeving vanzelfsprekendheden zijn. In mei 2013 is het bestemmingsplan A1 Bedrijvenpark, 1e partiële herziening onherroepelijk geworden. Het exploitatieplan was al onherroepelijk. Hiermee was de weg vrijgemaakt om met de realisatie te starten. Per december 2014 is de onderdoorgang onder het spoor gereed en is de deur naar het bedrijvenpark echt open. Het oostelijke deel is bouwrijp gemaakt (wegen, terrein op hoogte brengen, NUTS, riool, etc) en vanaf 2015 zijn de eerste bedrijven er zich gaan vestigen. Het terrein heeft hoge duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is de maximale milieucategorie 3.2, wat betekent dat bedrijven uitgedaagd worden om te innoveren om zich te kunnen vestigen op A1 Bedrijvenpark. Vanaf de start is gekozen om het A1 Bedrijvenpark aardgasloos te maken. Dit vergt vernieuwende manieren van bouwen en het inrichten van bedrijfsprocessen. Ook zijn de twee windmolens direct aangesloten op het terrein en zijn er op dit moment initiatiefnemers die onderzoek doen naar de haalbaarheid van LNG/CNG en waterstof als brandstof voor mobiliteit en naar opslag van energie in batterijsystemen. Doelstelling is om een toekomstvast bedrijvenpark te realiseren die over 20 jaar nog steeds aantrekkelijk en concurrerend is om bedrijven te kunnen binden. De groene setting geeft ook invulling aan het duurzame karakter. Binnen het Exploitatieplan zijn op dit moment een 4-tal eigenaren aanwezig. De gemeente Deventer heeft (d.d. juli 2020), na de aankoop van de gronden Derks, ca. 50% van het nog uit te geven gebied in eigendom. Het raadsbesluit over de ontwikkelstrategie West in april 2020 heeft ertoe geleid dat niet alleen zelfrealisatie door de eigenaren mogelijk is, maar dat onder bepaalde voorwaarden ook de gemeente actief kan ontwikkelen. | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); Gevraagde besluitvorming 2020/2021: - Vaststelling profilering A1 Bedrijvenpark ‘West’; | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
De verkoop van de gemeentelijke gronden in ‘Oost’ is in volle gang en er resteren niet veel kavels meer. De gemeente Deventer heeft d.d. oktober 2020 ruim 30,44 ha. geleverd bij de notaris. Verkoop kavels: In 2020 zijn de volgende kavels geleverd: In totaal is in 2020 circa 13,85 ha. geleverd. De doelstelling in de begroting voor 2020 is 15 ha. De langjarige doelstelling is 4 ha per jaar gemiddeld. In het oostelijk deel is nog circa 5 ha. te koop van de in totaal uitgeefbare 35,8 ha. in ‘Oost’. Op 3,4 ha. hiervan is ligt een betaalde reservering anno oktober 2020. Daarnaast is veel interesse voor het westelijke deel. Deze kavelzoekers (tussen 2 en 20 ha.) dienen nu nog teleurgesteld te worden omdat er geen ruimte meer is in oost en voor west nog veel voorbereidingen gedaan moeten worden voordat tot uitgifte overgegaan kan worden. Het geactualiseerde bestemmingsplan (BP) en exploitatieplan (EP) is op 23 september door de raad vastgesteld. Hiermee zijn de inbedding van de verbrede snelweg A1 en een aantal duurzame ambities georganiseerd. Inmiddels zijn loopt de aanbestedingsprocedure voor de aanbesteding van het bouw- en woonrijpmaken van West. Afhankelijk van de beschikbaarheid van gronden zullen werkzaamheden starten eind 2020 en voorjaar 2021. De samenwerking met Truckpoint Nederland is afgebroken. Samen met partijen uit Deventer, maar ook daarbuiten, wordt gezocht naar verbetering en een nieuwe opzet van de exploitatie van A1 Truckparking Deventer. In het kader van de verbreding Rijksweg A1 zullen naar verwachting in de komende maanden een deel van de daartoe benodigde gronden worden overgedragen aan Rijkswaterstaat. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën | Op koers | ||
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €30,2 miljoen is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. Bij de jaarrekening 2019 was het tekort €31,1 miljoen en bij de besluitvorming rondom de gronden Derks is aangegeven dat door deze aankoop de verliesvoorziening met €1,1 miljoen zal dalen tot €30,0 miljoen. De bijstelling met €0,2 miljoen naar €30,2 miljoen wordt met name veroorzaakt door een verplichte aanpassing van de rekenrentes. De grondexploitatie kent een actuele boekwaarde van €44,6 miljoen per 16-7-2020. De nog te maken kosten zijn €19,9 miljoen en de nog te realiseren opbrengsten zijn €38,3 miljoen. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Het bouwrijpmaken van het westelijke deel start later dan in de begroting is opgenomen, namelijk eind 2020. De leerervaringen op ‘Oost’ en de uitkomsten van het rekenkamerrapport vroegen om een strategiewijziging van het westelijke deel. Door de start van de voorbereidingen voor ‘West’ eind 2020 zullen uitgaven voor een bedrag van bijna €2,0 miljoen worden doorgeschoven naar 2021. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Uitgangspunt is geactualiseerde GREX per juli 2020. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Er zijn naast de verliesvoorziening 2 risico’s opgenomen in het risicodossier welke niet opgevangen kunnen worden in de grondexploitatie: 1. Meer inefficiënte kaveluitgifte dan rekening mee is gehouden (meer restkavels): 25% van €1,0 miljoen, netto € 0,25 miljoen. 2. Meer vertraging op de uitgifte van kavels door verdeeld eigendom. Grondeigenaren gaan niet snel over op realisatie waardoor de gemeente mogelijk toch moet onteigenen. Vertraging 2 jaar. 50% kans op €0,7 miljoen schade, netto €0,35 miljoen. Het totaal netto risico is dan: €0,6 miljoen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Op koers voor de komende jaren omdat de totale planning uitgaat van een exploitatie die duurt tot in 2029 en de verwachting er is dat met de huidige markt binnen deze periode de uitgifte van het terrein is gerealiseerd. In de GREX is een planning voor de ontwikkelende partijen aangenomen. Dit houdt in dat van alle grondeigenaren de benodigde activiteiten worden verwacht die tot nieuwvestiging van bedrijven gaan leiden. Planning op hoofdlijnen: | |||
Afwijking totaalplanning? | Ja | ||
Het bouwrijpmaken van het westelijke deel start later dan in de begroting is opgenomen, namelijk eind 2020. De leerervaringen op ‘Oost’ en de uitkomsten van het rekenkamerrapport vroegen om een strategiewijziging van het westelijke deel. Door de start van de voorbereidingen voor ‘West’ eind 2020 zullen uitgaven voor een bedrag van bijna €2,0 miljoen worden doorgeschoven naar 2021. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Een belangrijke gesprekspartner bij de ontwikkeling is de dorpsraad Epse. Vanuit het verleden zijn er afspraken gemaakt over de ontwikkeling van het A1 Bedrijvenpark Deventer in relatie tot het beperken ven de overlast voor het dorp Epse en bewoners die er vlak bij wonen. De afspraken uit 1999 en 2005 zijn omgezet in een bestemmingsplan en inrichtingsplan (2009/2012). In de praktijk blijft het belangrijk om de inzichten over de plannen en verschijningsvormen buiten met elkaar te bespreken. De dorpsraad, de gemeente Lochem en de gemeente Deventer spreken hier met regelmaat over. Daar waar mogelijk investeert Deventer extra in afschermend groen of tracht bedrijven te bewegen extra maatregelen (t.o.v. vigerende wetgeving) te nemen om overlast in de vorm van zicht of geluid verder te beperken. Dit lukt regelmatig, maar ook soms niet. | |||
Overige informatie | |||
Geen bijzonderheden. |
Projectnaam | De Marke Zuid | ||
Portefeuillehouder | F. Rorink | ||
