Het verbindend kader sociaal domein is een ambitiedocument dat overzicht, planning en proces biedt voor de stappen die we samen met uw raad en maatschappelijke partners de komende jaren gaan zetten in het sociaal domein om de transformatie succesvol te maken. Na de transitiefase (implementatie wettelijke taken in het sociale domein vanaf 1 januari 2015), zetten we onze energie verder in op de transformatie: We versterken de sociale infrastructuur in de wijken en gaan inzetten op preventie, zodat passende ondersteuning en begeleiding naar werk vroegtijdig en via voorliggende voorzieningen geboden kan worden. We zorgen ervoor dat onze toegangen (jeugd, wmo, beschermd wonen, inkomen, werk en bzt) werken vanuit 1 huishouden, 1 plan, 1 regisseur. We creëren en evalueren collectieve en innovatieve vormen van zorg en ondersteuning en vormen van werkend leren, waarmee we bijdragen aan de juiste zorg op de juiste plek. We realiseren datagerichte sturing op de kwaliteit en uitgaven in de zorg en ondersteuning in Deventer. Het is nodig om steeds te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. |
Projectnaam | Verkenning organisatie sociale teams | ||
Portefeuillehouder | College van B&W | ||
Rapportagedatum | 27 oktober 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
De vijf samenwerkingspartners (De Kern, MEE, Raster, Solis en de gemeente) hebben zich gezamenlijk ingezet voor de inhoudelijke doorontwikkeling van de sociale teams. Daarbij wordt ook al enige tijd gezocht naar de beste vorm voor de organisatie van de sociale teams. Gezocht is naar een vorm waarbij de sociale teams een zelfstandige organisatie vormen en de continuïteit voor inwoners en personeel is geborgd. Opdracht is om, na afweging van varianten, te komen tot een organisatie- en financieringsvorm voor sociale teams die voldoet aan de inhoudelijke doelstellingen, efficiënt en rechtmatig is. Een organisatie- en financieringsvorm die bovendien ook breder toepasbaar is en geschikt is voor de organisatie van andere gemeentelijke toegangen. In januari 2020 heeft het college de keus gemaakt om de sociale teams te ontvlechten in een toegangsgedeelte en een preventiegedeelte. | |||
Besluitvorming | |||
Recente relevante Raadsmededelingen: | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Deelproject 2 bevindt zich in de verkenningsfase/ontwerpfase. Er is een rapportage verkenning organisatie sociale teams opgesteld op basis van een breed gedragen analyse van de huidige sociale teams in Deventer en bevindingen bij een aantal andere gemeenten. Op basis van deze rapportage heeft het college zijn voorkeur uitgesproken voor de variant waarbij de toegang van de Wmo bij de gemeente en de preventie bij externe partijen wordt belegd. Door scheiding aan te brengen tussen toegang en preventie zet je in op professionaliteit van de partijen. Deze voorkeursvariant is voor wensen en bedenkingen voorgelegd aan de raad en voor advies bij de ASDD. Het college heeft in januari 2020 besloten om de sociale teams daadwerkelijk te gaan splitsen. Er is een procesplan Ontvlechting en projectnotitie Inbedding toegang opgesteld. Deze plannen worden nu uitgevoerd. De definities en het definitief ontwerp worden de komende maanden uitgewerkt. De implementatie moet 1 januari 2021 plaatsvinden. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
Het procesplan Ontvlechting en projectnotitie Inbedding Toegang worden nu uitgevoerd. | |||
Financiën | Op koers | ||
Uitgangspunt is dat de nieuwe organisatie structureel budgettair neutraal is. Daarbij is wel aangegeven dat het risico bestaat op eenmalige frictiekosten. In de 1e kwartaalrapportage is daarvoor onder de risico’s het volgende opgenomen: Voor de eenmalige frictiekosten voor de inbedding van de toegang binnen de gemeente is budget nodig voor procesbegeleiding, onderzoek naar optimale formatie, opleiding van medewerkers en tijdelijk inhuur tijdens de overgangsperiode. Hiervoor is een bedrag van €300.000 in het weerstandsvermogen gereserveerd. Op basis van de besluitvorming over de ontvlechting en de uitgewerkte projectnotitie is voor deze eenmalige kosten formeel budget worden geregeld via de tweede kwartaalrapportage 2020 cq de begroting 2021 | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Om het deelproject te realiseren moeten voldoende medewerkers zowel de toegang als de preventie kant bemensen. De medewerkers bevinden zich nu in deze keuze fase. Omdat het voeren van gesprekken met medewerkers vanwege de coronamaatregelen anders moet worden ingevuld, is het de vraag of de planning wordt gehaald. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Implementatie van de ontvlechting en inbedding van de toegang moeten 1 januari 2021 geïmplementeerd zijn. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De verschillende fasen in het onderzoek worden intern afgestemd met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever. Daarnaast vindt afstemming plaats via het bestuurlijk overleg met de partners Sociale Teams. Tevens wordt de raad bijgepraat aan de hand van sociaal actueel en raadstafels. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
Projectnaam | Transformatieopgave/Toegang | ||
Portefeuillehouder | College van B&W | ||
Rapportagedatum | 27 oktober 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
Voor de realisatie van het thema Toegang (“1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon”) hebben we te maken met de volgende gemeentelijke loketten: - Sociale teams voor maatschappelijke ondersteuning en multiproblem Toegang vanuit de inwoner gezien is: waar kan ik terecht met mijn vraag of zorgen? Hoe kan ik zaken regelen (ondersteuning, hulp, geld) of zelf regelen via buurthulp of vrijwilligers? Zoals hierboven aangegeven zijn er diverse plekken waar bewoners terecht kunnen en waar wordt bepaald of een inwoner recht heeft op voorzieningen/hulp/ (financiële) ondersteuning. Daarnaast hebben we op het gebied van jeugdzorg ook nog te maken met de toegang via de huisartsen. Het organiseren van de toegang wordt in de aanbestedingswetgeving beschouwd als een overheidsopdracht waarbij zich het vraagstuk voordoet of op dit moment de toegang wel rechtmatig georganiseerd is. We geven thans aan een aantal gerichte partners in de stad subsidie om tot de organisatie van de toegang voor de jeugdzorg (gezinscoaches), Wmo (sociale teams) te komen. We zitten in de verkenningsfase en er zijn 2 deelprojecten gestart: | |||
Besluitvorming | |||
Als kader waarbinnen de transformatieopgave van de Toegang plaatsvindt is in december 2018 door het college het Verbindend Kader Sociaal Domein vastgesteld. Het Verbindend Kader Sociaal Domein is vervolgens met de raad in een aantal raadstafels besproken en is in het voorjaar 2019 voor kennisgeving aangenomen door de raad als routekaart voor het sociale domein. De planning van de (beleids)stukken in het sociaal domein wordt steeds geactualiseerd en bij de kwartaalrapportages aangeboden aan de raad. Deelproject 1: | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Deelproject 1 bevindt zich in de verkenningsfase. Vanuit de procesaanpak werken we aan de transformatieopgave (waarvan toegang onderdeel uitmaakt) en richten op de volgende acties: Actie 1: Focus in Wijken Actie 2: Preventie Actie 3: Buurthuis 2.0 / goede voorzieningen in de wijk Actie 4: Regie We richten ons ook op de multiproblemaanpak in Deventer. Het onderzoek is afgerond en we gaan aan de slag met de aanbevelingen voor een multiproblemaanpak 2.0. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
De verkenningsfase van deelproject 1 loopt volgens planning. | |||
Financiën | Op koers | ||
Voor de procesaanpak Transformatie sociaal domein (waarvan Toegang onderdeel uitmaakt) zijn middelen opgenomen in de begroting. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Het belangrijkste risico in deze fase is dat er geen draagvlak is bij partners om met de transformatie aan de slag te gaan. De transformatie biedt daarentegen veel kansen om nog beter in te kunnen spelen op de veranderende samenleving. En met de procesaanpak creeren we een proces waarin we samen met partners gaan optrekken en concrete activiteiten gaan ontplooien. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
De acties die we uitvoeren in de Transformatie sociaal domein (oa Toegang) nemen we op in de tijdsbalk die onderdeel vormt van het Verbindend Kader Sociaal Domein. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Communicatie en het betrekken van de samenleving maken onderdeel uit van het procesplan. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |