Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks- en regulier onderhoud, het groot onderhoud, herinrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Waardering openbare ruimte (schoon, heel en veilig)
Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2020 gemiddeld met een 6,7.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
In de openbare ruimte zorgen wij voor regulier en klein onderhoud op het vastgelegde beeldkwaliteitsniveau conform de CROW systematiek. Wij verzorgen het technisch onderhoud aan installaties en objecten (zoals bruggen, viaducten, rioolstelsel en speelplaatsen).
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Nu nog wel een positieve prognose maar het kan zijn dat in het kader van de ontwikkelingen rondom het Coronavirus dit bijgesteld moet worden.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Bij vrijwel alle onderdelen wordt de afgesproken onderhoudskwaliteit gehaald. Alleen op het gebied van bestrijding van onkruid op verhardingen blijft de prestatie achter.We voeren groot onderhoud en vervangingsonderhoud uit (MJOP-MIND 2019-2022; jaarschijf 2020). Bij het uitvoeren hiervan zoeken we (maximale) meerwaarde op de terreinen van beleving, participatie, gezondheid, ecologie, TEEB (waarde van groen) cradle to cradle, klimaatadaptatie, energie en social return.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Door wisselende oorzaken kunnen sommige werkzaamheden uit de programmering 2020 niet worden gerealiseerd. Het gaat om de wegen rondom het oude ziekenhuis (nieuwbouw nog niet gereed, Ludgeruskwartier (planvorming voor de hele wijk nog niet zover), Oranjekwartier (Nieuwe aanpak Oranjekwartier vraagt ander ritme van groot onderhoud), Randerstraat en Borgelerhofweg (uitvoering met toekomstige projecten ligt meer voor de hand dan nu uitvoeren), 2 wegen Tuindorp (opnemen in grotere opgave). Hierdoor ontstaat vrijval in het MJOP budget. De onderhoudsvraag is echter aanzienlijk. Enkele asfaltwegen zijn dringend aan onderhoud toe. Om die reden wordt bijgeprogrammeerd op groot asfaltonderhoud aan de Zwolseweg (tussen Zamenhofplein en komgrens) en de Nico Bolkesteinlaan. Daarnaast wordt de programmering van een 3-tal buurten grondig ter hand genomen ten einde aan te kunnen sluiten bij andere opgaves (Oranjekwartier, Zandweerd Noord/Schrijversbuurt en Tuindorp.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Door wisselende oorzaken kunnen sommige werkzaamheden uit de programmering 2020 niet worden gerealiseerd. Het gaat om de wegen rondom het oude ziekenhuis (nieuwbouw nog niet gereed, Ludgeruskwartier (planvorming voor de hele wijk nog niet zover), Oranjekwartier (Nieuwe aanpak Oranjekwartier vraagt ander ritme van groot onderhoud), Randerstraat en Borgelerhofweg (uitvoering met toekomstige projecten ligt meer voor de hand dan nu uitvoeren), 2 wegen Tuindorp (opnemen in grotere opgave). Hierdoor dient vanuit het MJOP budget een overheveling plaats te vinden. De onderhoudsvraag is echter aanzienlijk. Enkele asfaltwegen zijn dringend aan onderhoud toe. Om die reden wordt bijgeprogrammeerd op groot asfaltonderhoud aan de Zwolseweg (tussen Zamenhofplein en komgrens) en de Nico Bolkesteinlaan. Daarnaast wordt de programmering van een 3-tal buurten grondig ter hand genomen ten einde aan te kunnen sluiten bij andere opgaves (Oranjekwartier, Zandweerd Noord/Schrijversbuurt en Tuindorp.Wij voeren diverse (wettelijke) beheertaken uit, waaronder:• Calamiteiten/veiligheidsonderhoud;• Storingsdienst;• Inspecties;• Storingsmeldingen;• Innen van parkeergelden en havengelden;• Gegevensbeheer;• Exploitatiekosten (huur en energie);• Belastingen;• Handhaving en Toezicht.Dit doen wij ook voor de IJsseloevers.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Nu nog een postieve prognose maar in verband met de ontwikkelingen rondom het Coronavirus moet deze mogelijk bijgesteld gaan worden.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Nu nog een postieve prognose maar in verband met de ontwikkelingen rondom het Coronavirus moet deze mogelijk bijgesteld gaan worden.Wij starten in 2020 met de realisatie van een nieuw skatepark.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De planologische procedure is in gang gezet en zodra deze is afgerond kan de aanbesteding in gang gezet worden waarna vervolgens de uitvoering gestart kan worden.In het kader daarvan dient er ook aandacht te worden besteed aan bodemonderzoek en het grondverzet .2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
