In de Deventer samenleving willen we dat iedereen naar vermogen meedoet. Mensen versterken zichzelf, doen iets voor een ander of voor de stad. Iedereen doet ertoe! Want alleen op die manier is en blijft Deventer een leefbare en vitale gemeente: mee doen is mee bepalen. We willen een sociale, inclusieve samenleving zijn waarin mensen zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid nemen voor de inrichting van hun eigen leven: een samenleving waar iedereen tot zijn recht komt. Waar mensen elkaar aanspreken op opgroeien, opvoeden, financiële onafhankelijkheid en maatschappelijk meedoen. Culturele achtergrond, sekse, leeftijd, talenten en beperkingen maken niet uit: iedereen neemt op een gelijkwaardige manier deel aan de maatschappij.
Mensen worden aangesproken op hun mogelijkheden, niet op hun beperkingen. In deze samenleving doen mensen minder snel een beroep op de overheid en heeft de gemeente een andere rol: de gemeente geeft alleen daar regie en ondersteuning waar die echt nodig is. In deze samenleving zijn de inwoners zelf verantwoordelijk voor het oplossen van hun problemen. Het heft in eigen handen maakt zelfredzamer, sterker, meer zelfvertrouwen en gelukkiger. Op eigen kracht waar mogelijk, al dan niet met een beroep op de directe omgeving, eventueel de inzet van algemene voorzieningen in wijken dorpen en alleen inzet van professionele ondersteuning als dat echt nodig is: “Wie zorg nodig heeft, kan op ons rekenen”.
Onze doelstellingen:
- Maximale participatie van Deventer inwoners: mensen werken, versterken zichzelf, doen iets voor een ander, of voor de stad. Iedereen doet ertoe!
- Het bieden van een vangnet voor inwoners die (tijdelijk) niet volledig kunnen meedoen in de Deventer samenleving.
Teneinde deze doelstellingen te realiseren zullen we de transformatie vormgeven in het sociale domein.
We werken lokaal met onze partners in de stad samen, experimenteren, geven ruimte aan professionals en sturen op resultaat. Maar het is ook duidelijk geworden dat transformeren veel meer tijd kost en dat we te maken hebben met tekorten in het sociaal domein. Dat beeld zien we overigens landelijk. De budgetten zijn niet toereikend voor de uitgaven die we doen in het sociaal domein. In de afgelopen jaren zijn de uitgaven voor de Wmo en Jeugd gestegen en hebben we te maken met een tekort op BUIG. Het gaat om een stijging met een structurele doorwerking.
Sinds 2015 groeit de hoeveelheid cliënten gestaag. Door allerlei landelijke maatregelen, zoals langer thuis wonen, en doordat sociale teams dichtbij de mensen werken, komen de cliënten sneller in beeld en wordt er sneller ondersteuning ingezet. De komende jaren geven we uitvoering aan het Actieplan Transformatie Sociaal Domein om de hulp en ondersteuning ook op langere termijn toegankelijk en betaalbaar te houden. Uitgangspunt hierbij is integrale, effectieve en efficiënte hulpverlening en ondersteuning aan onze inwoners. De aanpak richt zich op vier thema’s:
- Preventie;
- Eenvoudige en integrale toegang (in de wijk);
- Effectieve zorg en ondersteuning (kwaliteit);
- Monitoring.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die kan werken, moet werken en voor mensen die niet kunnen werken bieden wij een vangnet (een uitkering).
