1 Veiligheidsregio teruggave resultaat 2019

Dit betreft een incidentele teruggave van de gemeentelijke bijdrage voor de Veiligheidsregio IJsselland over 2019 conform de definitieve jaarstukken van de VR IJsselland.

2 Financiële prognose en dividenduitkering HGB

Het Groenbedrijf (HGB) heeft een financiële prognose van negatief -€225.000 afgegeven voor 2020. Oorzaken zijn zowel een lagere omzet wegens het achterwege blijven van eenmalige projecten en tegenvallende omzet van derden/ particulieren die het gevolg zijn van corona maatregelen als ook hogere (personele) kosten die eveneens deels het gevolg zijn van corona maatregelen. Zonder bijstelling werkt deze prognose ook door in het meerjarige perspectief vanaf 2021. In samenspraak met de gemeente wordt door HGB bekeken welke bijstellingsmogelijkheden er zijn om een sluitend meerjarig exploitatie perspectief te kunnen aanbieden en welke liquiditeit benodigd is voor financiering van de toekomstige vervangingsinvesteringen. In 2020 is een dividenduitkering van €526.000 van HGB voorzien. Gezien voornoemde resultaatprognoses van HGB en ook de relatie daarvan met de liquiditeitspositie van HGB wordt voorgesteld om af te zien van een dividenduitkering en het financieel nadeel daarvan ten laste te brengen van de algemene middelen.

3 Ontwikkeling bijstand / BUIG budget

Het definitief BUIG budget 2020 is met €40.294.000 ruim €2.842.000 hoger dan het nader voorlopig budget van april 2020. Hier staat tegenover dat de lasten met ruim €1,6 miljoen zijn toegenomen. Deze toename komt voornamelijk door een stijging van het aantal bijstandsgerechtigden als gevolg van de Coronacrisis. Het verwacht resultaat voor vangnetbijdrage is nu €1,2 miljoen voordeliger dan de bijgestelde begroting. Door de toename van het BUIG budget kan niet langer een beroep op de vangnetbijdrage worden gedaan waardoor de geraamde vangnetbijdrage van €104.000 komt te vervallen. Hierdoor is het verwacht voordeel per saldo €1,1 miljoen.  
Het BUIG budget voor 2020 is definitief, maar de werkelijke ontwikkeling van het bijstandsvolume kan ertoe leiden dat het werkelijk resultaat bij de jaarrekening afwijkt van deze prognose.

4 Kosten onderzoek bbz

Doordat  de levensvatbaarheidsonderzoeken die worden uitgevoerd in het kader van het Bbz 2004 niet meer worden bekostigd via een specifieke uitkering  maar via het gemeentefonds kunnen de middelen vanaf 2021 ad € 61.080 vrijvallen.

5 Aansprakelijkheid kosten beschermingsbewind

In de tweede kwartaal rapportage is er gemeld dat er twee bewindvoerderskantoren een aansprakelijkheidsstelling hebben ingediend tegen de gemeente Deventer. Naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak is de gemeente met beide partijen tot een schikking gekomen voor een bedrag van in totaal €71.500.

6 WMO

De verwachting is dat de uitgaven WMO dienstverlening €750.000 lager uitkomen dan begroot.
Voor circa €500.000 betreft dit dag invulling en persoonlijke ondersteuning. In de ramingen was met een lichte volumestijging rekening gehouden, terwijl we in werkelijkheid juist een lichte daling zien. Deze volumedaling is het gevolg zijn van enerzijds de eerder ingezette stabilisatie van toegewezen uren en anderzijds een effect van de Corona maatregelen. Daarnaast hebben we in de Voorjaarsnota 2019 extra budget gekregen voor de tariefsverhoging dagbesteding van €400.000. Omdat het volume lager ligt, is het volledige bedrag niet nodig.  Voor circa €200.000 betreft dit Hulp bij het Huishouden. Hier was rekening gehouden met een stijging van 8% van het volume (in 2019 was deze stijging nog 14% ten opzichte van het  jaar ervoor), maar sinds maart zien we een sterke afvlakking van de groei.  

Tegenover dit voordeel staat een nadeel van 150.000 doordat het CAK 2 maanden geen eigen bijdragen heeft geïnd. De compensatie die we van het Rijk ontvangen zal ingezet worden voor het afwegingskader Corona. We stellen voor om het saldo van €600.000 conform de financiële spelregels terug te laten vloeien naar de algemene middelen.