De planologische procedure is in gang gezet en zodra deze is afgerond kan de aanbesteding in gang gezet worden waarna vervolgens de uitvoering gestart kan worden.In het kader daarvan dient er ook aandacht te worden besteed aan bodemonderzoek en het grondverzet .Als gevolg van het veranderende klimaat neemt de kans op wateroverlast toe. Op basis van het gemeentelijk rioleringsplan voeren wij jaarlijks maatregelen uit om de druk op ons rioolstelsel te verlagen. Dit is mogelijk door het afkoppelen van hemelwater en de aanleg van infiltratieriolen die afvoeren op het oppervlaktewater. Wij verhogen het budget waardoor wij meer maatregelen kunnen nemen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Wij gaan het park op het vogeleiland renoveren (openbaar groen, verlichting, paden, afsluitbaar hek). Om het paviljoen weer exploitabel te maken gaan wij die ook renoveren.Voor groenonderhoud is in 2020 extra budget beschikbaar.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Werving van nieuwe uitbater voor het paviljoen is opnieuw gestart i.v.m het afhaken van de beoogde (nieuwe) uitbater. Planvorming voor herinrichting van het groen loopt en de stichting Vogeleiland is bezig met planvorming omtrent vogelverzorging.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Werving van nieuwe uitbater voor het paviljoen heeft plaatsgevonden en heeft geleid tot een nieuwe exploitant. Planvorming voor herinrichting van het groen loopt en de stichting Vogeleiland is bezig met planvorming omtrent vogelverzorging.Door vaker te snoeien neemt de 'zwaarte' van het snoeien af en de kwaliteit van het bomenbestand toe. Dit leidt tot een betere beleving bij bewoners en een afname van het aantal meldingen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming (bewuste inrichting)
Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
Voor het starten met de uitvoering van de renovatie van de brinkgarage leggen wij de raad een variant ter besluitvorming voor.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De variant is voorgelegd en het besluit door de raad is ook genomen en de planologische procedure is opgestart. Afhankelijk van de bezwaarperiode kan daarna gestart worden met de uitvoering.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
De variant is voorgelegd en het besluit door de raad is ook genomen en de planologische procedure is opgestart. Afhankelijk van de bezwaarperiode kan daarna gestart worden met de uitvoering. De uitvoering zal naar verwachting in 2021 ter hand genomen worden.Wij gaan de fietspaden omvormen en groot onderhoud aan de verhardingen uitvoeren.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Het ontwerpproces bleek lastiger dan voorzien door de samenhang met groeiruimte voor de aanwezige bomen. Een deel van de uitvoering zal naar 2021 doorschuiven.Reconstructie weg voorbereiden en rotonde bij laan van Borgele uitvoeren
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
De rotonde bij de Laan van Borgele zal ook in 2021 worden uitgevoerd.Doelstelling - Vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water (duurzaam)
Het vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
We verbeteren de fietsinfrastructuur door: <ul><li>reconstructie Keizer Karellaan (incl. fietspad);</li><li>start omvormen fietsinfrastructuur Margijnenenk/Lebuinuslaan/Overstichtlaan van tegels naar asfalt</li></ul>
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
We gaan door met de uitvoering van het beheerplan voor de haven.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Voor het aanleggen van de salonboten bij laag water gaan wij een aanlegvoorziening realiseren.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De start met de bodemverlaging nabij de kade is gemaakt en de uitvoering loopt.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
De start met de bodemverlaging nabij de kade is gemaakt en de uitvoering loopt.In 2020 gaan we verder met de planvorming en leggen we een plan ter besluitvorming voor.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Het eerste deel, het fietspad langs de Van der Landeweg wordt uitgevoerd de rest van de fietspaden zit nog in de voorbereidingsfase. De komende periode wordt dit ook ter hand genomen.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Het eerste deel, het fietspad langs de Van der Landeweg wordt uitgevoerd de rest van de fietspaden zit nog in de voorbereidingsfase. De komende periode wordt dit ook ter hand genomen.Doelstelling - Vergroten van de bezoekersaantallen en verblijfsduur (beleving)