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
De ontwikkeling van het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden in Deventer is conform landelijke ontwikkeling geraamd op + 5,1% (obv definitief budget buig)Prestatie gewijzigd
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020Prestatie gewijzigd
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De prestatie in de begroting 2020 is abusievelijk nog gebaseerd op de begroting 2019. Budgettair is het uitgangspunt in de begroting een gelijkblijvend volume in 2020 conform de raming van het CPB in de macro economische verkening (MEV). In maart heeft het CPB het centraal economisch plan gepresenteerd (CEP) hierin heeft het CPB de raming bijgesteld naar een daling van 1,3%. Het uitgangspunt is dat we deze raming van het CPB overnemen. Echter zijn we ons ervan bewust dat de effecten van de coronacrisis nog niet in deze raming zijn meegenomen.2ste kwartaal rapportage 2020Prestatie gewijzigd
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
De prestatie in de begroting 2020 is abusievelijk nog gebaseerd op de begroting 2019. Budgettair is het uitgangspunt in de begroting een gelijkblijvend volume in 2020 conform de raming van het CPB in de macro economische verkening (MEV). In maart heeft het CPB het centraal economisch plan gepresenteerd (CEP) hierin heeft het CPB de raming bijgesteld naar een daling van 1,3%. Het uitgangspunt is dat we deze raming van het CPB overnemen. Echter zijn we ons ervan bewust dat de effecten van de coronacrisis nog niet in deze raming zijn meegenomen.We realiseren bij de uitvoering van de Participatiewet een klanttevredenheid die minimaal gewaardeerd wordt met een 7,2.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Afhankelijk van het verloop van de implementatie van inzet op maat wordt nader bepaald of wel/geen kto in de tweede helft van 2020 wordt uitgevoerd.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Afhankelijk van het verloop van de implementatie van inzet op maat wordt nader bepaald of wel/geen kto in de tweede helft van 2020 wordt uitgevoerd.Tenminste 70% van de minimahuishoudens in Deventer maakt gebruik van één of meer minimaregelingen en, in het geval van kinderen in het huishouden, is dit tenminste 90%.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis loopt de armoede en daarbij horende ondersteuningsvragen op. Het beroep op de minimaregelingen, waaronder het kindpakket en de bijzondere bijstand zal straks ook stijgen. Dit heeft voor 2020 nog onduidelijke financiële consequenties. Dit is afhankelijk van de daadwerkelijke toename, de ontwikkeling van de werkloosheid en eventuele compensatie van het Rijk. Op basis van de huidige aantallen wordt de doelstelling wel gehaald. Het is echter onmogelijk om dit ook voor heel 2020 te voorspellen. We weten niet hoe groot de doelgroep zal zijn en of dus ook de verwachte percentages waar gemaakt kunnen worden.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis loopt de armoede en daarbij horende ondersteuningsvragen op. Het beroep op de minimaregelingen, waaronder het kindpakket en de bijzondere bijstand zal straks ook stijgen. Dit heeft voor 2020 nog onduidelijke financiële consequenties. Dit is afhankelijk van de daadwerkelijke toename, de ontwikkeling van de werkloosheid en eventuele compensatie van het Rijk. Op basis van de huidige aantallen wordt de doelstelling wel gehaald. Het is echter onmogelijk om dit ook voor heel 2020 te voorspellen. We weten niet hoe groot de doelgroep zal zijn en of dus ook de verwachte percentages waar gemaakt kunnen worden.We geven op een dusdanige wijze inhoud en invulling aan onze poortwachtersfunctie, dat uiteindelijk maximaal 75% van de vraag om een uitkering leidt tot een aanvraag.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Agv de corona kunnen er geen huisbezoeken worden uitgevoerd wat consequenties heeft voor de uitvoering van de poortwachtersfunctie.Uitkeringen waarover twijfel bestaat worden voorlopig toegekend. Wij verkennen nu op welke wijze wel een vorm van poortwachter uitgevoerd kan worden.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Agv de corona kunnen er geen huisbezoeken worden uitgevoerd wat consequenties heeft voor de uitvoering van de poortwachtersfunctie.Uitkeringen waarover twijfel bestaat worden voorlopig toegekend. Wij verkennen nu op welke wijze wel een vorm van poortwachter uitgevoerd kan worden.Doelstelling - Participeren naar vermogen
We stimuleren alle uitkeringsgerechtigden om te participeren naar vermogen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