Rapportagedatum | 13 oktober 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zowel het schoolgebouw de Marke Zuid van het Etty Hillesum Lyceum (vmbo) als sporthal Keizerslanden zijn aan vervangende nieuwbouw toe. Naar aanleiding van een locatiestudie, welke is uitgevoerd door de gemeente Deventer, is besloten dat de vervangende nieuwbouw van beide gebouwen gaat plaatsvinden op de Marke Zuid. Voor de school gaat het om het realiseren van onderwijsruimte voor vmbo leerlingen die praktijkonderwijs volgen. Voor de sporthal gaat het om het vervangen van de sporthal Keizerslanden. Op het terrein van de Marke Zuid bevindt zich ook het clubgebouw van de Deventer Scheidsrechtervereniging (DSVeO). Deze vereniging heeft recht van opstal en heeft de huisvesting in eigendom. Het uitgangspunt is dat het clubhuis ingepast wordt in de planvorming. De locatie de Marke Zuid grenst aan het Ludgeruskwartier/Roelantflatlocatie. Afhankelijk hoe de locatie de Marke Zuid zich gaat ontwikkelen kan hiermee aansluiting gezocht worden. | |||
Besluitvorming | |||
Reeds genomen besluiten: Waar nog besluit over genomen moet worden: | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Het project bevindt zich in de verkenningsfase (definitie). De kaders zijn opnieuw vastgesteld zodat de businesscases geactualiseerd kan worden. Voor het benodigde aantal m² BVO (bruto vloeroppervlak) voor de school is in januari 2020 het strategisch huisvestingsplan (SHP) door het Etty Hillesum Lyceum afgerond. Dit SHP heeft als input en onderbouwing gediend voor de besluitvorming over het te realiseren aantal m² nieuwbouw. Het SHP geeft antwoord op de vraag of en hoe De Marke Noord in 2024 volledig vrijgespeeld kan worden ten behoeve van herontwikkeling en wat dit betekent voor de omvang van de nieuwbouw. Vrijspelen van de Marke Noord is mogelijk indien op de Marke Zuid geen 9.000m² BVO, zoals het oorspronkelijke plan, maar 10.200 m² BVO wordt gerealiseerd op de Marke Zuid. College heeft besloten dat op de Marke Zuid een school gebouwd mag worden met een omvang van 10.200m2 BVO, hiermee wordt aangesloten bij het SHP. Dekking voor de extra m² wordt gevonden in de ontwikkeling van de schoollocaties die door deze ontwikkeling vrijkomen naar woningbouw. Wat betreft de omvang van de nieuwe sporthal dient het nieuwe sportaccommodatiebeleid van de gemeente Deventer als input. De verwachting is dat dit beleid eind 2020 gereed is en vastgesteld kan worden. Inmiddels heeft het College in Q2 besloten dat voor het actualiseren van de businesscase van dit project voorlopig uitgegaan mag worden van 4 zaaldelen. Een vergelijkbare omvang als de huidige sporthal Keizerslanden. Nu de ruimtelijke kaders opnieuw zijn vastgesteld, kan de businescase verder worden geactualiseerd. De werksessie die begin 2020 heeft plaatsgevonden heeft in Q3 een vervolg gekregen, waarin de direct betrokken partijen nieuwe stedenbouwkundige modellen met elkaar hebben vergeleken. Hierin is een stap gezet richting een uiteindelijk voorkeursmodel. In Q4 wordt de modellenstudie vervolgt om tot een voorkeursmodel te komen. De DSVeO en omwonenden worden meegenomen in het proces. Parallel lopend worden de Programma’s van Eisen geactualiseerd en wordt er gezocht naar synergie tussen de gebouwen. Op basis van het voorkeursmodel en de PvE’s worden nieuwe ramingen opgesteld voor de businesscase. De verwachting is dat we de definitiefase in december 2020 / januari 2021 kunnen afronden. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
De ruimtelijke kaders voor de school zijn inmiddels opnieuw vastgesteld. Wat betreft de sporthal gaan we ten behoeve van de voortgang van het project uit van 4 zaaldelen, een één op één vervanging van sporthal Keizerslanden. De voortgang van het afronden van het sportaccommodatiebeleid kan nog invloed gaan hebben op de planning voor afronden van de definitiefase. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
In 2017 zijn de volgende budgetten door de raad gevoteerd: Naar aanleiding van de opgestelde businesscases in 2019 is een schatting van de benodigde bedragen: €21,6 miljoen voor de school en €7,1miljoen voor het één op één vervangen van sporthal Keizerslanden. Deze bedragen (inclusief een indexering einde werk) zijn als autonome ontwikkeling opgenomen in de kaderbrief van 2020 met de voetnoot dat de bedragen kunnen wijzigen naar aanleiding van de nog te actualiseren businesscases. Het bedrag dat nodig is voor het realiseren van de extra 1.200m² BVO bedraagt circa €3,4 miljoen. Dekking hiervoor kan gevonden worden in het herontwikkelen van de schoollocaties die door de ontwikkeling van het nieuwe schoolgebouw vrijkomen (De Marke Noord en mogelijk de Boerhaave en een deel op de Marke Zuid). Het risico bestaat dat als gevolg van planologische en economische ontwikkelingen de opbrengsten lager uitvallen dan verwacht. Voorlopig gaan we ervan uit dat de opbrengsten uit de ontwikkellocaties, toereikend zijn om de extra kapitaalslasten van de uitbreiding met 1200m² te kunnen dekken. Zowel voor het realiseren van de sporthal als voor de school is €60.000 goedgekeurd in de begroting van 2020. Tot dusver is er voor huisvesting schoolgebouw nog een bedrag van €25.496 (verplichting al meegenomen) beschikbaar en voor de sporthal nog €26.104 (verplichting al meegenomen) beschikbaar. Deze kredieten zijn voldoende om de werkzaamheden ten behoeve van de planvorming in 2020 te kunnen volbrengen. Er is op dit vlak geen bijsturing nodig. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Zowel voor het realiseren van de sporthal als voor de school is €60.000 goedgekeurd in de begroting van 2020. Tot dusver is er voor huisvesting schoolgebouw nog een bedrag van €25.496 (verplichting al meegenomen) beschikbaar en voor de sporthal nog €26.104 (verplichting al meegenomen) beschikbaar. Deze kredieten zijn voldoende om de werkzaamheden ten behoeve van de planvorming in 2020 te kunnen volbrengen. Er is op dit vlak geen bijsturing nodig. | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Ten opzichte van het vastgestelde krediet in 2017 (€10,5 miljoen voor de school en €4,5 miljoen incl. BTW voor de sporthal) is er een afwijking in het totaal investeringsniveau. In de businesscases van 2019 komt naar voren dat een totaal investering aan de gemeente nodig is van €21,6 miljoen voor 9.000m² BVO nieuwbouw van de school. Voor de sporthal gaat het om een totaalinvestering van €7,1 miljoen incl BTW indien sporthal Keizerslanden één op één vervangen wordt. College heeft besloten dat de ontwikkelingen op de Marke Zuid voor de 9.000m² BVO school en de één-op-één vervanging van de sporthal als autonome ontwikkelingen kunnen worden aangemerkt. De overige 1.200m² BVO school wordt aangemerkt als nieuw beleid. De bedragen die bij de ontwikkelingen horen worden nog geactualiseerd op basis van de vernieuwde businesscases, aan het eind van de definitiefase. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Nvt, er is nog geen sprake van exploitatie | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Kansen:
Risico’s
Voor dit project is er nog geen risico analyse gemaakt volgens de gemeentelijke methodiek of volgens de RISMAN methodiek. Er wordt nog een risico analyse gemaakt tijdens de definitiefase. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
De planning is ten opzichte van de eerste kwartaal rapportage enigszins veranderd. Het afronden van de definitiefase is enigszins vertraagd. De oorspronkelijke planning op hoofdlijnen gaf echter voldoende speling om eventuele vertraging in het begin op te vangen om de school toch in het schooljaar 2024-2025 te laten starten in het nieuwe gebouw. Definitie: (doorlooptijd 9 mnd na SHP + beleid): december 2020/januari 2021 | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Zowel voor het realiseren van de sporthal als voor de school is €60.000 goedgekeurd in de begroting van 2020. Tot dusver is er voor huisvesting schoolgebouw nog een bedrag van €25.496 (verplichting al meegenomen) beschikbaar en voor de sporthal nog €26.104 (verplichting al meegenomen) beschikbaar. Deze kredieten zijn voldoende om de werkzaamheden ten behoeve van de planvorming in 2020 te kunnen volbrengen. Er is op dit vlak geen bijsturing nodig. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De relevante partners van dit project zijn Stichting Carmel college, Etty Hillesum Lyceum (bouwheer school), Sportbedrijf, diverse sportverenigingen en de DSVeO.