Het vergroten van de bezoekersaantallen aan en de verblijfduur in de binnenstad.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
In 2020 gaan we verder met de planvorming en voor de herinrichting van de Keizerstraat en pleinen in de binnenstad. We starten in 2020 met de herinrichting van de Keizerstraat. Wij stemmen dit af met andere ontwikkelingen in de binnenstad.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
We gaan verder met de vernieuwende aanpak van sturen op beleving en de aanpak van overlast en ongewenst gedrag in de openbare ruimte. De samenwerking met Philips wordt voortgezet.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Tot het moment dat een definitieve oplossing is voor bewaakt fietsparkeren in de binnenstad gaan wij tijdelijk de bewaakte fietsenstalling Lamme van Dieseplein doorzetten.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
In verband met het Coronavirus is besloten om de bewaking van de fietsenstallingen te staken tot nader order.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
In verband met het Coronavirus is besloten om de bewaking van de fietsenstallingen te staken tot nader order.Wij leggen een voorstel voor herinrichting Grote Kerkhof en Stromarkt ter besluitvorming voor.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
De Stichting Busdienst Deventer Binnenstad gaat de komende vijf jaren door als vervoerder in het centrum.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Parkeerinkomsten | 2.2 Parkeren | Corona-effect | |
De parkeerinkomsten zijn in de zomermaanden (juli, aug, sept.) gelukkig niet nog verder verminderd vanwege een tijdelijke opleving in het bezoek van de binnenstad door toeristen. Het zomerseizoen is inmiddels voorbij de Coronamaatregelen (2e lockdown) zijn inmiddels nog weer verder aangescherpt en de bezoekersaantallen lopen alweer terug. De verwachting voor de komende maanden is, dat de inkomsten weer flink achter zullen blijven tot en met het eind van dit jaar (2020). Dit is o.a. gebaseerd op de resultaten tijdens de eerste lockdown van dit jaar toen de inkomsten ook heel hard terugliepen.De prognose is dat we, als gevolg van de gedeeltelijke lockdown, in de laatste 3 maanden van het jaar ongeveer €365.000 minder inkomsten zullen krijgen De verwachting is dat we aan het eind van het jaar op een totaal tekort van €665.000 komen op kort parkeren. Daarbij opgeteld de inkomsten die achterblijven bij de vergunningen en de naheffingen (€235.000) kom je op een tekort van totaal €900.000. Hiervan is tot en met de 2e kwataal rapportage reeds €600.000 gemeld. Ingeschat wordt dat hier bovenop dus nog een bedrag van €300.000 komt. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Verkeersmaatregelen binnenstad | 2.1 Verkeer en vervoer | Corona-effect | |
In aansluiting op de tweede kwartaalrapportage dient gemeld dat de Coronamaatregelen binnenstad nog steeds heel hard nodig zijn ivm een tweede lockdown als gevolg van een tweede golf van Covid19. De 1,5 m maatregelen blijven dus hard nodig en de verkeersregelaars in de binnenstad horen daar ook bij. De fysieke maatregelen zijn/worden tot nu toe nog steeds opgevangen in het DVO van HGB omdat er dit jaar geen/nauwelijks inzet voor de evenementen nodig is. Zoals reeds is gemeld lopen de kosten van de verkeersregelaars op tot zo'n €28.000 per maand en deze zijn zeker nog nodig tot het eind van dit jaar. De kosten komen voor de laatste 3 maanden van het jaar dan ook uit op €84.000 aan het eind van het jaar 2020. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Voortgang MJOP | 2.1 Verkeer en vervoer | Budgetoverheveling | |
Door diverse oorzaken blijkt het niet mogelijk om een aantal projecten in 2020 (geheel) te realiseren. Om die reden worden de volgende budgetoverhevelingen (totaal €706.897) voorzien:
Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Voorbereidingskredieten investeringswerken | 2.1 Verkeer en vervoer | Herschikking | |
Op het kantelpunt van 2 MJOP's (2019-2022 en 2021-2024) is in jaarschijf 2020 geen voorbereidingskrediet opgenomen voor 2 werken die in 2021 uitgevoerd gaan worden. Voorbereiding in 2020 is noodzakelijk om realisatie in 2021 mogelijk te maken.
Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Brinkgarage BP-procedure | 2.2 Parkeren | Budgetoverheveling | |
De bestemmingsplanprocedure loopt vertraging omdat het defintief ontwerp nog niet vastgesteld kan worden als gevolg van aanvullende vragen uit de raad en de PAR. Het budget van €215.000 dat nog resteert voor deze procedure moet meegenomen worden naar 2021 zodat deze afgerond kan worden in dat jaar. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Dekking AFAC fietsdepot | 2.1 Verkeer en vervoer | Herschikking | |
In de eerste kwartaalrapportage is besloten het tekort AFAC fietsdepot van €65.000 te dekken binnen het programma. Dat wordt vorm gegeven door de storting in de reserve overlopende uitgaven vanuit de accresmiddelen, die begroot is op €113.000 te verlagen met dit bedrag. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Skatepark | 5.7 Openbaar groen en openlucht recreatie | Overige afwijking | |
De aanleg van het Skatepark wordt in 2021 afgerond. In de tussentijd is een gerenommeerde partij geselecteerd die de aanleg van het Skatepark op zich zal nemen. In 2019 is gestart met een pilot om door middel van Rootwave (branden) de JDK te bestrijden. Dit heeft niet geleid tot het gewenste resultaat.In goed overleg met de aannemer is bepaald dat alleen afgraven voor de korte termijn uitkomst biedt. Hierover zijn afspraken gemaakt zonder dat dit in de planning van invloed is (2021). In een volgende evaluatie van de beheersing en bestrijding van de JDK die in 2021 zal plaatsvinden zullen we hier ook verder aandacht aan geven.De extra kosten die hier mee gemoeid zijn worden deels gedragen door de aannemer. Het totale budget was €340.000 euro en komt met extra maatregelen uit op €400.000 euro. De extra kapitaallasten van €5.000, die deze extra investering met zich brengt, komen ten laste van programma Leefomgeving. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Financiële prognose en dividenduitkering Het Groenbedrijf | 5.7 openbaar groen en openluchtrecreatie | Autonome afwijking | |
Het Groenbedrijf (HGB) heeft een financiële prognose van negatief -€225.000 afgegeven voor 2020. Oorzaken zijn zowel een lagere omzet wegens het achterwege blijven van eenmalige projecten en tegenvallende omzet van derden/ particulieren die het gevolg zijn van coronamaatregelen als ook hogere (personele) kosten die eveneens deels het gevolg zijn van coronamaatregelen. Zonder bijstelling werkt deze prognose ook door in het meerjarige perspectief vanaf 2021. In samenspraak met de gemeente wordt door HGB bekeken welke bijstellingsmogelijkheden er zijn om een sluitend meerjarig exploitatie perspectief te kunnen aanbieden en welke liquiditeit benodigd is voor financiering van de toekomstige vervangingsinvesteringen. In 2020 is een dividenduitkering van €526.000 van HGB voorzien. Gezien voornoemde resultaatprognoses van HGB en ook de relatie daarvan met de liquiditeitspositie van HGB wordt voorgesteld om af te zien van een dividenduitkering en het financieel nadeel daarvan ten laste te brengen van de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Digitaal maken van de verkeersregelinstallaties | 2.1 Verkeer en vervoer | Overige afwijking | |
In verband met het volledig digitaal maken van de verkeersregelinstallaties in Deventer worden er extra kosten gemaakt ter hoogte van €358.500. Deze kosten worden vergoed door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Technische wijziging | Diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Financiële aanpassingen