In 2020 verrichten alle inwoners met arbeidsvermogen én een uitkering in kader van de Participatiewet, mede ter ontwikkeling en onderhoud van het arbeidsvermogen, maatschappelijk nuttige activiteiten zolang zij nog geen zelfstandige plek op de arbeidsmarkt hebben.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis ligt dit volledig stil. We hebben immers de opdracht om zoveel mogelijk thuis te zijn. Dit geldt ook voor de uitkeringsgerechtigden.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis ligt dit volledig stil. We hebben immers de opdracht om zoveel mogelijk thuis te zijn. Dit geldt ook voor de uitkeringsgerechtigden.Wij begeleiden 50 leerlingen van het VSO/Pro-onderwijs naar een passende werkplek (beschut, garantiebaan of regulier), eventueel via de stadswerkplaats.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De begeleiding wordt op afstand digitaal geboden. Het is nog onduidelijk wat de consequenties van de Coronacrisis op deze prestatie zal zijn.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
De begeleiding wordt op afstand digitaal geboden. Het is nog onduidelijk wat de consequenties van de Coronacrisis op deze prestatie zal zijn.70% van alle statushouders participeert (d.m.v. maatschappelijke activiteiten, vrijwilligerswerk of een werkervaringsplaats) gedurende de inburgering.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis ligt dit volledig stil. We hebben immers de opdracht om zoveel mogelijk thuis te zijn. Dit geldt ook voor de uitkeringsgerechtigden.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis ligt dit volledig stil. We hebben immers de opdracht om zoveel mogelijk thuis te zijn. Dit geldt ook voor de uitkeringsgerechtigden.Doelstelling - één gezin, één plan, één regisseur
Voor iedere bewoner met problemen op twee of meer terreinen (werk, inkomen, zorg en jeugd) draagt de toegang verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één huishouden, één plan, één regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Elke inwoner die zich met een ondersteuningsvraag meldt bij DWT heeft binnen één kalenderweek een gesprek met de toegang hierover.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Toegangsgesprek wordt nu uitgevoerd door Inkomensondersteuning.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Toegangsgesprek wordt nu uitgevoerd door Inkomensondersteuning.Voor elke inwoner die zich meldt met aantoonbare broodnood wordt binnen 24 uur een passende voorziening getroffen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 250 inwoners stromen uit de participatiewet door de begeleiding naar een plek op de arbeidsmarkt.Prestatie gewijzigd
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige cijfers zal de uitstroom door werk en/of studie ongeveer 250 zijn. Het is echter nog te vroeg om dit echt te bepalen. In meerdere lokale en regionale verbanden worden momenteel de plannen afgerond om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen. Het financieel effect van het achterblijven van de uitstroom is opgenomen in de ontwikkeling van het bestand.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige cijfers zal de uitstroom door werk en/of studie ongeveer 250 zijn. Het is echter nog te vroeg om dit echt te bepalen. In meerdere lokale en regionale verbanden worden momenteel de plannen afgerond om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen. Het financieel effect van het achterblijven van de uitstroom is opgenomen in de ontwikkeling van het bestand.We realiseren onze taakstelling (minimaal 150 uitstroom met lonnkostensubsidie) in het kader van de garantiebanen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Op dit moment zijn nog ruim 150 mensen aan het werk met lks. Er zijn nog geen terugmeldingen. Wel is duidelijk dat matchen van nieuwe mensen nu erg lastig is, hetzelfde geldt voor de inzet van de vaak noodzakelijke jobcoaching op de werkvloer. Veel contracten lopen in 2020 af. Het risico is dus groot dat veel kandidaten niet (direct) herplaatst kunnen worden.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Op dit moment zijn nog ruim 150 mensen aan het werk met lks. Er zijn nog geen terugmeldingen. Wel is duidelijk dat matchen van nieuwe mensen nu erg lastig is, hetzelfde geldt voor de inzet van de vaak noodzakelijke jobcoaching op de werkvloer. Veel contracten lopen in 2020 af. Het risico is dus groot dat veel kandidaten niet (direct) herplaatst kunnen worden.Geen jongere met een regulier arbeidsmarktperspectief ontvangt een uitkering.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De afgelopen 2 maanden is het aantal jongeren in de bijstand fors gestegen. De verwachting is wel dat deze groep direct weer geplaatst wordt zodra het kan.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
De afgelopen 2 maanden is het aantal jongeren in de bijstand fors gestegen. De verwachting is wel dat deze groep direct weer geplaatst wordt zodra het kan.Alle leerbare jongeren tot 27 jaar hebben studieplicht en worden, waar nodig, begeleid naar school.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
2ste kwartaal rapportage 2020
We stimuleren parttime werken en maken het zo eenvoudig mogelijk waardoor het aantal parttimers in de uitkering met 10% stijgt.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Het aantal parttimers is de afgelopen 2 maanden gehalveerd. Het is nog te vroeg om een realistische nieuwe prestatie te formuleren.2ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 2ste kwartaal rapportage 2020
Het aantal parttimers is de afgelopen 2 maanden gehalveerd. Het is nog te vroeg om een realistische nieuwe prestatie te formuleren.Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
2020 Ontwikkeling bijstand | 6.3 Inkomensparticipatie | Autonome afwijking | |
Het definitief BUIG budget 2020 is met €40.294.000 ruim €2.842.000 hoger dan het nader voorlopig budget van april 2020. Hier staat tegenover dat de lasten met ruim €1,6 miljoen zijn toegenomen. Deze toename komt voornamelijk door een stijging van het aantal bijstandsgerechtigden als gevolg van de Coronacrisis. Het verwacht resultaat voor vangnetbijdrage is nu €1,2 miljoen voordeliger dan de bijgestelde begroting. Door de toename van het BUIG budget kan niet langer een beroep op de vangnetbijdrage worden gedaan waardoor de geraamde vangnetbijdrage van €104.000 komt te vervallen. Hierdoor is het verwacht voordeel per saldo €1,1 miljoen. Het BUIG budget voor 2020 is definitief, maar de werkelijke ontwikkeling van het bijstandsvolume kan ertoe leiden dat het werkelijk resultaat bij de jaarrekening afwijkt van deze prognose. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Voorlopig BUIG budget 2021 | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
Het voorlopig budget 2021 bedraagt €44.034.432. Dit is €3,74 miljoen hoger dan het definitief budget 2020 en ruim €2,26 miljoen hoger dan de raming in de primitieve begroting 2021. In de primitieve begroting is sprake van een nadelig resultaat van €2,6 miljoen, gedekt ten laste van de algemene middelen. Op basis van het voorlopig budget 2021 is het verwacht nadeel nu €375.000, waardoor een voordeel ontstaat van 2,2 miljoen. In het voorjaar van 2021 volgt echter nog een bijstelling van het budget in de vorm van het nader voorlopig budget en uiteindelijk wordt in het najaar 2021 het definitief budget bekend. Zowel de onzekerheid in het BUIG budget als de ontwikkeling van het bijstandsvolume heeft een grote impact op de begroting. Daarom wordt voorgesteld om het (voorlopig) voordeel niet direct vrij te laten vallen naar de algemene middelen. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Kosten onderzoek Bbz | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
Doordat de levensvatbaarheidsonderzoeken die worden uitgevoerd in het kader van het Bbz 2004 niet meer worden bekostigd via een specifiekeuitkering maar via het gemeentefonds kunnen de middelen vanaf 2021 ad €61.080 vrijvallen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Uitvoeringskosten TOZO en inzet teams inkomensondersteuning/Schuldhulpverlening | 6.3 inkomensregelingen | Corona-effect | |
Voor de extra aanvragen die team inkomensondersteuning moet verwerken als gevolg van de Coronacrisis heeft team inkomensondersteuning de formatie tijdelijk uitgebreid met 2 fte tot het einde van het jaar. De verwachting is dat het bestand met circa 5% stijgt in 2021. De formatie van inkomensondersteuning is 1 op 1 gekoppeld aan de groei van het bestand, Voorstel is om budget te reserveren voor 2 fte extra zodat de formatie tijdig kan worden uitgebreid. Hetzelfde geldt voor de formatie van het BAD. Voorstel is deze 4 fte te dekken binnen de uitvoeringskosten tozo. De kosten van de formatie worden bekend gemaakt in de eerste kwartaalrapportage 2021. Verder zijn er intern binnen de organisatie, medewerkers beschikbaar gesteld om ervoor te zorgen dat het proces en de werkzaamheden met betrekking tot de Tozo op de juiste manier is afgehandeld.Voor de uitvoering van de tozo wordt per genomen besluit levensonderhoud €450,00 beschikbaar gesteld en per genomen besluit krediet €800,00. De regeling voor Tozo 3 is nog onderwerp van gesprek. Op basis van het aantal besluiten levensonderhoud (2250) en het aantal besluiten bedrijfskredieten (222) verwachten wij €1.190.000 als vergoeding. De definitieve inzet tozo (inclusief werkprocessen) is nog niet gereed, maar de kosten zullen zeker niet o hoog zijn. De resterende bijdrage wordt ingezet om de tijdelijke extra formatie voor de bestandsstijging agv van de corona en de toename van aanvragen schuldhulpverlening te dekken. De Sisa verantwoording is pas in juli 2021, waarna de gemeente de definitieve beschikking ontvangt. Voorstel is om mandaat te geven aan de desbetreffende managers (IO, BAD) om zodra de situatie daar om vraagt, direct extra formatie in te kunnen zetten. Per kwartaalrapportage wordt dit verantwoord. Bij IO is sprake van een stijging van 5% tot nu toe. Bij het BAD is de toename nog niet zichtbaar. Het is dus moeilijk om voorspellingen te doen of en zo ja in welke mate er extra formatie nodig zal zijn. De corona consequenties voor inzet op maat worden momenteel doorberekend. De verwachting is dat deze stijging voor Deventer Werktalent ook nog kan worden vergoed uit dit budget. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Aansprakelijkheid kosten beschermingsbewind | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
In de tweede kwartaal rapportage is er gemeld dat er twee bewindvoerderskantoren een aansprakelijkheidsstelling hebben ingediend tegen de gemeente Deventer. Naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak is de gemeente met beide partijen tot een schikking gekomen voor een bedrag van in totaal €71.500. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Participatie WSW Corona compensatie | 6.4 Begeleide participatie | Corona-effect | |
Om de gevolgen van de coronacrisis op te kunnen vangen zijn door het rijk extra middelen €453.000 ten behoeve van de WSW beschikbaar gesteld via de septembercirculaire 2020. De WSW wordt in Deventer uitgevoerd door KonnecteD. Wij storten deze bijdrage door (identiek aan de 2e kwartaalrapportage Compensatie omzetderving WSW bedrijf als gevolg van Coronacrisis). Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Bonus Beschut werk | 6.4 Begeleide arbeidsparticipatie | Autonome afwijking | |
De financiële stimulans (‘’bonus’’) om het aantal gerealiseerde beschut werkplekken te vergroten is in 2020 uitbetaald aan de gemeenten. Het bedrag van €105.000 bevat het behaalde resultaat en het resterende bedrag van de bonusregeling dat naar rato is verdeeld over de gemeenten die beschutte werkplekken hebben gerealiseerd. Dit budget wordt gebruikt voor de afrekening beschut werk 2020 en corona-effecten. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Uitkeringen TOZO | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
Wij hebben nu in totaal 5 voorschotten tozo ontvangen (levensonderhoud). Het voorschot van het rijk is €13.040.386. Er is reeds €9.483.917 in de begroting opgenomen. De realisatie t/m september is €9,3 miljoen. Voor het verschil van €3.556.469, wordt de begroting aangepast. De verantwoording en afrekening geschiedt via de sisa controle. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Technische wijziging | Diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Financiële aanpassingen
Exploitatie
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 71.641 | 12.404 | 84.044 | 5.896 | 89.940 |
Baten | 41.844 | 7.953 | 49.797 | 6.336 | 56.133 |
Saldo | -29.796 | -4.451 | -34.247 | 440 | -33.807 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
2020 Ontwikkeling bijstand | Lasten | 1.629 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorlopig BUIG budget 2021 | Lasten | 0 | 2.262 | 0 | 0 | 0 |
Kosten onderzoek Bbz | Lasten | 0 | -61 | -61 | -61 | -61 |
Aansprakelijkheid kosten beschermingsbewind | Lasten | 71 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Participatie WSW Corona compensatie | Lasten | 453 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bonus Beschut werk | Lasten | 105 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitkeringen TOZO | Lasten | 3.556 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 82 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 5.896 | 2.201 | -61 | -61 | -61 | |
2020 Ontwikkeling bijstand | Baten | 2.738 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorlopig BUIG budget 2021 | Baten | 0 | 2.262 | 0 | 0 | 0 |
Uitkeringen TOZO | Baten | 3.556 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 6.336 | 2.262 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 440 | 61 | 61 | 61 | 61 |
Reserves(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 86 | 3.781 | 3.867 | 0 | 3.867 |
Saldo | 86 | 3.781 | 3.867 | 0 | 3.867 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2020 | 71.641 | 41.844 | -29.797 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 1.302 | 2.182 | 880 | ||
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 110 | 0 | -110 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 9.857 | 5.276 | -4.581 | ||
2e kwartaalrapportage 2020 | 1.135 | 495 | -640 | ||
Totaal programma | 84.045 | 49.797 | -34.248 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2020 | 0 | 86 | 86 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 0 | 385 | 385 | ||
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 0 | 110 | 110 | ||
1e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 3.286 | 3.286 | ||
Totaal programma | 0 | 3.867 | 3.867 |