| |||
Overige informatie |
Omgevingswet
Projectnaam | Implementatie omgevingswet | |||
Portefeuillehouder | L. Grijsen | |||
Rapportagedatum | 20 oktober 2020 | |||
Basisinformatie Project | ||||
Op 1 januari 2022 moet de gemeente Deventer klaar zijn om te kunnen voldoen aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. Dit betekent dat producten en diensten geleverd moeten kunnen worden (bijvoorbeeld een omgevingsvergunning) en dat de werkprocessen en systemen hiertoe zijn voorbereid. Verder moet er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar zijn om deze producten en diensten ook daadwerkelijk te kunnen leveren en de organisatie daarop ingericht zijn. Tenslotte moeten de inwoners van de gemeente Deventer weten op welke dienstverlening en ondersteuning van de gemeente zij kunnen rekenen vanaf 1 januari 2022. Maar dan zijn we er nog niet. Nadat de wet is ingegaan zullen we nog verder moeten door ontwikkelen. De wet en bijbehorende instrumenten bieden diverse mogelijkheden voor lokale afwegingen. Doordat in eerste instantie onder de nieuwe wet bestaande wetten en regels in stand blijven (de bruidsschat), kunnen we in de jaren 2022 en verder werken aan de invulling van eigen regels waar wij dat willen. De implementatie Omgevingswet dient ervoor te zorgen dat alle voorgaande benodigde activiteiten worden uitgevoerd. | ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Besluitvorming | ||||
Genomen besluiten:
Te nemen besluiten: | ||||
Stand van zaken | ||||
Het nieuwe Plan van Aanpak is vastgesteld. Per 1 januari 2019 is een nieuwe fase gestart, te weten de transitiefase. We werken op basis van 7 pijlers, te weten digitalisering, omgevingsvisie, omgevingsplan, processen, anders werken, participatie en monitoring. De ingangsdatum van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2021. Door de nieuwe ingangsdatum zal inhoudelijk het werk niet veranderen. We verwachten ook geen frictiekosten, wel kunnen door de langere termijnen de kosten iets toenemen. Per pijler zal de stand van zaken verder worden toegelicht. Voor het opstellen en publiceren van omgevingsdocumenten (omgevingsplan en -visie) is specifieke software nodig. Dit geldt ook voor het maken en publiceren van toepasbare regels. De voorbereiding van de aanbesteding is afgerond en het college heeft het besluit genomen om de Europese aanbesteding te starten. De laatste week is duidelijk geworden dat er van marktwerking geen sprake is. Er zijn te weinig aanbieders (4 a 5). Landelijk hebben gemeenten die ook een europese aanbesteding doorlopen te maken met de situatie dat er helemaal geen inschrijvers komen. Onze aanbestedingsstrategie zullen we moeten aanpassen. De meest realistische optie is dat we de contractduur beperken zodat we onder de Europese grens uitkomen. Nadeel is dat we de software dan op afzienbare termijn (2 of 3 jaar) weer moeten aanbesteden. In dit dossier trekken wij gezamenlijk op met Olst-Wijhe en Raalte. Eén belangrijke wettelijke eis vanuit de Omgevingswet die per 1 januari 2022 gereed moet zijn, is het digitaal kunnen ontvangen van aanvragen om een omgevingsvergunning. De software die in het VTH-domein wordt gebruikt voor het ontvangen en behandelen van omgevingsvergunningen is in omgevingsdienst-verband aangeschaft. De aanpassingen in de huidige software wordt daarom in gezamenlijkheid opgepakt. Inmiddels is de koppeling gerealiseerd tussen de VTH-applicatie en het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) in de testomgeving. De realisatie van de koppeling in de productie-omgeving zal op een later moment plaatsvinden. Ook moet in de toekomst aangesloten worden op de zgn. samenwerkingsfunctionaliteit in het DSO. Deze functionaliteit is nog niet gereed, maar er zullen stappen gezet worden om aan te kunnen sluiten zodra dit mogelijk is. Dit zal eveneens gebeuren in Omgevingsdienst-verband. Eind 2019 zijn de eerste ervaringen opgedaan met de digitale testomgeving binnen het DSO. Hieraan is gewerkt via de landelijke try-out regio IJsselland en workshops. Waarschijnlijk wordt hier in het najaar van 2020 een vervolg aan gegeven in de regio IJsselland. De Omgevingswet introduceert 4 kerninstrumenten voor gemeenten: omgevingsvisie, programma, omgevingsplan en omgevingsvergunning. De invulling en uitwerking van deze instrumenten is deels wettelijk bepaald en deels kan een gemeente zelf keuzes maken over de detaillering en werkwijze. De afgelopen periode is hiermee een start gemaakt, door a) kennissessies over de kerninstrumenten te organiseren en b) werksessies te organiseren waarin we onderzoeken hoe de huidige beleidsproducten zich verhouden tot de nieuwe kerninstrumenten. Doel is o.a. afspraken te maken hoe we in de praktijk de kerninstrumenten gaan toepassen in Deventer. De omgevingsvisie is in december 2019 vastgesteld. De omgevingsvisie wordt in de praktijk gebruikt (o.a. carrousel) als kaderdocument en aan de hand van casussen wordt er gewerkt met de omgevingsvisie bij transformaties (hoe te gebruiken). Zoals aangekondigd in de visie, is het thema duurzaamheid verder uitgewerkt. Dit is gebeurd in het energieplan, vastgesteld op 1 juli 2020. De komende tijd wordt verder geïnventariseerd aan welke eisen de visie moet voldoen onder de Omgevingswet, dit gaat o.a. over milieu eisen en de digitale vorm van de visie, zie hierboven onderwerp DSO. Rondom gezondheid heeft een eerste werksessie plaatsgevonden. Vanuit pijler 3 is gewerkt aan het definitief maken van het bestemmingsplan Deventer Stad en Dorpen (bestemmingsplan verbrede reikwijdte) en de Verordening fysieke leefomgeving. Dit bestemmingsplan en de verordening is de eerste fase in de ontwikkeling van het omgevingsplan en is vastgesteld voor de zomer 2020. De projectgroep die het bestemmingsplan heeft opgesteld, gaat nu verder als projectgroep Omgevingsplan. De projectgroep Omgevingsplan is vormgegeven en ingeregeld voor de periode 2020 -2021. In deze projectgroep zitten medewerkers van verschillende teams en vertegenwoordiging van de Omgevingsdienst. Dit projectteam voert de regie op de verschillende acties die nodig zijn om het omgevingsplan te ontwikkelen. Het projectteam zal een Nota van uitgangspunten voor het omgevingsplan ontwikkelen en het handboek Omgevingsplan Deventer. Dit handboek geeft inzicht in de structuur van het omgevingsplan en regels, digitale opzet, regelvoorraad, vastgestelde uitgangspunten en proces voor wijziging van het omgevingsplan. Hiermee zijn wij in staat om de komende jaren initiatieven en (beleids)opgaven te kunnen blijven faciliteren en gelijktijdig toe te werken naar een compleet omgevingsplan. Verschillende werkgroepen zullen acties gaan uitwerken waarbij de fasering in de Nota van uitgangspunten voor het omgevingsplan uitgangspunt is. De projectgroep is er dit jaar in eerste instantie op gericht om de minimale acties voor het omgevingsplan die nodig zijn bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet te realiseren. De Nota van Uitgangspunten zal worden voorgelegd aan de Raad. Uit de inventarisatie van de processen blijkt dat deze al een goede basis vormen voor de Omgevingswet. De gewenste aanpassingen en verbeteringen in het kader van de Omgevingswet zijn deels toepasbaar op de huidige processen. Het aanpassen van de processen kan daarom ondanks uitstel van de wet doorgang vinden. Aan de hand van processen en soortgelijke werkzaamheden binnen functies, wordt de overlap gezocht tussen de verschillende teams om zo kennis van en werken onder de Omgevingswet te verdiepen. Deventer neemt deel aan het Omgevingsplatform IJsselland van waaruit de samenwerking wordt gezocht op diverse thema’s met betrekking tot de Omgevingswet. Onder andere is vanuit dit platform de Omgevingstafel IJsselland vormgegeven. Aan de Omgevingstafel IJsselland nemen deel de Omgevingsdienst, Provincie, Veiligheidsregio, Waterschappen, Rijkswaterstaat en GGD. Gemeenten kunnen hun plannen ter advisering voorleggen aan de Omgevingstafel. De Omgevingstafel draagt bij aan de gewenste integrale advisering en procesversnelling. Er is een eerste verkenning gemaakt van de gevolgen van de Omgevingswet voor de legesopzet en -inkomsten. Een uitwerking wordt aan uw college en raad voorgelegd. In de loop van 2020/21 worden financiële consequenties van de Omgevingswet verder in detail uitgewerkt. Medewerkers van alle betrokken teams hebben een presentatie gekregen vanuit de kerngroep over de Omgevingswet en hetgeen per 1 januari 2021 daadwerkelijk gaat veranderen qua werkwijze. Parallel hieraan is de digitale leeromgeving ingevoerd, waarin maatwerk over de aangeboden kennis wordt geleverd (per functie krijg je een specifiek pakket). De monitor anders werken is voor de tweede keer uitgezet in de organisatie. De feedback uit de organisatie gebruiken we om de komende periode gericht acties uit te zetten om medewerkers voor te bereiden op de implementatie. Voor de interne organisatie is een roadmap gemaakt om in de informatiebehoefte te voorzien. Diverse sessies zijn voorbereid. De 2e collegetour over het DSO heeft plaatsgevonden. Voor de raad is samen met de griffie het programma 2020/2021 voorbereid. Met de raad heeft een eerste informerende sessie (presentatie vanuit de VNG) plaatsgevonden op dinsdag 25 februari jl. Als gevolg van de coronacrisis hebben daarna geen sessies meer plaatsgevonden. Door de uitstel van de Wet is een nieuwe planning gemaakt. In het najaar 2020 worden er drie technische informatiesessie over gehouden. De concept presentaties zijn gereed voor zowel college als raad. Er is met de omgevingsdienst gesproken over de benodigde data en data-uitwisseling en wordt door studenten van Saxion onderzoek gedaan naar het meetbaar maken van de ambities en doelstellingen uit de omgevingsvisie. | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
De algemene uitvoering vindt plaats binnen de gestelde kaders. | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
De dekking bestaat uit diverse posten. De raad heeft via 3 besluiten (begroting 2016, 2e kwartaalrapportage 2018 en 1e kwartaalrapportage 2019) €1.790.000 eenmalig beschikbaar gesteld. Aanvullend heeft de raad middelen beschikbaar gesteld om de basisregistraties op orde te brengen. Dit gaat om een bedrag van €1.062.500. Daarnaast is binnen programma 5 het “oude” budget actualisatie bestemmingsplannen structureel voor €200.000 beschikbaar. De inzet vanuit de organisatie wordt veelal gedaan door medewerkers waarvan de uren reeds zijn gedekt, zoals de inzet van de transitiemanager en de inzet van de organieke kerngroep en het opleidingsbudget vanuit personeel en organisatie. Voor de jaren na 2020 wordt per jaar de budgetvraag beoordeeld; vooralsnog wordt hiervoor weerstandsvermogen aangehouden. Omdat de periode 2020 en verder formeel nog niet gedekt is zal financiën nu oranje moeten scoren. | ||||
Afwijking begroting? | Op koers | |||
De hele implementatie van de omgevingswet is een grote opgave. Om deze opgave te behappen onderscheiden we 4 fasen in de implementatie van de Omgevingswet. De hoofdplanning ziet er als volgt uit:
De hoofdmijlpalen zijn:
| ||||
Afwijking investering? | Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Er zijn op dit moment geen afwijkingen van de begrote exploitatiekosten. |
Kostenraming en dekking per jaar (x €1) | ||||||
Activiteit | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Informatiearchitectuur | ||||||
Digitalisering basis op orde | 175.000 | 190.000 | 190.000 | 190.000 | 190.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 245.000 | 145.000 | 67.500 | 42.500 | 42.500 | |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 140.000 | 120.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |
Subtotaal informatiearchitectuur | 560.000 | 455.000 | 357.500 | 332.500 | 332.500 | |
Instrumenten | ||||||
Omgevingsvisie | 86.600 | 62.400 | 52.800 | 19.200 | 0 | |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 171.500 | 171.500 | 171.500 | 171.500 | 87.500 | |
Subtotaal instrumenten | 258.100 | 233.900 | 224.300 | 190.700 | 87.500 | |
Werkprocessen | 191.800 | 90.800 | 75.800 | 71.800 | 64.800 | |
Anders werken en organiseren | 97.400 | 119.800 | 57.400 | 57.400 | 57.400 | |
Communicatie en participatie | 47.400 | 69.800 | 47.400 | 47.400 | 47.400 | |
Organisatie | 215.400 | 215.400 | 134.200 | 86.600 | 72.600 | |
Subtotaal raming | 1.370.100 | 1.184.700 | 896.600 | 786.400 | 662.200 | |
Subtotaal reeds gedekt | 1.370.100 | 684.700 | 546.600 | 486.400 | 462.200 | |
Subtotaal aanvullend benodigd | 0 | -500.000 | -350.000 | -300.000 | -200.000 |
Afwijkingen t.o.v. jaarschijf begroting (x €1) | ||
Activiteit | 2020 | Afwijkingen |
Informatiearchitectuur | ||
Digitalisering basis op orde | 175.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 245.000 | Mogelijke onderuitputting door vertraagde aanbesteding |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 140.000 | |
Subtotaal informatiearchitectuur | 560.000 | |
Instrumenten | ||
Omgevingsvisie | 86.600 | |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 171.500 | |
Subtotaal instrumenten | 258.100 | |
Werkprocessen | 191.800 | |
Anders werken en organiseren | 97.400 | |
Communicatie en participatie | 47.400 | |
Organisatie | 215.400 | |
Subtotaal raming | 1.370.100 | |
Reeds gedekt RGI | 640.000 | |
Reeds gedekt programmabegroting en organisatie | 520.100 | |
Reeds gedekt basisregistraties | 210.000 | |
Subtotaal dekking | 1.370.100 |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
De essentie van de Omgevingswet is de communicatie en participatie met de samenleving. Bij het opstellen van de Omgevingsvisie is dit gebeurd met stakeholder sessies. In de zienswijze fase van de Omgevingsvisie is de communicatie en participatie voor de gehele implementatie omgevingswet meegenomen. Er zijn 5 avonden georganiseerd in 5 (deel) gebieden. Dit heeft bij de inspraak bij de raad geleid tot veel complimenten over het doorlopen proces. Voor de Omgevingswet wordt gewerkt aan participatiebeleid waaraan initiatiefnemers moeten voldoen, indien zij een initiatief hebben. Ook neemt de gemeenteraad vóór invoering van de nieuwe wet een besluit over verplichte participatie en adviesrecht. In het najaar 2020 gaan we hierover in gesprek met college en raad. Er is een nieuwe planning gemaakt voor activiteiten rondom de Omgevingswet, ook voor college en raadsleden. De algemene communicatie over de Omgevingswet met bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties wordt in 2021 opgestart. Landelijk is hiervoor een toolkit ontwikkeld, waarvan we ook in Deventer gebruik kunnen maken. | ||
Overige informatie |
Risico's | ||||
Risico | Gebaseerd op | Omvang voor | Beheersmaatregel | Omvang na |
1. Uitloop planning | 25% van €400.000 | €100.000 | Vaststellen PvA en goede beheersing | €0 |
2. Invoering wetgeving vertraagt | 10% van €500.000 | €50.000 | Goed aansluiten op landelijke ontwikkelingen | €25.000 |
3. Implementatie en transformatie leidt tot toenemende exploitatiekosten | €1.000.000 | In de transformatiefase zullen beleidskeuzes en financiële gevolgen integraal inzichtelijk moeten worden gemaakt. Een deel zal niet kunnen worden voorkomen en is autonoom. | €500.000 | |
4. Onvoldoende capaciteit in de organisatie en grote werkdruk, waardoor duurdere inhuur nodig is | €500.000 | Goede fasering en realistische mijlpalen en veel werk met werk maken. | €175.000 |
Meer informatie
Inleiding