7 Jeugd

In de tweede kwartaalrapportage is melding gemaakt van het risico op overschrijding van het jeugdbudget in 2020.  Eind 2019 is namelijk het zorggebruik van 18plussers toegenomen, met als gevolg een stijging van de zorgkosten. Omdat het voogdij/18+ budget een t+2 systematiek kent, krijgen we pas vanaf 2021 een compensatie voor de stijging van het zorggebruik. Op basis van de uitvraag bij zorgaanbieders door RSJ IJsselland is een prognose gemaakt voor de uitgaven 2020. Hieruit blijkt een verwacht (eenmalig) tekort in 2020 van €250.000. We stellen voor dit tekort te dekken uit de algemene middelen.

8 Verkoop Brink 70

Als gevolg van vertraging in de verkoop van het pand aan de Brink 70 heeft de gemeente dit pand langer in bezit gehad dan waar rekening mee is gehouden. Dit heeft geleid tot hogere exploitatielasten voor het beheer van dit pand (€50.000 nadelig) en een latere storting in de vermogensreserve (rentenadeel €30.000).

9 Werkgeversbijdrage CAO gemeenten

Vanaf 1 januari 2020 geldt vanuit de CAO Gemeenten de werkgeversbijdrage. Dit is een jaarlijkse bijdrage, die via de FNV wordt geïnd en daarna verdeeld wordt onder de andere vakbonden die partij zijn bij deze CAO.  De werkgeversbijdrage is gebaseerd op de actuele norm van de Algemene Werkgeversvereniging Nederland (AWVN), vermenigvuldigd met het aantal werknemers dat op 1 juli van dat jaar een arbeidsovereenkomst met de gemeente Deventer heeft. Bij 747,06 fte, vermenigvuldigd met €21,43 per fte, levert dat een bedrag op van ruim €16.000.

10 Serverpark/ laptops

Eind 2019 was de inschatting van DOWR-i en van externe partijen dat er extra capaciteitsbeslag zou zijn op het serverpark, o.a. door de upgrade van Microsoft en Windows. Hiervoor waren geen investeringen opgenomen in de roadmap ICT. Door nieuwe inzichten en metingen medio 2020 is gebleken dat deze extra beoogde capaciteit niet nodig is. De investeringen van 162.500 per jaar voor het serverpark komen hiermee vanaf 2021 te vervallen.

Naast de ontwikkelingen in het serverpark, zijn er extra laptops aangeschaft in verband met Corona. Om het thuiswerken zo goed mogelijk te faciliteren, heeft de directie besloten om meer laptops aan te schaffen. De investering hiervan bedraagt €60.000. De kapitaalslasten bedragen in totaal €15.800: voor Deventer een jaarlijkse last van €10.200 en voor Olst-Wijhe en Raalte van €5.600.

11 Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO)

De Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) is met ingang van 1 januari 2020 ingevoerd. Deze stelt andere eisen aan de back-up van bestanden dan voorheen. In plaats van 1 jaar moeten bestanden nu 7 jaar bewaard worden. DOWR-breed betekent dit €33.500 aan extra kosten. Voor de gemeente Raalte is de bijdrage €8.100, Olst Wijhe €3.900 en voor Deventer €21.600.

12 OZB

De opbrengsten ozb zijn in 2020 €33.000 hoger dan geraamd.

13 Dubieuze debiteuren

De voorziening dubieuze debiteuren moet aangevuld worden tot € 690.703.
Dit is gebaseerd op de feitelijke situatie per 1 november 2020. De vorderingen op, bij FA aangemelde failliete ondernemingen, zijn volledig afgeboekt. De effecten van de Coronacrisis, die een directe relatie hebben met deze voorziening, zijn op dit moment niet te kwantificeren. Aan het eind van dit jaar zal een 2e analyse opgesteld worden.   Op dit moment betekent dit een benodigde storting van
€ 281.200, conform de daarvoor vastgestelde regels komt hiervan €168.720,- te laste van algemene middelen.

14 Septembercirculaire 2020

Dit betreft de uitkomst van de niet neutrale mutaties van de septembercirculaire 2020 Algemene uitkering. Hierover is de raad via een raadsmededeling (22-10) op de hoogte gesteld.