In de raadsvergadering van 7 oktober 2020 is de 2e kwartaalrapportage 2020 vastgesteld en op 11 november 2020 is de Begroting 2021-2024 vastgesteld. De uitkomst van de begroting 2020-2024 was hierna:
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | |||||
Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Uitkomst 2e kwartaalrapportage 2020 | -111 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitkomst begroting 2021-2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -111 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Autonome ontwikkelingen
Meer informatie
Autonome ontwikkelingen
Op basis van autonome ontwikkelingen moet de begroting worden aangepast. Het betreffen de autonome ontwikkelingen, die geen gevolg zijn van het coronavirus.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | |||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
1 | Voordeel veiligheidsregio | Openbare orde en veiligheid | 143 | ||||
2 | Dividend HGB | Leefomgeving | -526 | ||||
3 | Ontwikkeling bijstand | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | 1.109 | ||||
4 | Kosten onderzoek bbz | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | 61 | 61 | 61 | 61 | |
5 | Aanspr. beschermingsbewind | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | -72 | ||||
6 | WMO | Meedoen | 600 | ||||
7 | Jeugd | Jeugd en onderwijs | -250 | ||||
8 | Verkoop Brink 70 | Kunst en cultuur/Algemene dekkingsmiddelen | -80 | ||||
9 | Werkgeversbijdrage CAO | Bedrijfsvoering | -16 | -16 | -16 | -16 | -16 |
10 | Serverpark/ laptops | Bedrijfsvoering | -10 | 17 | 45 | 73 | |
11 | BIO | Bedrijfsvoering | -22 | -22 | -22 | -22 | |
12 | Inkomsten OZB | Algemene dekkingsmiddelen | 33 | ||||
13 | Dubieuze debiteuren | Algemene dekkingsmiddelen | -169 | ||||
14 | Septembercirculaire 2020 | Algemene dekkingsmiddelen | 1.560 | 1.259 | -396 | -645 | -529 |
Saldo | 2.332 | 1.272 | -356 | -577 | -433 |
Toelichting Autonome ontwikkelingen
1 Veiligheidsregio teruggave resultaat 2019
Dit betreft een incidentele teruggave van de gemeentelijke bijdrage voor de Veiligheidsregio IJsselland over 2019 conform de definitieve jaarstukken van de VR IJsselland.
2 Financiële prognose en dividenduitkering HGB
Het Groenbedrijf (HGB) heeft een financiële prognose van negatief -€225.000 afgegeven voor 2020. Oorzaken zijn zowel een lagere omzet wegens het achterwege blijven van eenmalige projecten en tegenvallende omzet van derden/ particulieren die het gevolg zijn van corona maatregelen als ook hogere (personele) kosten die eveneens deels het gevolg zijn van corona maatregelen. Zonder bijstelling werkt deze prognose ook door in het meerjarige perspectief vanaf 2021. In samenspraak met de gemeente wordt door HGB bekeken welke bijstellingsmogelijkheden er zijn om een sluitend meerjarig exploitatie perspectief te kunnen aanbieden en welke liquiditeit benodigd is voor financiering van de toekomstige vervangingsinvesteringen. In 2020 is een dividenduitkering van €526.000 van HGB voorzien. Gezien voornoemde resultaatprognoses van HGB en ook de relatie daarvan met de liquiditeitspositie van HGB wordt voorgesteld om af te zien van een dividenduitkering en het financieel nadeel daarvan ten laste te brengen van de algemene middelen.
3 Ontwikkeling bijstand / BUIG budget
Het definitief BUIG budget 2020 is met €40.294.000 ruim €2.842.000 hoger dan het nader voorlopig budget van april 2020. Hier staat tegenover dat de lasten met ruim €1,6 miljoen zijn toegenomen. Deze toename komt voornamelijk door een stijging van het aantal bijstandsgerechtigden als gevolg van de Coronacrisis. Het verwacht resultaat voor vangnetbijdrage is nu €1,2 miljoen voordeliger dan de bijgestelde begroting. Door de toename van het BUIG budget kan niet langer een beroep op de vangnetbijdrage worden gedaan waardoor de geraamde vangnetbijdrage van €104.000 komt te vervallen. Hierdoor is het verwacht voordeel per saldo €1,1 miljoen.