De poort van Deventer bestaat uit 3 projecten (S/Park, stadsentree en gasfabriekterrein) en de projectoverstijgende verkeersinfrastructuur. De drie projecten worden hieronder afzonderlijk beschreven. Ten aanzien van de verkeersinfrastructuur is de stand van zaken dat er een verkenning is uitgevoerd naar de mogelijkheden van verdere belasting van de kruising Zutphenseweg/Teugseweg/Zweedsestraat door toevoeging van nieuwe functies in het projectgebied. Daaruit komt naar voren dat de kruising in de avondsprits geen extra vooertuigbewegingen er bij kan hebben. Dat betekent dat nieuwe functies die nog niet geregeld zijn in een bestemmingsplan, én die juist in de avondspits veel verkeer genereren, niet kunnen worden toegevoegd in het gebied. Een eventuele bestemmingsplanwijziging kent dan geen goede ruimtelijke onderbouwing op dit punt. Om de ontwikkelingen niet op slot te zetten voor de langere termijn, stelt het college in de begroting 2021 voor om € 83.000 te besteden aan aanvullende studies en ontwerpen voor maatregelen die de kruising gaan ontlasten (de kruising opwaarderen is fysiek alleen mogelijk indien er ongelijkvloerse oplossingen komen, en die zijn duur), zodat er weer ruimte is voor nieuwe verkeersbewegingen die voortkomen uit een nieuwe functie in het gebied. |
Gasfabriekterrein
Projectnaam | Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
Herstructurering van dit voormalige Essentterrein als onderdeel van de Poort van Deventer (samen met de Stadsentree en het S/Park). Daarbij is ingezet op de “Campus Gasfabriek”, waarbij het terrein een bijdrage levert aan een ruimtelijk/economische impuls voor Deventer. Een strategische ontwikkeling, die goed is voor de stad en bijdraagt aan diverse doelen. Het te bereiken financiële projectresultaat moet op zijn minst neutraal en het liefst positief zijn. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Een aantal gebouwen op het Gasfabriekterrein is eind 2016 verkocht. Na renovatie zijn deze gebouwen ingezet om de “Campus Gasfabriek” vorm te geven. Inmiddels zijn hier 60 kleine bedrijven gevestigd met in totaal 250 fte. Het begrip “Campus Gasfabriek” is gedefinieerd in het bestemmingsplan Stad en Dorpen. Er is een onderzoek gestart in opdracht van 1618Vastgoed (Gasfabriek) en OMA (Hartenaasje) door de Stec-groep, om vanuit economisch perpectief de potentie van het gebied Poort van Deventer Noord €(Gasfabriek, Gashavenstraat, Gashaven, Hartenaasje en driehiek Finsestraat) aan te geven. Dit onderzoek moet als basis dienen voor een op te zetten ontwikkelingsperspectief voor dit gebied. Op het terrein staan nog drie bestaande gebouwen, de twee voormalige bedrijfswoningen (waaronder Villa Kakelbont, Zutphenseweg 8) en een portiersloge. De portiersloge is onderdeel van de aanstaande verkoop van het voorterrein (in vierde kwartaal 2020). Voor het sterk vervallen Villa Kakelbont is de verkoop on hold gezet i.v.m. eventuele reservering van de kavel voor een ontsluitingsweg achter S/park langs. De gesprekken met een potentiele koper zijn voorlopig gestopt. De andere bedrijfswoning wordt nog verhuurd en komt op termijn beschikbaar. Ook voor een kavel op het achter-terrein heeft een potentiële koper zich gemeld. Op het terrein zijn naast ontsluitingswegen en parkeerplaatsen nog een aantal uit te geven gronden, die deels tijdelijk in gebruik zijn gegeven. Er is een stedenbouwkundige verkavelingsplan opgesteld om de exacte uitgeefbare gronden te definiëren. Ook is inmiddels een inrichtingsplan voor de openbare ruimte opgesteld als basis voor de aanleg van de infrastructuur op het terrein. Met tijdelijke gebruikers worden gebruiksovereenkomsten gesloten. De realisatie van een zonnepark met de zonnepanelen op het gebouw is uitgevoerd en de zonnepanelen op carports boven parkeerplaatsen wordt voorbereid. De huidige verouderde parkeerplaats wordt vanaf het vierde kwartaal 2020 verplaatst naar het achter-terrein. Tevens zullen enkele ontsluitingswegen worden aangepast. Het waterhuishoudkundige plan is inmiddels klaar. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
Inhoudelijk vormt de structuurvisie Stadsaszone en de Omgevingsvisie de koers voor die ontwikkeling. Inmiddels is de opstartfase met succes afgerond en komt de herstructurering van het terrein in de fase van een zorgvuldige, toekomstbestendige uitbreiding van de “Campus Gasfabriek”. Voor de Poort van Deventer Noord wordt een inventariserend onderzoek en een ontwikkelingsperspectief opgesteld vanuit eigenaren in het gebied in samenspraak met de gemeente. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Het Gasfabriekterrein is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €0,18 miljoen (per 1-7-2020) is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. De grondexploitatie kent een actuele boekwaarde van €0,5 miljoen per 1-10-2020. De nog te maken kosten zijn €1,4 miljoen en de nog te realiseren opbrengsten zijn nog €1,8 miljoen. Omdat de kavel Vila Kakelbont (Fittershuisje) gereserveerd wordt voor een ontsluitingsweg wordt gevraagd een beroep te doen op een risicoreservering voor de te derven grondopbrengsten. De grondoverdracht en ontvangst grondopbrengst van het voorterrein wordt nu in 2021 voorzien, op het moment van vergunningverlening. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de jaarschijf van de begroting te melden. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Uitgangspunt is de GREX per 1-1-2020 die is opgesteld in het kader van de jaarrekening. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Er zijn geen risico's die ten laste van het gemeentelijk weerstandvermogen komen. Zoals aangegeven is er een risico voor mogelijk gederfde grondopbrengst vanwege reservering kavel Fittershuisje voor mogelijke ontsluitingsweg achter S/park langs. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
De GREX loopt tot 2022. In 2020 zal een herijking van het stedenbouwkundig beeld en het ontwikkelperspectief voor het gebied worden opgesteld. In de grondexploitatie wordt uitgegaan van verkoop van de kavel aan de voorzijde, een kavel naast het ketelhuis en de portiersloge aan stichting de Gasfabriek in 2020, de afspraken hierover zijn vergevorderd en gedeeltelijk vastgelegd in overeenkomsten. Daarnaast resteren uit te geven bedrijfskavels op het achtergelegen terrein aan de zijde van S/Park. Uitgangspunt in de grondexploitatie is dat deze in drie jaar vanaf 2020, nadat er meer duidelijkheid is over de ontsluitingsstructuur, worden uitgegeven. Op het terrein is nog een bewoonde dienstwoning en achtergelegen bedrijfskavel, verkoop hiervan wordt voorzien in het laatste jaar van de GREX 2022. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de jaarschijf van de begroting te melden. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Er wordt met veel betrokken partijen samengewerkt. Dit gebeurt in verschillende verbanden, (o.a. overleg met Gasfabriek/1618 Vastgoed, overleg Zonnepark, overleg Poort van Deventer, en overleg met tijdelijke huurders van braakliggende terreinen). De beeldvorming en uitstraling van de campus gasfabriek zijn nog alom positief. | |||
Overige informatie | |||
De vergunningverlening van de huidige activiteiten van de Gasfabriek is afgerond. In samenwerking met beleid (RO en Economie) is een voorstel gehonoreerd om in het bestemmingsplan Stad en Dorpen een goede definitie van de bestemming “Campus Gasfabriek” op te nemen, met als doel: een goed hanteerbaar toetsingskader voor de verdere invulling van het terrein. |
Stadsentree (Teugseweg)