Exploitatie
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 35.028 | 4.742 | 39.769 | -86 | 39.683 |
Baten | 15.144 | -578 | 14.567 | -134 | 14.434 |
Saldo | -19.883 | -5.319 | -25.203 | -49 | -25.250 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Digitaal maken van de verkeersregelinstallaties | Lasten | 358 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dekking AFAC fietsdepot | Lasten | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voortgang MJOP | Lasten | -706 | 706 | 0 | 0 | 0 |
Verkeersmaatregelen binnenstad | Lasten | 84 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 113 | -88 | -5 | -5 | -5 |
Totaal lasten | -86 | 618 | -5 | -5 | -5 | |
Digitaal maken van de verkeersregelinstallaties | Baten | 358 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Financiële prognose en dividenduitkering Het Groenbedrijf | Baten | -526 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Parkeerinkomsten | Baten | -300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 334 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Totaal baten | -134 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
Saldo | -49 | -608 | 15 | 15 | 15 |
Reserves(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 430 | 1.442 | 1.872 | 642 | 2.514 |
Putting uit reserves | 550 | 4.419 | 4.969 | -301 | 4.668 |
Saldo | 120 | 2.977 | 3.097 | -943 | 2.154 |
Voorzieningen(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv voorzieningen | 0 | 25 | 25 | 90 | 115 |
Inkomsten tgv voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | -25 | -25 | -90 | -115 |
Investeringen(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 220 | 11.998 | 12.218 | 1.013 | 13.231 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 1.626 | 1.626 | 30 | 1.656 |
Saldo | -220 | -10.373 | -10.593 | -983 | -11.576 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2020 | 35.028 | 15.144 | -19.884 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 2.025 | 266 | -1.759 | ||
Budgetoverhevelingen Jaarrekening 2019 | 1.429 | 23 | -1.406 | ||
Herinrichting fietsenstalling Centrum | 2 | 0 | -2 | ||
Financiële dekking realisatiekosten geluidmaatregelen A1 bij Bathmen | 59 | 0 | -59 | ||
Verkoop Oosterkim | -13 | -17 | -4 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 864 | -660 | -1.524 | ||
2e kwartaalrapportage 2020 | 220 | -200 | -420 | ||
Klein Roessink, Oude Oxerweg | 0 | 11 | 11 | ||
Schetsontwerp Lebuineslaan | 155 | 0 | -155 | Raadsbesluit 2020-558 | |
Totaal programma | 39.769 | 14.567 | -25.202 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2020 | 430 | 550 | 120 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 0 | 1.589 | 1.589 | ||
Budgetoverhevelingen Jaarrekening 2019 | 1.016 | 2.422 | 1.406 | ||
Financiële dekking realisatiekosten geluidmaatregelen A1 bij Bathmen | 0 | 59 | 59 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 415 | 194 | -221 | ||
Klein Roessink, Oude Oxerweg | 11 | -11 | |||
Schetsontwerp Lebuineslaan | 0 | 155 | 155 | Raadsbesluit 2020-558 | |
Totaal programma | 1.872 | 4.969 | 3.097 | ||
Voorzieningen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
1e kwartaalrapportage 2020 | 25 | 0 | -25 | ||
Totaal programma | 25 | 0 | -25 | ||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2020 | 220 | 0 | -220 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 1.000 | 0 | -1.000 | ||
4e kwartaalrapportage 2019 | 9.100 | 1.626 | -7.474 | ||
Herinrichting fietsenstalling Centrum | 200 | 0 | -200 | ||