Het BUIG budget voor 2020 is definitief, maar de werkelijke ontwikkeling van het bijstandsvolume kan ertoe leiden dat het werkelijk resultaat bij de jaarrekening afwijkt van deze prognose.
4 Kosten onderzoek bbz
Doordat de levensvatbaarheidsonderzoeken die worden uitgevoerd in het kader van het Bbz 2004 niet meer worden bekostigd via een specifieke uitkering maar via het gemeentefonds kunnen de middelen vanaf 2021 ad € 61.080 vrijvallen.
5 Aansprakelijkheid kosten beschermingsbewind
In de tweede kwartaal rapportage is er gemeld dat er twee bewindvoerderskantoren een aansprakelijkheidsstelling hebben ingediend tegen de gemeente Deventer. Naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak is de gemeente met beide partijen tot een schikking gekomen voor een bedrag van in totaal €71.500.
6 WMO
De verwachting is dat de uitgaven WMO dienstverlening €750.000 lager uitkomen dan begroot.
Voor circa €500.000 betreft dit dag invulling en persoonlijke ondersteuning. In de ramingen was met een lichte volumestijging rekening gehouden, terwijl we in werkelijkheid juist een lichte daling zien. Deze volumedaling is het gevolg zijn van enerzijds de eerder ingezette stabilisatie van toegewezen uren en anderzijds een effect van de Corona maatregelen. Daarnaast hebben we in de Voorjaarsnota 2019 extra budget gekregen voor de tariefsverhoging dagbesteding van €400.000. Omdat het volume lager ligt, is het volledige bedrag niet nodig. Voor circa €200.000 betreft dit Hulp bij het Huishouden. Hier was rekening gehouden met een stijging van 8% van het volume (in 2019 was deze stijging nog 14% ten opzichte van het jaar ervoor), maar sinds maart zien we een sterke afvlakking van de groei.
Tegenover dit voordeel staat een nadeel van 150.000 doordat het CAK 2 maanden geen eigen bijdragen heeft geïnd. De compensatie die we van het Rijk ontvangen zal ingezet worden voor het afwegingskader Corona. We stellen voor om het saldo van €600.000 conform de financiële spelregels terug te laten vloeien naar de algemene middelen.
7 Jeugd
In de tweede kwartaalrapportage is melding gemaakt van het risico op overschrijding van het jeugdbudget in 2020. Eind 2019 is namelijk het zorggebruik van 18plussers toegenomen, met als gevolg een stijging van de zorgkosten. Omdat het voogdij/18+ budget een t+2 systematiek kent, krijgen we pas vanaf 2021 een compensatie voor de stijging van het zorggebruik. Op basis van de uitvraag bij zorgaanbieders door RSJ IJsselland is een prognose gemaakt voor de uitgaven 2020. Hieruit blijkt een verwacht (eenmalig) tekort in 2020 van €250.000. We stellen voor dit tekort te dekken uit de algemene middelen.
8 Verkoop Brink 70
Als gevolg van vertraging in de verkoop van het pand aan de Brink 70 heeft de gemeente dit pand langer in bezit gehad dan waar rekening mee is gehouden. Dit heeft geleid tot hogere exploitatielasten voor het beheer van dit pand (€50.000 nadelig) en een latere storting in de vermogensreserve (rentenadeel €30.000).
9 Werkgeversbijdrage CAO gemeenten
Vanaf 1 januari 2020 geldt vanuit de CAO Gemeenten de werkgeversbijdrage. Dit is een jaarlijkse bijdrage, die via de FNV wordt geïnd en daarna verdeeld wordt onder de andere vakbonden die partij zijn bij deze CAO. De werkgeversbijdrage is gebaseerd op de actuele norm van de Algemene Werkgeversvereniging Nederland (AWVN), vermenigvuldigd met het aantal werknemers dat op 1 juli van dat jaar een arbeidsovereenkomst met de gemeente Deventer heeft. Bij 747,06 fte, vermenigvuldigd met €21,43 per fte, levert dat een bedrag op van ruim €16.000.