Projectnaam | Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 15 oktober 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. Op basis van deze visie wordt met betrokken partijen in het gebied gewerkt aan een “ruimtelijk kader” als onderlegger voor concrete planvorming. De Stadsentree omvat gronden van meerdere eigenaren. De grootste grondeigenaar is de gemeente. Postillion is eigenaar van de gronden onder het hotel alsmede de gehele parkeerplaats en een ruime groenstrook. Daarnaast is een te ontwikkelen kleiner perceel in eigendom van Explorius Vastgoedontwikkeling. Ook McDonalds maakt deel uit van het plangebied. Explorius heeft in 2015 een initiatief met werktitel ‘Deventer Experience’ genomen voor het ontwikkelen van een groot deel van de Stadsentree. Het initiatief voorziet in de ontwikkeling van diverse nieuwe functies, waaronder enkele restaurants en voldoet aan de uitgangspunten van de Structuurvisie Stadsassen. Tussen de gemeente en Explorius is een intentieovereenkomst gesloten waarin afgesproken is dit initiatief op haalbaarheid te onderzoeken en verder uit te werken. Daarin is ook opgenomen dat de gemeentelijke gronden kunnen worden ingebracht in de particuliere ontwikkeling. Indien het plan doorgaat worden deze gronden verkocht en wordt de grondexploitatie Teugseweg afgesloten. Het plan is later in aangepaste vorm verder uitgewerkt Het gaat uit van een mobiliteitsplein, met in het hart een carpoolplek, omringd door (fast food) restaurants (Explorius en Mc Donalds), een hotel (Postillion) en bedrijven die een relatie hebben met (slimme) mobiliteit. Bekeken wordt ook óf en wanneer er laadstations en vulpunten aan toegevoegd kunnen worden. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Explorius heeft in afstemming met de gemeente de integrale ontwikkeling onderzocht op haalbaarheid en verzoekt de gemeente nu het ontwikkelingsperspectief aan te bieden aan de raad en daarna het bestemmingsplan aan te passen zodat gestart kan worden met de ontwikkeling. Bij de haalbaarheid van het plan worden verkeerskundig grote vraagtekens gezet. Met name de aansluiting van de Teugseweg op de Zutphenseweg is problematisch. Meer belasting door nieuwe functies in de Stadsentree kan dit kruispunt niet aan. De diverse verkeerskundige varianten die zijn aangedragen en onderzocht leiden niet tot een goede oplossing. Nader onderzoek naar de gewenste verkeersstructuur van de Poort van Deventer is nodig om de bereikbaarheid van de Poort – en daarmee de gehele stad te kunnen faciliteren. Het gaat dan niet alleen om oplossingen voor de kruising, maar ook om aanvullende maatregelen (zowel infrastructureel als binnen mobiliteitsgedrag) om de verkeersstructuur voor de gehele stad te optimaliseren. De Stadsentree kan niet verder worden uitgewerkt in een ontwikkelingsperspectief zolang er geen zicht is op een goede oplossing van het knelpunt in de verkeersontsluiting. Een uitzondering geldt de inrichting van een carpoolplaats. Door de gewijzigde aansluiting tussen N346 en A1 is verplaatsing van de carpoolplaats nodig voor 1 augustus 2020. Met Postillion is in beginsel overeenstemming dat zij deze carpoolplekken zal realiseren op eigen terrein (huidige groenstrook) op een zodanige manier dat deze zowel autonoom kan blijven bestaan zowel als ook past in toekomstige mogelijk ontwikkeling. Dit past binnen het kader van het huidige bestemmingsplan. De realisatie is afhankelijk van de bijdrage van de provincie Gelderland. Het betreft middelen die Gelderland ter beschikking worden gesteld ter compensatie van het opheffen van de bestaande carpoolplaats. Er is nog geen definitieve overeenstemming met Postillion over de kwaliteit en de gemeentelijke bijdrage. Wel is overeengekomen dat tijdelijk de huidige parkeerplaats van het Postillion kan worden gebruikt door carpoolers. De carpoolplaats levert ook een extra belasting op de ontsluitingsstructuur. Maar dit betreft feitelijk geen nieuwe functie in dit gebied, maar een verplaatsing van de bestaande voorziening. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
Opgeschort. Begin september neemt het college een besluit over het voortzetten van de medewerking aan het initiatief van Explorius. | |||
Financiën | Op koers | ||
De grondexploitatie Teugseweg kent per 1-1-2020 een planresultaat van € 167.000 (tekort). De boekwaarde bedraagt op 1-1-2020 € 543.000. De nog te maken kosten zijn € 665.000 en de nog te realiseren opbrengsten zijn nog € 1.080.000. De grondexploitatie is nog gebaseerd op de bestaande uitgangspunten, waarin de integrale ontwikkeling doorgaat. Na besluitvorming over het voortzetten van de medewerking aan het initiatief Explorius wordt in samenwerking met alle grondeigenaren in het gebied de ontwikkeling opnieuw bezien en de grondexploitatie daarop aangepast. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Ten opzichte van de Q3-2019 rapportage is het planresultaat met € 70.000 afgenomen. Dit houdt verband met de toename van de plankosten als gevolg van de ontsluitingsproblematiek en de inzet op het verhoogde ambitieniveau (duurzame mobiliteitshub). | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Vooralsnog geen afwijkingen. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Het risicoprofiel bedraagt netto € 375.000, verband houdend met de grotere onzekerheden. In de risicodatabase zijn de volgende risico’s opgenomen: Nadere toelichting: Beëindiging van de grondexploitatie zonder ontwikkeling of verkoop van de gronden is niet als risico opgenomen. Inmiddels is het risico ontstaan dat het project opnieuw moet worden opgestart. Dit kan betekenen dat de grondexploitatie dient te worden afgesloten en de boekwaarde dient te worden afgeboekt. Na aftrek van de huidige verliesvoorziening en de opbrengst van de grond onder de reclamemast betekent dit een netto afwaardering van ca. € 300.000. Mocht dit het geval zijn dan vervallen de overige risico’s (€ 375.000). Om die reden is het risicoprofiel nog niet aangepast. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Behoeft aandacht | ||
Vertraagd | |||
Afwijking totaalplanning? | Ja | ||
Ten opzichte van de Q3-2019 rapportage is het planresultaat met € 70.000 afgenomen. Dit houdt verband met de toename van de plankosten als gevolg van de ontsluitingsproblematiek en de inzet op het verhoogde ambitieniveau (duurzame mobiliteitshub). | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
In de omgeving is vooral bedrijvigheid. Bestaande bedrijven zijn kritisch ten opzichte van de nieuwe ontwikkelingen en dan vooral het horecaonderdeel van het plan. De ontwikkeling van het duurzame mobiliteitsplein kan rekenen op groot maatschappelijk draagvlak en ook van de omliggende bedrijven. Met alle partijen wordt uitvoerig en intensief gesproken. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
S/Park
Projectnaam | Poort van Deventer - S/Park | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
Positionering: S/park is een ecosysteem van industrie, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten op het gebied van hoog-reactieve/veeleisende chemie en technologie (o.a. veilige ontwikkeling, productie, verwerking en transport). Door deze specifieke positionering onderscheidt het S/park zich van bestaande (inter)nationale chemie campussen. Propositie: Bedrijven, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten krijgen tegen commercieel aantrekkelijke prijzen toegang tot een ecosysteem dat o.a. bestaat uit een kennis- en bedrijvennetwerk, R&D-faciliteiten, testvoorzieningen, een incubator, educatie/trainings- en algemene voorzieningen. Op het S/park kunnen zij samen nieuwe kennis, competenties, toepassingen en producten ontwikkelen, processen opschalen en optimaliseren, en nieuw talent onderwijzen en trainen. Ambitie: De Initiatiefnemers hebben de scherpe ambitie gesteld om een ecosysteem te creëren dat met voldoende kritische massa wereldwijde impact kan behalen met chemische en procestechnologische innovaties. Vertaald in cijfers ziet deze ambitie er als volgt uit: S/park begint met 315 fte, om binnen zeven jaar een totaal van 600 fte te bereiken (inclusief R&D medewerkers van Nouryon, exclusief 50 gebruikers gerelateerd aan educatie). | |||