Ontwerpuitgangspunten en krediet Brinkgarage | 200 | 0 | -200 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 1.498 | 0 | -1.498 | ||
Totaal programma | 12.218 | 1.626 | -10.592 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Beter Benutten | 2.1 | Op koers | ||
Brinkgreverweg | 2.1 | Op koers | ||
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | Er lopen twee belangrijke sporen; fietsparkeren bij Lamme van Diesenplein en bij Mimik (proefopstelling). De stalling Lamme van Diesenplein is vrijwel gereed en bij Mimik is discusie onstaan. | |
Fietsroutes Margijnenenk - Overstichtlaan | 2.1 | Behoeft aandacht | Door de samenloop met de bomen kost het ontwerpproces meer tijd. Uitvoering start in 2020 en loopt door in 2021. | |
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Behoeft aandacht | Uitvoering schuift door naar 2021. Planvorming stagneert bij het gedeelte van de gemeente Lochem. | |
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 | Op koers | ||
Geluidswal A-1 - Bathmen | 2.1 | Op koers | Werkzaamheden zijn inmiddels in gang gezet. | |
Hanzeweg - Parallelweg | 2.1 | Op koers | Gedeelte is afgerond | |
Herinrichting fietsenstalling centrum | 2.1 | Op koers | project is afgerond | |
Herinrichting Grote Kerkhof | 2.1 | Op koers | Het VO is inmiddels voor de zomer door de raad vastgesteld, nu zijn we bezig om dit verder uit te werken naar een DO. | |
Herinrichting Keizerstraat | 2.1 | Op koers | Uitvoering loopt momenteel volgens planning. | |
MJOP 2018 Ceintuurbaan/Zamenhof | 2.1 | Op koers | werkzaamheden zijn afgerond. | |
MJOP 2018 Reconstructie Hanzeweg | 2.1 | Op koers | De werkzaamheden zijn inmiddels afgerond. | |
MJOP 2019 Fietspad Oerdijk | 2.1 | Op koers | uitvoering loopt door tot in 2021 | |
MJOP 2019 Omvormen Butersdijk | 2.1 | Op koers | project is inmiddels afgerond | |
MJOP Wezenland / Keizer Karellaan | 2.1 | Op koers | ||
Reconstructie Oosterwechelsweg | 2.1 | Op koers | project is al geruime tijd klaar. | |
Skatepark | 2.1 | Behoeft aandacht | De coronacrisis heeft de communicatie bemoeilijkt. Gevolg is dat een groot deel van de uitvoering door zal schuiven naar 2021. Ook de bestrijding van de JDK heeft enige vertraging veroorzaakt maar het streven is nog steeds om in 2021 de skatebaan gereed te hebben. | |
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Behoeft aandacht | Uitvoering is gereed maar financiele afwikkeling is nog niet afgerond. Gemeente loopt nog steeds een financieel risico als gevolg van opgevoerd meerwerk door de aannemer. | |
Winkelcentrum Colmschate | 2.1 | Op koers | project is inmiddels afgerond | |
Digitalisering Parkeren | 2.2 | Behoeft aandacht | Invoering van het digitaal parkeervergunningen systeem zal waarschijnlijk later zijn dan gepland. Dit kan mogelijk tot lagere parkeerinkomsten leiden. | |
Fietsenstalling Binnenstad | 2.2 | Op koers | Stalling is inmiddels weer geopend en weer in gebruik. Daarmee is het project fysiek afgerond. | |
Reconstructie Brinkgarage | 2.2 | Behoeft aandacht | Planologische procedure moet eerst doorlopen zijn voordat de uitvoering gestart kan worden. Discussie met de PAR over de vormgeving en de inpassing van de garage, zorgt voor oponthoud. | |
Vervanging Kaartleesapparatuur | 2.2 | Op koers | ||
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers | Binnen de beschikbare investeringsmiddelen is een budget 'Nader te programmeren' beschikbaar. Voorstel is om hiervan € 40.000 toe te voegen aan het krediet 'Afwatering Veentunnel'. | |