10 Serverpark/ laptops
Eind 2019 was de inschatting van DOWR-i en van externe partijen dat er extra capaciteitsbeslag zou zijn op het serverpark, o.a. door de upgrade van Microsoft en Windows. Hiervoor waren geen investeringen opgenomen in de roadmap ICT. Door nieuwe inzichten en metingen medio 2020 is gebleken dat deze extra beoogde capaciteit niet nodig is. De investeringen van 162.500 per jaar voor het serverpark komen hiermee vanaf 2021 te vervallen.
Naast de ontwikkelingen in het serverpark, zijn er extra laptops aangeschaft in verband met Corona. Om het thuiswerken zo goed mogelijk te faciliteren, heeft de directie besloten om meer laptops aan te schaffen. De investering hiervan bedraagt €60.000. De kapitaalslasten bedragen in totaal €15.800: voor Deventer een jaarlijkse last van €10.200 en voor Olst-Wijhe en Raalte van €5.600.
11 Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO)
De Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) is met ingang van 1 januari 2020 ingevoerd. Deze stelt andere eisen aan de back-up van bestanden dan voorheen. In plaats van 1 jaar moeten bestanden nu 7 jaar bewaard worden. DOWR-breed betekent dit €33.500 aan extra kosten. Voor de gemeente Raalte is de bijdrage €8.100, Olst Wijhe €3.900 en voor Deventer €21.600.
12 OZB
De opbrengsten ozb zijn in 2020 €33.000 hoger dan geraamd.
13 Dubieuze debiteuren
De voorziening dubieuze debiteuren moet aangevuld worden tot € 690.703.
Dit is gebaseerd op de feitelijke situatie per 1 november 2020. De vorderingen op, bij FA aangemelde failliete ondernemingen, zijn volledig afgeboekt. De effecten van de Coronacrisis, die een directe relatie hebben met deze voorziening, zijn op dit moment niet te kwantificeren. Aan het eind van dit jaar zal een 2e analyse opgesteld worden. Op dit moment betekent dit een benodigde storting van
€ 281.200, conform de daarvoor vastgestelde regels komt hiervan €168.720,- te laste van algemene middelen.
14 Septembercirculaire 2020
Dit betreft de uitkomst van de niet neutrale mutaties van de septembercirculaire 2020 Algemene uitkering. Hierover is de raad via een raadsmededeling (22-10) op de hoogte gesteld.
Corona ontwikkelingen
Meer informatie
Corona ontwikkelingen
Corona ontwikkelingen
De financiële positie van gemeenten staat flink onder druk en de coronacrisis verslechtert deze positie verder door hogere kosten en derving van inkomsten. In 2020 zijn twee ‘compensatiepakketten’ ontvangen van het Rijk wat onderdeel is van deze rapportage.
In bijlage 1 Corona ontwikkelingen cumulatief is een overzicht opgenomen van alle financiële corona effecten in 2020.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | |||
Nr. | Omschrijving | Programma | 2020 |
1 | Verkiezingen* | Burger en bestuur | -151 |
2 | Horecaleges | Openbare orde en veiligheid | -65 |
3 | Parkeeropbrengsten | Leefomgeving | -300 |
4 | Verkeersmaatregelen binnenstad | Leefomgeving | -84 |
5 | Bijdrage WSW* | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | -453 |
6 | Meedoen regeling | Meedoen | 70 |
7 | Liquiditeit Sportbedrijf | Meedoen | -150 |
8 | I-sociaal | Meedoen | 75 |
9 | Leerlingenvervoer | Jeugd en onderwijs | 100 |
10 | Liquiditeit Deventer Schouwburg | Kunst en cultuur | -300 |
11a | Rijksbijdrage 2e compensatiepakket corona | Algemene dekkingsmiddelen | 1.877 |
11b | Stallen rijksbijdrage 2 compensatiepakket corona | Algemene dekkingsmiddelen | -1.273 |
Saldo | -654 | ||
*) Deze financiële ontwikkelingen maken 1 op 1 onderdeel uit van het 2e compensatiepakket corona aan gemeenten voor de coronacrisis. |
Toelichting Corona ontwikkelingen
1 Verkiezingen
Voor de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart 2021, heeft het Rijk extra budget toegezegd aan gemeenten i.v.m. corona. Deventer krijgt €151.000 extra. Dit budget hebben we nodig voor de volgende onderdelen:
- Inrichten stembureaus, huur van nieuwe stemlocaties, extra communicatiemiddelen, extra capaciteit projectgroep, mobiele stembureaus €30.000;
- Inzet van extra stembureauleden en verhoging vergoeding €30.000;
- Inzet van extra tellers en verhoging vergoeding €10.000;
- Extra voorzieningen, zoals nieuwe stemhokjes, desinfectiezuilen, mondkapjes, handschoenen, plexiglas schermen, verpakte stempotloden, looproutes, verwijzingen e.d. €80.000.
2 Horecaleges
In verband met de coronacrisis is de horeca afgelopen maanden twee maal gesloten.
In 2020 zal dit naar verwachting een nadeel van €65.000 geven vanwege minder inkomsten uit leges voor drank- en horecavergunningen.
3 Parkeeropbrengsten
De parkeerinkomsten zijn in de zomermaanden (juli, aug, sept.) gelukkig niet nog verder verminderd vanwege een tijdelijke opleving in het bezoek van de binnenstad door toeristen. Het zomerseizoen is inmiddels voorbij de Coronamaatregelen (2e Lock down) zijn inmiddels nog weer verder aangescherpt en de bezoekersaantallen lopen alweer terug. De verwachting voor de komende maanden is, dat de inkomsten weer flink achter zullen blijven tot en met het eind van dit jaar (2020). Dit is o.a. gebaseerd op de resultaten tijdens de eerste Lock down van dit jaar toen de inkomsten ook heel hard terugliepen. De prognose is dat we, als gevolg van de gedeeltelijke Lock down, in de laatste 3 maanden van het jaar ongeveer €365.000 minder inkomsten zullen krijgen De verwachting is dat we aan het eind van het jaar op een totaal tekort van €665.000 komen op kort parkeren. Daarbij opgeteld de inkomsten die achterblijven bij de vergunningen en de naheffingen (€235.000) kom je op een tekort van totaal €900.000. Hiervan is tot en met de 2e kwartaal rapportage reeds €600.000 gemeld. Ingeschat wordt dat hier bovenop dus nog een bedrag van €300.000 komt.
4 Verkeersmaatregelen binnenstad
In aansluiting op de tweede kwartaalrapportage dient gemeld dat de Coronamaatregelen binnenstad nog steeds heel hard nodig zijn i.v.m. een tweede Lock down als gevolg van een tweede golf van Covid19. De 1,5 m maatregelen blijven dus hard nodig en de verkeersregelaars in de binnenstad horen daar ook bij. De fysieke maatregelen zijn/worden tot nu toe nog steeds opgevangen in het DVO van HGB omdat er dit jaar geen/nauwelijks inzet voor de evenementen nodig is. Zoals reeds is gemeld lopen de kosten van de verkeersregelaars op tot zo'n €28.000 per maand en deze zijn zeker nog nodig tot het eind van dit jaar. De kosten komen voor de laatste 3 maanden van het jaar dan ook uit op €84.000 aan het eind van het jaar 2020.
5 Bijdrage WSW
Om de gevolgen van de coronacrisis op te kunnen vangen zijn door het rijk extra middelen € 453.000,- ten behoeve van de WSW beschikbaar gesteld via de septembercirculaire 2020. De WSW wordt in Deventer uitgevoerd door KonnecteD. Wij storten deze bijdrage door. (identiek aan de 2de kwartaalrapportage Compensatie omzetderving WSW bedrijf als gevolg van Coronacrisis).
6 Meedoen regeling
In verband met de corona zijn veel initiatieven die anders een beroep doen op de Meedoen regeling niet doorgegaan. We zagen wel veel vrijwilligersinitiatieven maar de aanvragen voor het Meedoen budget lagen dit jaar lager. De verwachting is dat we eind dit jaar een bedrag van € 70.000 onderbesteding hebben en we stellen voor om dit bedrag terug te laten vloeien naar de algemene middelen.
7 Liquiditeit Sportbedrijf Deventer
In de zomer was de inschatting dat het verlies van het Sportbedrijf beperkt zou blijven door de NOW compensatie en door de versoepelingen per 1 juli, met daarbij als uitgangspunt dat geen nieuwe Lock down zou volgen. Inmiddels blijkt uit recente cijfers van het Sportbedrijf dat de nieuwe Coronamaatregelen dit najaar leiden tot een verdere daling van de inkomsten. In het afwegingskader Corona is voorgesteld om een reservering te maken, waaruit instellingen een eenmalige subsidie kunnen aanvragen om de gevolgen van de Coronacrisis over het jaar 2020 op te kunnen vangen. Deze aanvullende subsidie over 2020 kan worden aangevraagd bij de definitieve subsidieaanvraag begin 2021. Om te voorkomen dat het Sportbedrijf in 2020 onvoldoende liquiditeit heeft (als gevolg van het exploitatietekort) stellen we voor om ter overbrugging een subsidievoorschot beschikbaar te stellen van €150.000.
8 I-sociaal
In juni 2020 heeft de directie kennis genomen van de opzet om een implementatieteam vorm te geven in het tweede halfjaar van 2020 met betrekking tot de inbedding van I4sociaal. In september heeft het college een nota behandeld waarbij er ingestemd is met het aangaan van de verdere samenwerking met de 5 andere gemeenten voor de jaren 2021 en 2022. Door Dimpact wordt daarvoor een aanbesteding opgestart waarbij de eerste functionaliteiten naar verwachting in het tweede kwartaal van 2021 beschikbaar komen. Door Corona is er forse vertraging ontstaan in de opstart en werking van een implementatieteam welke bestaat uit diverse disciplines. In 2020 is een groot gedeelte van het structurele budget daardoor niet gebruikt wat deels te maken heeft met het hiervoor genoemde en anderszins door de vertraagde aanbesteding. Hierdoor is een bedrag van €128.000 niet besteed. De vertraging van 2020 willen de samenwerkende gemeenten in 2021 deels inhalen door een versnelling aan te brengen. Voorgesteld wordt om een bedrag van €53.000 over te hevelen naar 2021 en het overige terug te laten vloeien naar de algemene middelen. Het gevraagde overhevelingsbudget bedraagt de kosten voor inhuur om de implementatie van de beschikbare functionaliteiten geregeld te krijgen.
9 Leerlingenvervoer
Tijdens de corona periode zijn er minder ritten uitgevoerd. De vervoerder is voor de vaste lasten gecompenseerd, waardoor de variabele kosten, circa 20% niet zijn gemaakt. De nieuwe aanbesteding leerlingenvervoer heeft ook een voordeel opgeleverd. De voorlopige verwachting is dat in 2020 ruim €100.000 minder wordt uitgegeven dan begroot. Het voorstel is om dit bedrag terug te laten vloeien naar de algemene middelen.
10 Liquiditeit Deventer Schouwburg
In de tweede kwartaalrapportage is stil gestaan bij de culturele instellingen die kampen met exploitatie tekorten en/of liquiditeitsproblemen als gevolg van sluiting en/of beperkte openstelling. Inmiddels blijkt uit recente cijfers van Deventer Schouwburg dat de nieuwe Coronamaatregelen dit najaar leiden tot een verdere daling van de inkomsten. In het afwegingskader Corona is voorgesteld om een reservering te maken, waaruit instellingen een eenmalige subsidie kunnen aanvragen om de gevolgen van de Coronacrisis over het jaar 2020 op te kunnen vangen. Deze aanvullende subsidie over 2020 kan worden aangevraagd bij de definitieve subsidieaanvraag begin 2021. Om te voorkomen dat het Deventer Schouwburg in 2020 onvoldoende liquiditeit heeft (als gevolg van het exploitatietekort) stellen we voor om ter overbrugging een subsidievoorschot beschikbaar te stellen van €300.000. Eind 2020 zal Deventer Schouwburg hiernaast naar verwachting een betalingsachterstand hebben van € 440.000. Dit zal worden meegenomen in het afwegingskader Corona.
11 Tweede compensatiepakket Corona
Het tweede compensatiepakket aan gemeenten voor de coronacrisis bevat een totaalbedrag van €1.877.000 na aftrek van de kosten rechtstreeks op de verschillende begrotingsprogramma’s resteert een bedrag van €1.273.000,- Dit bedrag wordt gestald en blijft daarmee gereserveerd voor nadelen als gevolg van de coronacrisis.
Na de 3e kwartaalrapportage 2020 bedraagt de uitkomst van de begroting:
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | ||||||
Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
1 | Uitkomst 2e kwartaalrapportage 2020 | -111 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Uitkomst begroting 2021-2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Autonome ontwikkelingen 3e kwartaal 2020 | 2.332 | 1.272 | -356 | -577 | -433 |
4 | Overige ontwikkelingen | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Coronaontwikkelingen 3e kwartaal 2020 | -654 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 1.517 | 1.272 | -356 | -577 | -433 |
Bij deze kwartaalrapportage wordt voorgesteld met betrekking tot exploitatiebudgetten 2020 voor totaal de onderstaande bedragen over te hevelen. Ook wordt in een aantal programma’s een vooraankondiging gedaan van een budgetoverheveling die bij de rekening zal worden voorgesteld.
(bedragen x €1.000) | |||
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo |
Budgetoverhevelingen | 5.469 | 3.942 | 1.527 |
Ontwikkeling rondom de Poort van Deventer
In het kader van het verkeerskundige ontwikkeling rondom de Poort van de Deventer is diepgaand onderzoek nodig omtrent de gehele logistiek rondom deze locatie. Het is een van de belangrijkste verkeerskundige knooppunten van Deventer en daarmee van essentieel belang voor de economische en maatschappelijke ontwikkeling van onze gemeente. In de huidige situatie zit het knooppunt al regelmatig aan zijn taks en vooral als er in de nabije toekomst nog diverse functies en programma's aan toegevoegd gaan worden dan loopt het verkeer mogelijk vast op deze locatie. Om het gehele onderzoek te kunnen doen is een bedrag van €133.000 nodig waarvan €83.000 reeds is opgevoerd in de begroting van 2021. Om niet teveel tijd te verliezen is/wordt er al gestart met het onderzoek in 2020 en daar is nog dekking van €50.000 voor nodig in de huidige begroting van 2020.
Renteresultaat
Het renteresultaat in 2020 bedroeg na de 1e kwartaalrapportage 2020 €73.000 nadelig. In de 3e kwartaalrapportage 2020 is deze ongewijzigd.
Lopende kredieten
In de kwartaalrapportage wordt ook per programma gerapporteerd over de lopende investeringen. Zowel inhoudelijk als financieel wordt aangegeven of de realisatie conform de begroting gaat plaatsvinden. Er zijn geen grote afwijkingen te melden.
Onvoorzien
De nog beschikbare raming onvoorzien in de begroting bedraagt €231.000 en is niet aangesproken in 2020.
Grote projecten
In de leidraad grote projecten is afgesproken dat via de reguliere kwartaalrapportages de rapportage plaats vindt over de grote projecten. De grote projecten die zijn aangewezen betreffen:
Projectnaam | Planning | Financiën | Risico's | Fase | ||||
Bedrijvenpark A1 | Op koers | Op koers | Op koers | Realisatiefase | ||||
De Marke Zuid | Op koers | Behoeft aandacht | Op koers | Verkenningsfase | ||||
Implementatie omgevingswet | Op koers | Behoeft aandacht | Op koers | Realisatiefase | ||||
Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | Op koers | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Realisatiefase | ||||
Poort van Deventer - S/Park | Op koers | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Realisatiefase | ||||
Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | Behoeft aandacht | Op koers | Op koers | Verkenningsfase | ||||
Realisatie MIMIK Film & Theater | Op koers | Op koers | Behoeft aandacht | Realisatiefase | ||||
Transformatieopgave/Toegang | Op koers | Op koers | Op koers | Verkenningsfase | ||||
Verkenning organisatie sociale teams | Op koers | Op koers | Behoeft aandacht | Verkenningsfase |
Zie voor informatie over de afzonderlijke projecten de Grote projecten .