Besluitvorming | |||
Samenwerkingsovereenkomst Deventer Open Innovatie Centrum (DOIC) 2017-01524 | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Er zijn hebben zich het afgelopen kwartaal geen nieuwe vestigingen voor gedaan. Dat betekent dat er op de gehele locatie (dus het Nouryon deel en S/Park) ruim 30 fte extra gecreëerd zijn die gerelateerd zijn aan de bijzondere mogelijkheden en veiligheidseisen van deze locatie. Het merendeel daarvan is gesitueerd op het R&D Nouryon deel van de locatie, en is grotendeels Nouryon personeel wat is overgekomen van andere vestigingen. Er lopen een aantal trajecten met bedrijven die interesse hebben voor vestiging vanwege de unieke kwaliteiten van deze locatie. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
Zie hiervoor projectbeschrijving. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
De gemeente beschikt over een reserve waaruit de canon erfpacht de eerste zeven jaar wordt betaald. Dit omdat de afspraak in de SOK is gemaakt dat S\park niet zal worden belast met erfpacht voor deze eerste 7 jaar. Op basis van dit punt liggen de financiën op “koers”. Dit aspect staat op rood omdat de financiële resultaten van S/Park achter blijven bij de prognoses uit het businessplan. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Ja | ||
De hoeveelheid investeringen in S/Park door de BV (waarin HMO en Nouryon participeren) blijft vooralsnog achter bij de prognoses uit het businessplan. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
In het weerstandsvermogen van de gemeente wordt rekening gehouden met twee risico’s: S/Park wordt geen succes en partijen beëindigen de samenwerking na 7 jaar. In dat geval lijkt doorexploiteren middels erfpacht ook geen optie en kan de gemeente de grond zelf op een alternatieve manier gaan ontwikkelen en/of verkopen. Een verkenning van dit scenario laat zien dat de grond dan een herontwikkelingswaarde van ca. €3,5 miljoen vertegenwoordigt. Dat zou leiden tot een afwaardering van €4 mln (de gemeente heeft immers al €7, 5 miljoen geïnvesteerd). De kans dat zich een dergelijk scenario voordoet, is voorzichtigheidshalve bepaald op 20%. Het netto risico waarvoor weerstandvermogen moet worden aangehouden bedraagt derhalve €800.000, -; Veiligheidscontour €750.000, kans van optreden 10%, €75.000 beroep op weerstandsvermogen. De hoeveelheid vestigingen van bedrijven is vooralsnog lager dan gedacht. Daarmee is er een mogelijkheid dat op het gedefinieerde go/no go moment de contractuele bepalingen inzake “no go” van kracht worden. Deze mogelijkheid is niet in het gemeentelijk weerstandsvermogen opgenomen omdat één der bepalingen luidt dat de gemeente bij een “no go” de betaalde grondwaarde terugbetaald krijgt. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Over een kwartaal (Q1 2021) is er een moment van go/no go. Gekeken wordt dan naar de hoeveelheid gecreëerde arbeidsplaatsen, het aantal kansrijke vestigingen en opties voor vestiging op het S/Park, en de ontwikkeling van de (financiële) exploitatie van het terrein. De raad is bijgepraat door de partners over de voortgang in september 2019. In Q1 2020 is met de raad gesproken wat de contractuele context is. In aanloop naar de meningsvorming over “go of no go” wordt er begin oktober een sessie belegd met de raad om bij te praten over de actuele stand van zaken. Hierbij zal ook provinciale staten worden uitgenodigd. Door de recente corona maatregelen gaat deze bijeenkomst fysiek niet door, er wordt overlegd met beider griffies om in november een beeldbel-bijeenkomst te beleggen. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
S/Park geeft regelmatig een nieuwsbrief uit. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
Projectnaam | Realisatie MIMIK Film & Theater | ||
Portefeuillehouder | F. Rorink | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
Realisatie van een gebouw met 4 filmzalen, een zaal met vlakke vloer voor theater en een restaurant. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Het gebouw is sinds begin september 2020 in gebruik als filmtheater door de stichting Mimik. De aannemer is bezig met het wegwerken van een lijst met restpunten die nog verwerkt moeten worden. Daarnaast looptpen er nog een aantal discussies over de hoogte van het bedrag van een aantal meerwerkposten. En er loopt een discussie met aannemer over de verrekening van de kosten van de uitloop van de werkzaamheden van de aannemer ten gevolge van de maatregelen tegen corona. Zodra hier meer overbekend is zal het college de raad hierover informeren. Eind augustus 2020 zijn er geluidsmetingen metingen gedaan naar de “prestaties” van het gebouw. De rapportage hierover wordt begin oktober 2020 verwacht. Ook hierover zal het college de raad rapporteren zodra hierover meer bekend is. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
Financiën | Op koers | ||
Na de besluitvorming van de raad april 2019 over het extra krediet van € 4 miljoen wordt het project conform de financiële kaders uitgevoerd. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Totaal €14.942.000 | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Deze rapportage behelst alleen het aspect van de bouw van het filmtheater. Over het onderwerp exploitatie wordt vanuit het programma Cultuur gerapporteerd. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Zie verder risicoanalyse NV MVD verstrekt aan de raad bij nota 2019-000246. Het risicomanagement behoeft permanent aandacht. Met het vorderen van de bouw conform planning neemt het risicoprofiel ook langzaam af. In de maart 2020 stak de coronacrisis de kop op. Over de hierdoor uitgelopen planning en de verrekening van de kosten is nog overleg gaande met de aannemer. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Hier wordt bedoeld de planning zoals die in het laatste raadsbesluit is gedeeld met de raad. Het gebouw is in gebruik genomen. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Behoeft aandacht | ||
De communicatie met de buurt is verschoven van de bouwactiviteiten naar de inrichting van de openbare ruimte (behoort strikt genomen niet tot het project bouw Viking). Hier speelt met name de aanleg van een fietspad voor of achter de muur en de situering fietsklemmen. Dit laatste gebeurt door het uitvoeren van 3 testfases waarbij de klemmen op verschillende plaatsen staan. Door Corona ontvangt Mimik beperkt bezoek (en dus beperkte fietsparkeerdruk) , zodat de testfase is uitgesteld. | |||
Overige informatie |
Meer informatie
Inleiding
Het verbindend kader sociaal domein is een ambitiedocument dat overzicht, planning en proces biedt voor de stappen die we samen met uw raad en maatschappelijke partners de komende jaren gaan zetten in het sociaal domein om de transformatie succesvol te maken. Na de transitiefase (implementatie wettelijke taken in het sociale domein vanaf 1 januari 2015), zetten we onze energie verder in op de transformatie: We versterken de sociale infrastructuur in de wijken en gaan inzetten op preventie, zodat passende ondersteuning en begeleiding naar werk vroegtijdig en via voorliggende voorzieningen geboden kan worden. We zorgen ervoor dat onze toegangen (jeugd, wmo, beschermd wonen, inkomen, werk en bzt) werken vanuit 1 huishouden, 1 plan, 1 regisseur. We creëren en evalueren collectieve en innovatieve vormen van zorg en ondersteuning en vormen van werkend leren, waarmee we bijdragen aan de juiste zorg op de juiste plek. We realiseren datagerichte sturing op de kwaliteit en uitgaven in de zorg en ondersteuning in Deventer. Het is nodig om steeds te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. |
Verkenning organisatie sociale teams
Projectnaam | Verkenning organisatie sociale teams | ||
Portefeuillehouder | College van B&W | ||
Rapportagedatum | 27 oktober 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
De vijf samenwerkingspartners (De Kern, MEE, Raster, Solis en de gemeente) hebben zich gezamenlijk ingezet voor de inhoudelijke doorontwikkeling van de sociale teams. Daarbij wordt ook al enige tijd gezocht naar de beste vorm voor de organisatie van de sociale teams. Gezocht is naar een vorm waarbij de sociale teams een zelfstandige organisatie vormen en de continuïteit voor inwoners en personeel is geborgd. Opdracht is om, na afweging van varianten, te komen tot een organisatie- en financieringsvorm voor sociale teams die voldoet aan de inhoudelijke doelstellingen, efficiënt en rechtmatig is. Een organisatie- en financieringsvorm die bovendien ook breder toepasbaar is en geschikt is voor de organisatie van andere gemeentelijke toegangen. In januari 2020 heeft het college de keus gemaakt om de sociale teams te ontvlechten in een toegangsgedeelte en een preventiegedeelte. | |||
Besluitvorming | |||
Recente relevante Raadsmededelingen: | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Deelproject 2 bevindt zich in de verkenningsfase/ontwerpfase. Er is een rapportage verkenning organisatie sociale teams opgesteld op basis van een breed gedragen analyse van de huidige sociale teams in Deventer en bevindingen bij een aantal andere gemeenten. Op basis van deze rapportage heeft het college zijn voorkeur uitgesproken voor de variant waarbij de toegang van de Wmo bij de gemeente en de preventie bij externe partijen wordt belegd. Door scheiding aan te brengen tussen toegang en preventie zet je in op professionaliteit van de partijen. Deze voorkeursvariant is voor wensen en bedenkingen voorgelegd aan de raad en voor advies bij de ASDD. Het college heeft in januari 2020 besloten om de sociale teams daadwerkelijk te gaan splitsen. Er is een procesplan Ontvlechting en projectnotitie Inbedding toegang opgesteld. Deze plannen worden nu uitgevoerd. De definities en het definitief ontwerp worden de komende maanden uitgewerkt. De implementatie moet 1 januari 2021 plaatsvinden. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
Het procesplan Ontvlechting en projectnotitie Inbedding Toegang worden nu uitgevoerd. | |||
Financiën | Op koers | ||
Uitgangspunt is dat de nieuwe organisatie structureel budgettair neutraal is. Daarbij is wel aangegeven dat het risico bestaat op eenmalige frictiekosten. In de 1e kwartaalrapportage is daarvoor onder de risico’s het volgende opgenomen: Voor de eenmalige frictiekosten voor de inbedding van de toegang binnen de gemeente is budget nodig voor procesbegeleiding, onderzoek naar optimale formatie, opleiding van medewerkers en tijdelijk inhuur tijdens de overgangsperiode. Hiervoor is een bedrag van €300.000 in het weerstandsvermogen gereserveerd. Op basis van de besluitvorming over de ontvlechting en de uitgewerkte projectnotitie is voor deze eenmalige kosten formeel budget worden geregeld via de tweede kwartaalrapportage 2020 cq de begroting 2021 | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Om het deelproject te realiseren moeten voldoende medewerkers zowel de toegang als de preventie kant bemensen. De medewerkers bevinden zich nu in deze keuze fase. Omdat het voeren van gesprekken met medewerkers vanwege de coronamaatregelen anders moet worden ingevuld, is het de vraag of de planning wordt gehaald. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Implementatie van de ontvlechting en inbedding van de toegang moeten 1 januari 2021 geïmplementeerd zijn. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De verschillende fasen in het onderzoek worden intern afgestemd met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever. Daarnaast vindt afstemming plaats via het bestuurlijk overleg met de partners Sociale Teams. Tevens wordt de raad bijgepraat aan de hand van sociaal actueel en raadstafels. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
Transformatieopgave/Toegang
Projectnaam | Transformatieopgave/Toegang | ||
Portefeuillehouder | College van B&W | ||
Rapportagedatum | 27 oktober 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
Voor de realisatie van het thema Toegang (“1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon”) hebben we te maken met de volgende gemeentelijke loketten: - Sociale teams voor maatschappelijke ondersteuning en multiproblem Toegang vanuit de inwoner gezien is: waar kan ik terecht met mijn vraag of zorgen? Hoe kan ik zaken regelen (ondersteuning, hulp, geld) of zelf regelen via buurthulp of vrijwilligers? Zoals hierboven aangegeven zijn er diverse plekken waar bewoners terecht kunnen en waar wordt bepaald of een inwoner recht heeft op voorzieningen/hulp/ (financiële) ondersteuning. Daarnaast hebben we op het gebied van jeugdzorg ook nog te maken met de toegang via de huisartsen. Het organiseren van de toegang wordt in de aanbestedingswetgeving beschouwd als een overheidsopdracht waarbij zich het vraagstuk voordoet of op dit moment de toegang wel rechtmatig georganiseerd is. We geven thans aan een aantal gerichte partners in de stad subsidie om tot de organisatie van de toegang voor de jeugdzorg (gezinscoaches), Wmo (sociale teams) te komen. We zitten in de verkenningsfase en er zijn 2 deelprojecten gestart: | |||
Besluitvorming | |||
Als kader waarbinnen de transformatieopgave van de Toegang plaatsvindt is in december 2018 door het college het Verbindend Kader Sociaal Domein vastgesteld. Het Verbindend Kader Sociaal Domein is vervolgens met de raad in een aantal raadstafels besproken en is in het voorjaar 2019 voor kennisgeving aangenomen door de raad als routekaart voor het sociale domein. De planning van de (beleids)stukken in het sociaal domein wordt steeds geactualiseerd en bij de kwartaalrapportages aangeboden aan de raad. Deelproject 1: | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Deelproject 1 bevindt zich in de verkenningsfase. Vanuit de procesaanpak werken we aan de transformatieopgave (waarvan toegang onderdeel uitmaakt) en richten op de volgende acties: Actie 1: Focus in Wijken Actie 2: Preventie Actie 3: Buurthuis 2.0 / goede voorzieningen in de wijk Actie 4: Regie We richten ons ook op de multiproblemaanpak in Deventer. Het onderzoek is afgerond en we gaan aan de slag met de aanbevelingen voor een multiproblemaanpak 2.0. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
De verkenningsfase van deelproject 1 loopt volgens planning. | |||
Financiën | Op koers | ||
Voor de procesaanpak Transformatie sociaal domein (waarvan Toegang onderdeel uitmaakt) zijn middelen opgenomen in de begroting. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Het belangrijkste risico in deze fase is dat er geen draagvlak is bij partners om met de transformatie aan de slag te gaan. De transformatie biedt daarentegen veel kansen om nog beter in te kunnen spelen op de veranderende samenleving. En met de procesaanpak creeren we een proces waarin we samen met partners gaan optrekken en concrete activiteiten gaan ontplooien. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
De acties die we uitvoeren in de Transformatie sociaal domein (oa Toegang) nemen we op in de tijdsbalk die onderdeel vormt van het Verbindend Kader Sociaal Domein. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Communicatie en het betrekken van de samenleving maken onderdeel uit van het procesplan. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |